přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 21 dub 2009, 16:31 
Offline

Registrován: 21 dub 2009, 16:15
Příspěvky: 1
Standard učitele? ....A co takhle vyvořit Standart poslance?Nedovedu si představit,co všechno má český učitel dělat....Nyní budu psát za všechny učitelky mateřských škol....6,25 hodin u dětí, poté příprava na další den, nástěnky, diagnostiky, evaluace, schůzky rodičů, akce pro děti ( samozřejmě odpoledne nebo o víkendu)....přidává se k tomu ještě výroba pomůcek ( nejsou peníze)....a pak....konečně večer a naše paní učitelka píše hodnocení na sebe...to aby se vešla do Standartu....no, a ještě by se měla vzdělávat, aby měla dostatečné atestace,.kdopak za ní bude učit,aby se naše paní učitelka mohla vzdělávat?....další kolegyně, která za tento přesčas nic nedostane,protože nebude mít tu atestaci.....promiňte,ale je to k smíchu....:-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 22 dub 2009, 23:40 
vladimirsrb píše:
Návštěvník píše:
Když se dívám na složení pracovní skupiny:

http://www.msmt.cz/standarducitele/koordinacni-skupina

tak už chápu. Většinu tvoří lidé mimo praxi, kteří pedagogiku znají maximálně ze skript :(


Vážený kolego,
mohl byste, prosím, upřesnit, koho máte na mysli? Podle mých informací všichni členové týmu, mají za sebou leta učitelské praxe - a většinou na více typech škol od základních až k vysokým.

S úctou,

Vladimír Srb


Aha...

Karel Horák


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 23 dub 2009, 08:29 
A copak asi dělá učitelka SŠ Irča? Nedávno byla na týdenním školení, vzdělávala se ve svém oboru. Školení probíhá i o sobotách a nedělích. V měsíci květnu začíná další školení ohledně projektového řízení, v dnešní době prý velmi důležité. MŠMT plánuje i školení ohledně státní části maturitní zkoušky. Již jsem se školila na koordinátora státní maturity a školení bylo nepřipravené, učitelé nedostali odpovědi na většinu dotazů, které pokládali.
Dále budou probíhat maturity, naštěstí letos Irča není třídní, bude pouze zkoušet a zastávat funkci místopředsedkyně. Takže od rána do večera. Byla také pověřena funkcí předsedkyně na jiné škole.
Na naší škole letos smolíme ŠVP pro 5 oborů, zapojit se musí všichni, i Irča.
Žáci chtějí jet na poznávací akci, nejméně na tři dny, tam si Irča rozhodně neodpočine, jak si myslí někteří závistivci z řad nepedagogů. Zodpovídá totiž 24 hodin denně za 30 žáčků ve věku 16 let.
Irča je také předsedkyní sekce přírodních věd, takže další práce navíc.
Co jsem asi tak neuvedla? Jo, Irča také učí, to dělá nejraději.
A co Irči nejvíce na její práci vadí? Nejsou to děti, ani jejich rodiče, není to ani ředitel,...
Jsou to výmysly MŠMT, státní maturity - nepřipravené, výstupní hodnocení ZŠ - na nic, letošní přijímačky na SŠ - zmatek, ŠVP - nevím na co,...
Až bude pracovat MŠMT tak, abych byla spokojena, pak jsem možná ochotna přijmout standard učitele. Zatím čekám další hrůzu, která se přižene.
Takže děkuji, nechci standard, Irča


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 23 dub 2009, 09:35 
Návštěvník píše:
vladimirsrb píše:
Návštěvník píše:
Když se dívám na složení pracovní skupiny:

http://www.msmt.cz/standarducitele/koordinacni-skupina

tak už chápu. Většinu tvoří lidé mimo praxi, kteří pedagogiku znají maximálně ze skript :(


Vážený kolego,
mohl byste, prosím, upřesnit, koho máte na mysli? Podle mých informací všichni členové týmu, mají za sebou leta učitelské praxe - a většinou na více typech škol od základních až k vysokým.

S úctou,

Vladimír Srb


Aha...

Karel Horák




To je právě ten problém. Nikdo z nich není současný učitel o čemž svědčí první

návrh standardu. Nechápou problémy, které učitelé mají. Situace před několika lety byla

podstatně jiná, než je teď. A učitelé už nikomu, kdo není učitel a neplave ve stejné louži nevěří.
Bohužel to odnášejí i pedagogické fakulty.
Z vlastní zkušenosti mohu říct, že mnozí didaktici předmětů(předevžím pro ZŠ) se snaží a jsou odborníky na svých místech. Ale je tam i řada kecalů, kteří všechno ví, ale když dojde na věc, nic konkrétního neporadí.
Do školství kecá každý a ještě víc individuí se za státní peníze přiživuje. Novináři si nezjistí fakta a šíří paniku a dezinformace, úředník neví o čem rozhoduje, protože situace dole ho nezajímá a tak šíří chaos a soukromé subjekty zakládají vzdělavací a metodické firmy a portály, aby mohli čerpat peníze EU, aniž mají o školství ponětí a jejich činost je z devadesáti procent absolutně k ničemu.
A vůl učitel musí táhnout káru českého školství s úředníky a příživníky, kterých přibývá, a ještě mají problém, že táhne málo.

Pokud standard nebudou tvořit opravdu učitelé z praxe, tak je to zbytečná práce, která povede jen k zhoršení už tak katastrofální situace.
Nestačí jen připomínkování, když ty připomínky nikdo nahoře nebere vážně. Nehodlám číst své jméno u nějakého paskvilu, který se jen tváří, že byl vytvořen širokou diskusí.
Nedivte se, že my kantoři středních odborných škol jsme tak naštvaní. Když tvoříme na rozdíl od ZŠ a gymnázií kolem deseti ŠVP, tak se už na plané tlachání v lejstrech nemůžeme ani podívat.
Proto zde převažují učitelé SOŠ a SOU, protože tam je situace nejkritičtější (papírování a nekvalita žactva).

Takže zde máte standard učitele, jak se vyjádřil jeden náš žák o jedné kolegyni na Spolužácích:

"jarka je dukaz ze dobry ucitel musi byt predevsim dobry clovek"

A teď jsem zvědav, jak tuto kvalitu budete měřit?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 24 kvě 2009, 20:30 
Dobrý den.
Zpětně mě mrzí, že jsem dotazník o standardu poslala anonymě, předtím jsem se pořádně nemrkla, do jakého prostředí ho vlastně vyplňuju, takže přehnané obavy z nefér diskuze asi nebyly až tak namístě. Zato jsem odpovědi skutečně hutně a seriózně promýšlela :+))
Dohadujete se tu, kdo vymyslel potřebnost standardu a jak s tím může či má běžný učitel naložit.
1. několik málo osob z realizátorského týmu standardů znám osobně a opakovaně jsem měla možnost s nimi spolupracovat - považuji je za seriózní.
2. je fakt, že v současné době většina realizátorů pravděpodobně nemá každodenní kontakt s třicetičlennou bandou puberťáků, ale s učiteli přímo a běžně učícími se potkávají téměř denně, a to ne, aby je ignorovali, ale aby jejich pohled na věc zjistili a zapracovali, nebo o něm alespoň byly podrobněji informováni.
3. V nepřipraveném prostředí (za svých cca 6 let učitelské praxe od 1. st. ZŠ do SŠ jsem bohužel potkala spíš takové, hádám, že jich pořád ještě bude většina; jestli si někdo myslí, že na VŠ je prostředí připravené, tak se šeredně mýlí) je snaha učitele jednotlivce o zlepšení kvality výuky mírně řečeno šílený boj s větrnými mlýny, který je potřeba nevzdávat, jež však skutečně mnohdy takřka překračuje časo-energetické možnosti smrtelníkovy - vyjímky, které dokáží dozory, papírovaní, rodiče, výuku, porady a podomácku vyráběné materiály a denní přípravy a opravy zvládat s nadhledem, ctím.
4. Potřebnost standardu vnímam navzdory tomu, že jsem "úča" z praxe naléhavě, myslím si, že právě odborná nekompetentnost mnoha šéfů školních zařízení (začněme už jen poměrně častou neinformovaností některých z nich, nebo informovaností "z musu", což ve výsledku vyjde nastejno) jde ruku v ruce s nekompetentností běžných učitelů. Přiznávám, že jsem zatím u žádného ze svých šesti zaměstnavatelů nepotkala snahy koordinovat sbor jako pracující tým, taky jsme týmem vůbec nebyli, na kvalitě naší práce to bylo hodně znát. Klíčové problémy, které právě brzdí přerod nespolupracujícího prostředí ve spolupracující tým, nebo proměnu šéfa školní instituce ze zástupného papírujícího panáka ve skutečného managera, který ví, co a proč dělá, a je schopen to nejen sboru vysvětlit, ale taky ho k tomu pozvat, by mohly být díky standardu rozkryty, posouzeny a napravovány, nebo v nejhorším (spolu s jejich nositelem) i odstraňovány.

Samozřejmě takhle snadno a hladce to v praxi neprobíhá, např. ředitelé, kteří již manažerskou roli zvládají, nejsou zbaveni povinnosti papírujících a učících ředitelů - nedivila bych se, kdyby byli permanentně v infarktové situaci :+((. Upřímně řečeno mě ale dodnes velmi udivuje, že některé současné školy mohou poměrně snadno přežívat i jako málo efektivní instituce se spornými, mizivými nebo zčásti narafičenými výsledky, aniž by to někomu vadilo, nebo aniž by z toho někomu musely skládat účty (přestože návštěvy inspekcí i nadále probíhají). Když jsem nedávno navštívila přednášku pro veřejnost ve svém mateřském středoškolském ústavu, byla jsem velmi překvapena, že ačkoliv jsem na tomto gymnáziu maturovala před třinácti lety, způsob výuky se podle všeho změnil jen minimálně (nepočítám zlepšení technická ap.) a dva zástupci z řad tamního učitelstva na to byli docela hrdí. Byla bych nerada, aby něco podobného mohly jednou konstatovat moje děti, nebo dokonce vnoučata. Mám dojem, že zlepšovat je určitě co a na většině změn lze pracovat už ode dneška. K tomu právě věřím, že standard učitele může pomoci.
Vrátíme-li se v pekařině (brigádně jsem si ji jedno léto vyzkoušela): jestliže bude pekař mouku ředit sádrou a posléze nepoživatelnost výrobku svádět na mlýn, z něhož odebírá obilí, nebo na řidiče dodávky, která pečivo rozváží do provozoven, musí být k dispozici nějaký nástroj, dle kterého vyjde najevo příčina snížené (nebo zmizelé) kvality produktu. A lze-li napravit, musí být napravena, nelze-li, zkrátka se stopne výroba zmetků a jejich distribuce do obchodů. Nestane-li se tak, pocítí zákazníci ztráty zdravotně a obchodníci zase finančně. Podobně žáci a studenti při nekvalitní výuce sice nezjistí, že něco není v pořádku, protože např, budou pod lavicí hrát piškvorky. Ale na trhu práce to zjistí velmi rychle: neschopnost porozumět psanému textu, ústně či písemně na něj reagovat, prosadit se kvalitní prezentací, obhájit se férovými a jasně formulovanými argumenty, spolupracovat i s méně oblíbenými kolegy, zapojit se konstruktivně do diskuze, ale třeba i dodržet termín schůzky a o víkendu umět vypnout a relaxovat s rodinou - to všechno se dá trénovat práve ve škole. Standart by mohl pomoci posoudit, že jsou k tomu ze strany učitele podnikány potřebné kroky.
Zdravím všechny diskutující
Marcela Burešová


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 24 kvě 2009, 20:39 
Omlouvám se za hrubku v odstavci očíslovaném dvojkou, "osoby" z jedničky jsem změnila na realizátory, ale "y" jsem si tam nechala, i když až na konci..., taky za "např" mám jakousi podivnou čárku - no a zbytek už je na Vás, čtenářích...;=) M.B.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 25 kvě 2009, 07:36 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
Paní Burešová, plně s vámi souhlasím.
Ale na rozdíl od vás mám obavy, že ačkoli je standard potřebný, nebude současný tým schopen dodat jej v patřičné kvalitě(podle první verze). Vliv na to má nejen jejich praktická nezkušenost s výukou, ale i politické tlaky a finanční zabezpečení. Jestliže má být standard psán ve stylu RVP, tj. obecné několikařádkové věty plné odborných termínů na několik desítek stránek, pak nemá šanci. To je stejné jak dvacetistránkový školní řád - také ho nikdo nečte. Musí být jasný, stručný, jednoduché věty srozumitelné jak pro rodiče tak pro odborníka. Musí vycházet z toho, co učitel potřebuje a ne z toho, co si někdo myslí, že učitel potřebuje nebo co potřebuje ministerský úředník, aby ušetřil.
Proto zastávám názor, raději žádný standard než špatný.
Kvalita učitelů a škol jde dolů z různých příčin. Ale pokud se tento problém nebude řešit komplexně, standard to jen prohloubí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 25 kvě 2009, 17:36 
No, myslím, že po dnešním prohlášení ministra Janoty, že se budou platy státních zaměstnanců snižovat, je ten pravý čas odložit jak diskusi, tak vlastní Standard kvality, do věčných lovišť. Kdy už konečně někdo procitne a začne řešit to, že jsme vysokoškolsky vzdělaní lidé a dle toho bychom měli být odměňováni!!!


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co přeteklo přes téma diskuse
PříspěvekNapsal: 18 čer 2009, 13:10 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
Jak tak sleduji dotazníky 2. kola tak se mi zdá, že se zobrazuje bída našeho školství v plné nahotě.
Proč se každý nedrží toho co zná?
Chápu proč si učitelé pořádně nepřečtou co připomínkují? Uzavírají známky a nermají čas. Ale proč se pracovníci VŠ nezamyslí nad tím co naspsali? To nevím.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz