přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Kariéra učitele a standardy učitelské profese
PříspěvekNapsal: 23 čer 2009, 20:47 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Vážení kolegové, máme pro vás nové diskuzní téma, které navrhl pan Veleta a které nám připadá značně zajímavé.
Prosíme, zkuste se zamyslet nad těmito otázkami:
- Jak by podle Vašeho názoru měla být strukturována kariéra učitele, aby motivovala kvalitní učitele ke stálému zlepšování výuky a přitáhla do profese nové kvalitní lidi?
- Jak by měla být kariéra učitele (resp. kariérní řád) provázána se standardy učitelské profese a s odměňováním?
Lenka

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Sen o počátcích kariéry učitelské profese
PříspěvekNapsal: 24 čer 2009, 10:53 
Offline

Registrován: 23 čer 2009, 05:44
Příspěvky: 6
Tak já bych se zkusila na tu kariéru učitele podívat hlavně na ten prvopočíteční začátek, kde vidím největší kámen úrazu celé věci. Pokud se to do této diskuse nehodí, klikdně mne přeřaďte, navrhuji v legraci třeba Sen o českém školství nebo nepopulárně, jak rozvinout střední a vyšší odborné školství.
Ale teď už vážně.
Představte si takovou věc.
Je Vám 15 - 16 let, jste velmi šikovní organizátoři různých dětských klubů, dobří v češtině, zajímáte se o dějiny a o společnost,docela Vás baví něco někomu vysvětlovat, jste docela morálně na úrovni, občas doučujete kámoše , kteří totálně propadají, rádi čtete, prostě takový prazárodek učitele .
Nebo tentýž věk, tytéž zájmy, ale zájem částečně humanitní, ale hlavně hudba, klavír.
A teď vezměme tyto skvělé mladé lidi (pokud chtějí) , i v dnešní době se najdou, - o neskvělých mladých lidech teď neuvažuji - a dejme je tam, kde se mohou v současné době rozvíjet.
Pro jednoho je, pokud se chce stát učitelem Čj - Ov, možnost gymnázium, kde se i přes humanitní zaměření učí 4 roky do 19 let pouze teorii. Aby to stíhal, tak se z vedení kroužků odhlásí, ztrácí kontakt s dětmi.Posléze, pokud se dostane na VŠ, protože není zas tak super super chytrý, ještě do 22 let dření další teorie a pak teprve se dostane, když už je trochu zmožen vší tou vědou , před lavice dětí a najednou se má z vědeckého světa přizpůsobit školnímu prostředí, ze studentského života se přesunout na místo, kde má mít určitou autoritu a odpovědnost, kde musí umět nějakým způsobem jednat a vystupovat, což už trochu za tu dobu strávenou pouze v lavicích pozapomněl. V době, kdy už je jako osobnost názorově pevný a méně pružný. Kdy je jeho přirozený učitelský talent nedostatečně rozvinut a možná i trochu umlčen.
(Osobně jsem se setkala s učitelkou jednoho mého pěstounského dítěte která právě přišla z VŠpedagogické, měla krásné ideály a po prvním roce na ZŠ byla téměř zlikvidována. Nebyla téměř připravena na realitu. Dělala z nezkušenosti velké chyby při vystupování před rodiči, ale měla obrovskou snahu se zlepšit. Nikdo jí na škole zřejmě nepomáhal - paní učitelky, které se snažily, měly právě plné brýle ŠVP, a ty ostatní, co se neangažovaly, těm to bylo jedno, ať si mladá blbne...)

Oproti tomu ten, kdo jde na odbornou školu - konzervatoř, učí se od počátku předmět, který bude vyučovat, každé pololetí musí veřejně vystoupit, musí mít určité vystupování, očekává se od něj reprezentace, kulturní chování, brzy se dostane k dětem (18 let), možná je sám sice mládě, ale díky tomu má určitou pružnost, nechá si říct od starších kolegů mnoho rad, hledá, jak se v tom všem novém naučí plavat. Ale hlavně - sám předává to, co ještě dostává. Učení, jak se naučit hrát na klavír, v klavírní třídě na konzervatoři musí doprovázet mladší studenty jiných nástrojů v rámci komorní hry, kterým pomáhá radou, i na tom se již učí ,sám také takovým procesem v 1. a 2. ročníku prošel..., kdy mu radili starší studenti...
Prostě v této odborné škole se připraví na své povolání docela dobře. Je tady dosti hodin pedagogické a metodické přípravy, a i tím, že od 18 sám často učí, se může docela dobře dotazovat, co a jak má dělat. A pokud to neustojí odborně, je mu doporučeno nepokračovat ve studiu. Navíc se zde nemusí potýkat s předměty, které s jeho zaměřením plně nesouvisí.
Většinou hudbu dělá celý život, ať už v orchestru nebo koncertuje a k tomu učí. A i když za to nemá kdovíjaký plat, většinou tu muziku dělá rád. Nevyjde to samozřejmě vždycky, ale většina mých kolegů ze studií učí nebo později si dodělali pedagogickou fakultu a přešli třeba i na ZŠ a stále je učení celkem baví...

A teď ten sen -
když konzervatoř dokáže povětšinou takto mladého člověka zformovat - a pedagogická fakulta toho obvykle schopna není (velké množství studentů jde pak jinam, nepovažují učitelství za svoje povolání, nebo je ta realita ve školství v těch 23 letech prostě zlomí...), proč neudělat lyceum pro učitele.
Teď se určitě smějete - návrat k rychlokvaškám ze 50.- 60. let - ale pokud by ti mladí lidé byli vybráni na základě nějakých kritérií, kteří je pro tuto profesi předurčují ( jako je znalost předmětu, ale také schopnost tento předmět nějak veřejně umět představit, )pokud by byli podpořeni podobně jako na konzervatořích ve svých oborech, mohli se v nich intenzivně od 16 rozvíjet a zároveň se vzájemně starší mladší učit, byl jim přidělen učitel hlavního oboru, debatovat o tom oboru, nezatěžovat se zbytečně dalšími nesouvisejícími předměty, studovat pilně metodiku, pedagogiku, opravdu ta metodická díla a učebnice pro výuku číst a uvádět do praxe v život (a nejen se učit o jejich historii a kdo je kdy napsal) a již v 18 se postavit před reálnou ZŠ, SŠ třídu a projít si ty perné chvilky zavčas, do 20 let by jistě věděli, zda to chtějí dělat či ne.
A poté, nechť si dálkově, zatímco budou učit, dodělají zbytek lycea do 24 let nebo fakultu, aby tedy byli v dané oblasti největšími odborníky a seznámili se s různými výzkumy....pokud by to ovšem vlastně potřebovali...
Myslím si, že by k učitelování v souvislosti s láskou ke svému oboru získali mnohem hlubší vztah než při absolvování gymnázia a následně VŠ pedagogické.

Bohužel proti tomu stojí názor, že jen lidé s Mgr. projdoucí obvykle gymnáziem mají na učitelování patent, že odborné školy jsou na houby; a hlavně ta odvážná novodobá "europětiletka", totiž, že za 5 let bude mít náš národ o X procent více vysokoškolskyvzdělaných lidí, protože tím se posuneme k hvězdným výškám.
A hlavně všichni maturitu.

Takže výsledek při menším počtu dětí v ročnících bude ten, že na VŠ se budou brát všichni, kdo budou umět číst a psát, odborné školy už nebudou, všichni budem umět všechno a nikdo nic pořádně, ale o tom, už se psalo a psalo - už Komenský to kritizoval, řka (Velká didaktika, kapitola XXXI, odst. 7) : "Má se pečovati o to, aby akademie vychovávaly pouze pilné, mravné a dovedné žáky; aby však netrpěly lžistudentů, kteří zahálkou a hýřivým životem mrhají jmění i čas, dávajíce tak ostatním škodlivý příklad...všichni se budou horlivě obírati svými úkoly." (V. did. XXXI - odst. 5 - Nechť se každý věnuje tomu studiu, ke kterému ho určila jeho přirozenost...ale v tom se chybuje příliš často, když chcem libovolně z každého dřeva nadělati fládru, nedbajíce přirozené náklannosti. Tím se stává, že ženouce se na to či ono studium proti vůli Minervině, neprovedeme v něm nic chvály hodného a často dovedeme více v nějakém díle vedlejším než ve vlastním povolání..."

Doufám jen, že nějaký "chytrý" člověk to nepojme jako návod k tomu, aby v rámci rušení odborných škol (což je v současnosti vůbec největší chyba a bolest našeho školství v pokomunistické době, na kterou náš národ v budoucnosti velmi doplatí) raději zrušil i konzervatoře a převedl je na gymnázia s hudebním zaměřením...aby náhodou nebylo v této oblasti pedagogické přípravy mladých lidí vysoké školy s čím srovnávat.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz