přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 13 kvě 2009, 09:57 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
MarHaj píše:
Já jenom zopakuji, co právě teď řešíme:
Citace:
Ve školství každý ředitel prošel školením managementu, takže by měl znát základy moderního řízení. Ale nechovají se podle toho.
Co je příčinou toho, že se nechovají podle toho?

Já jsem navrhoval, že předpoklad "že to zná a umí" je mylným. To, že někdo něco absolvuje, nezpůsobuje automaticky B.
Pan Staněk navrhuje
- ředitel má pravomoci a silové nástroje a řízení s nimi je jednodušší.
Zároveň poznamenal, což považuji za velmi důležité, že tyto nástroje v proměnlivém prostředí s více možnostmi volby skoro nefungují. Učitelé prchají jinam.

V businessu je tomu na chlup stejně.
Podle mé interpretace uvedené znamená, že ředitel neumí vnímat důsledky svého chování, nezná, co je příčinou úprku a neumí to napravit. Krátce řečeno "nezná a neumí".

Myslím, pane Staňku, že ač mluvíme trochu jinými termíny, myslíme v podstatě totéž.

Vraťme se však zpět k tématu fóra: standardy chování učitele (ředitele, to je jedno).
Nezná a neumí je však jenom hodně povrchová vrstva. Chování - a já vím, že vy to víte o hodně lépe, než já - není jenom o tom se umět tak chovat. Výsledné chování podmiňují i další, trochu hlubší vrstvy: například člověk potřebuje důvod se chovat jinak.
Mohou být tím důvodem behaviorální normy, standardy chování učitele (ředitele)?
Je to i o přesvědčení, že existují vhodnější přístupy, a že fungují lépe a udržitelněji.
Mohou behaviorální normy, standardy chování učitele (ředitele) suplovat úlohu přesvědčení?
Je to i o pocitu učitelského poslání v rámci celé společnosti.
Mohou behaviorální normy, standardy chování učitele (ředitele) tento pocit vybudovat?
Atd., atd.

Behaviorální normy, opakuji, jsou nástroji řídícími, které vyplývají z poněkud mechanického pohledu na člověka: jedinec, jako nástroj v rukou svého páníčka. V historii byla období, kdy takové normy byly nástroji jedinými. S rozvojem lidské společnosti je třeba brát v potaz holistického jedince v celém kontextu. Proto mi přijde aplikace jenom behaviorálních norem vývojovým a redukcionalistickým krokem zpět do období před dvaceti, třiceti lety. Dnešní doba už řeší něco jiného ...


Doplnil bych minimálně dva pojmy. Chce a může?

Nefunkční lejstro to určitě nevyřeší a nezajistí. Přispět můžou k čemukoliv od definitivního konečného parte českého školství a pohřbení přežívajících učitelů až po zbrždění propadu školství. Izolovaně standardy nic nevyřeší.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 13 kvě 2009, 16:55 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
mgr miroslav stanek píše:
Izolovaně standardy nic nevyřeší.



Dobrý den,

zcela souhlasím, že izolovaný standard by neměl žádný smysl a s tím je počítáno od počtáku jeho tvorby. Standard je připravován jako jeden z důležitých prvků systému podpory učitele - zejména jako nástroj pro stanovení priorit v systému DVPP a jako nástroj pro zvyšování cíleného navyšování mezd učitelů.

Rád bych upozornil čtenáře této diskuse, že na stránkách www.standarducitele.cz je již k dispozici první obsahová analýza diskusních přípsěvků včetně odpovědí na často kladené dotazy. Domníváme se, že znalost obsahu této analýzy může vnést do této diskuse více vzájemného porozumění.

Souhrnná analýza bude včetně komentářů bude zveřejněna 1.6., tj. na začátku druhého kola diskuse - společně s novými diskusními otázkami. Budeme si velmi vážit toho, když se spolu opět setkáme v tomto diskusním fóru.

S úctou,

Mgr. Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 14 kvě 2009, 06:48 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
vladimirsrb píše:
mgr miroslav stanek píše:
Izolovaně standardy nic nevyřeší.



Dobrý den,

zcela souhlasím, že izolovaný standard by neměl žádný smysl a s tím je počítáno od počtáku jeho tvorby. Standard je připravován jako jeden z důležitých prvků systému podpory učitele - zejména jako nástroj pro stanovení priorit v systému DVPP a jako nástroj pro zvyšování cíleného navyšování mezd učitelů.

Rád bych upozornil čtenáře této diskuse, že na stránkách http://www.standarducitele.cz je již k dispozici první obsahová analýza diskusních přípsěvků včetně odpovědí na často kladené dotazy. Domníváme se, že znalost obsahu této analýzy může vnést do této diskuse více vzájemného porozumění.

Souhrnná analýza bude včetně komentářů bude zveřejněna 1.6., tj. na začátku druhého kola diskuse - společně s novými diskusními otázkami. Budeme si velmi vážit toho, když se spolu opět setkáme v tomto diskusním fóru.

S úctou,

Mgr. Vladimír Srb

Zkrácená verze obsahové analýzy se mi už dostala do rukou. Musím aspoň ocenit, že odpovídá skutečnosti.
Ale stále se mi zdá nebo lépe řečeno mám už jistotu, že ministerstvo na standardu trvá ač jsou mnohem důležitější problémy. Standard sám o sobě nic nevyřeší a spíš situaci uškodí. Ač sleduji stránky ministerstva nějak mi uniká širší koncepce. Protože tvoření různobarevných knih koncepční rozhodně není. Spíš se mi zdá, že spousta odborníků z VŠ v reformování školství vidí příležitost k získání levných bodů za publikační činnost. Zde se chci zastat didaktiků, kteří učitelům hodně pomáhají a spíše upozornit na obecné pedagogy a úředníky, kteří nejsou v kontaktu s realitou.

Přeji hezký den všem učitelům i těm co myslí víc na školství než na vlastní kapsu:-)
m.staněk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 17 kvě 2009, 13:51 
Tak mě napadla kacířská myšlenka. A asi nejsem sám.
Po dlouholetých zkušenostech se zvyšováním platů učitelů mě napadá, jestli standardy učitele nejsou další fintou jak na učitelích ušetřit. Napíše se standard, nejlépe hodně nadsazený, a pak vhodná komise bude hledat standardního učitele. Protože jich najde málo dostane standardní plat jen malé množství učitelů a těm ostatním bude plat snížen. Tím se sníží celkový objem peněz do školství a ministerstvo může tvrdit jak odměnilo kvalitní učitele.
Co vy na to? Je někdo zodpovědný schopen tohle na svou čest popřít a slíbit, že to takhle rozhodně nebude?

Mgr Miroslav Staněk


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 18 kvě 2009, 15:14 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
Jak to tak sleduji diskutuji zde sám. Mám málo času, ale hodoil jsem na papír návrh struktury jak by měl standard vypadat.
Je to jen nástřel. Ale třeba se někdo do toho pustí.

Standard učitele SOŠ a SOU


Předpoklady ke kvalitní práci:

A)Časové vytížení:

- standartní

Základní úvazek 21 vyučovacích hodin 15,75h/týden

Příprava na výuku
nová hodina-zástup 0,45h/1vyučovací hodinu
běžná hodina 0,5h/1vyučovací hodinu
paralelka 0,25h/1vyučovací hodinu 5 -10,5h/týden

Opravování písemných prací žáků 0-3h/týden

Suplování, zastupování v průměru 1h/týden

Porady 1h/týden

Přecházení do učeben 1h/týden

Hospitace u kolegů, Spolupráce s kolegy,
řešení výchovně-vzdělávacích problémů 1h/týden

Doučování žáků, individuální konzultace,
příprava na soutěže atd. 1h/týden

Ostatní administrativní povinnosti – TK, ŠVP, .. 0,5h/týden

Dozory – provádí placená síla – ne učitel
Administrativa – provádí administrativní síla.


- nadstandartní

Správce souboru(závisí na rozsahu souboru) 0,75 – 1,5h/týden

- jednou ročně fyzická inventura svého souboru + člen dalších inventarizačních komisí
- pravidelné vydávání pomůcek kolegům
- sledování nabídky a nákup nových pomůcek + administrativa

Předseda předmětové komise 3h-4h/týden


-vedení předmětové komise - několikrát do roka schůze, schválení maturitních otázek, řešení vzdělávacích problémů, konzultace kolegům, tvorba ŠVP zodpovědnost za předmět
-spolupráce s vedením školy


Třídní učitel 3 – 5h/týden

- vedení dokumentace třídy, administrativa
- třídní kniha - omlouvání absence, jednání se žáky – kontrola podpisů v ŽK(třídnická hodina 1x za 14 dní)
- řešení problémů třídy(přezouvání, kouření, chování žáků), korespondence s rodiči
- jednání s rodiči – třídní schůzky, výchovné komise


Preventista sociálně patologických jevů

Výchovný poradce

Koordinátor ŠVP

Koordinátor ICT

Koordinátor enviromentální výchovy

Školní psycholog

atd.












B) Technické podmínky:

Odborná učebna

Notebook a vizualizér – v případě, že chce škola elektronickou klasifikaci a třídní knihu - nutnost

Pomůcky

Učebnice a publikace – školní knihovna

Přístup k informacím – připojení na net – síť vysokých škol

Přístup k informacím na serverech ministerstva a ústavů - UIV, NUOV,VUPP,...
Na výsledky práce zaplacené státem z daní mají právo všichni občané.

Pracovní stůl – příruční knihovna + prostory na pomůcky

Požadavky na učitele

Předpoklady učitele

Zdraví - duševní – psychická vyrovnanost
- odolnost vůči velké psychické zátěži

- fyzické – handicap – hluchota, němota, slepota(výjimka – hudba)

Hlasový fond
Herecký talent
Být osobnost
Důvěryhodnost
Morální kredit


Schopnosti a dovednosti(kompetence) učitele

Obecné pedagogické a psychologické

Práce s hlasem
Elementarizace problémů
Schopnost vysvětlování

atd.


Odborné

Ovládat svůj obor a předávat jej žákům
Ovládat didaktiku svého oboru a učit(různé metody)

Vzdělávat se o vývoji svého oboru

Mít všeobecný přehled
atd.



Právní

Znát základní školskou legislativu a jednat pokud možno podle ní

Sociální
atd.


Povinosti učitele

Myslet na blaho žáka
atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 18 kvě 2009, 19:18 
Ono to totiž, kolego, bude tím, že už asi naprosto nikdo nevěří v to, že bude brán ohled na hlasy učitelů. Vždyť kolikrát jsme zopakovali, že nejprve je nutné zajistit podmínky - personální (člověka na dozory, administrativní práce, kabinety, správa počítačů), materiální (vybavení kabinetů, počítače, interaktivní tabule,..) a samozřejmě finanční (důstojné platové ohodnocení pedagogů). A v současné situaci se stejně nic nezmění. Měli jsme jednoho ministra, teď máme dalšího nového (starého) a každý chce něco jiného. Hlavně ale ať to děláme zadarmo. Fakt toho mám plné zuby!!!


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 19 kvě 2009, 09:28 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
Návštěvník píše:
Ono to totiž, kolego, bude tím, že už asi naprosto nikdo nevěří v to, že bude brán ohled na hlasy učitelů. Vždyť kolikrát jsme zopakovali, že nejprve je nutné zajistit podmínky - personální (člověka na dozory, administrativní práce, kabinety, správa počítačů), materiální (vybavení kabinetů, počítače, interaktivní tabule,..) a samozřejmě finanční (důstojné platové ohodnocení pedagogů). A v současné situaci se stejně nic nezmění. Měli jsme jednoho ministra, teď máme dalšího nového (starého) a každý chce něco jiného. Hlavně ale ať to děláme zadarmo. Fakt toho mám plné zuby!!!



Pane kolego já s vámi souhlasím. Také po letitých zkušenostech silně pochybuji, že my, učitelé z praxe, do toho budeme moci účinně mluvit. V posledních letech ministerstvo ani nezajímají výsledky jednání školských organizací a celostátních konferencí učitelů. Ale aspoň se pokusím. Když nás bude hodně, nebudou mít tu demagogii tak jednoduchou. Vždycky můžu padnout a nechat se zaříznout, ale dokud stojím, měl bych bojovat(i když to u učitelů a učitelek není moc zvykem).
Když ale většina diskutujících budou ti, co ve standardech cítí peníze a vlastní prospěch, víte jak to dopadne.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 23 kvě 2009, 09:03 
Offline

Registrován: 09 kvě 2009, 18:18
Příspěvky: 2
MarHaj píše:
nikola píše:
nemohu ani souhlasit s názorem, že se vrací doba komunistů

Nepsal jsem o historii ČR, ale o vědeckém poznání.
Citace:
to, na co nemám, by mně, budoucí pedagožce, měl napovědět právě nějaký dokument

Budete stejným způsobem vychovávat své svěřence? To, na co nemají, by jim měl napovědět nějaký dokument? Podat jim pomocnou ruku, poradit, soucítit, podpořit, povzbudit, ukázat cesty a další možnosti?




já jsem to myslela tak, že pokud nějaký dokument stanoví, že mám splňovat nějaký výčet kompetencí a schopností, tak že bych k sobě měla být sebekritická a podle toho se taky chovat - když prostě na něco člověk nemá, tak buď na sobě musí ustavičně pracovat, nebo odejít. myslím si,že podat pomocnou ruku např. od zkušenějšího pedagoga by bylo fajn, ale co když budu tomu člověku nesympatická a on mi bude úmyslně házet klacky pod nohy, bude se mě snažit vyštípat?
není pak ta sebekritika na místě?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 01 čer 2009, 11:05 
Lenka píše:
Co si myslíte o záměru popsat standard kvality profese učitele? Vítáte jej? Jaký je váš názor?


Místo "standardu" navrhuji přijmout tento etický kodex:

Etický kodex ve školství - Tři desatera

UČITELSKÉ DESATERO:
1. Základem mé práce je pozitivní vztah k dítěti, učení, kolegům, ke světu.
2. Podporuji tvůrčí přístup žáků k učení a poznávání, rozvoj fantazie a tvořivosti.
3. Oslabuji strach z nového či neznámého, učím žáky zacházet s chybou, posiluji
sebevědomí a sebedůvěru žáka.
4. Vedu žáky k neustálému sebehodnocení, k sebereflexi.
5. Zajišťuji žákům přístup k nejnovějším informačním technologiím.
6. Vedu žáky k aktivnímu naslouchání, rozvoji komunikace.
7. Učím děti měnit myšlenky v činy, dotahovat věci do konce, nebýt povrchní,
přesně formulovat, dávat si konkrétní a reálné cíle.
8. Dopřávám dětem dostatek volnosti a svobody, učím je demokratickému
chování.
9. Pěstuji v dětech toleranci, odpovědnost vůči sobě i ostatním lidem.
10. Přistupuji k dítěti jako k plnohodnotnému člověku, majícímu stejná lidská
práva a povinnosti, jako k partneru na cestě za poznáním.

ŽÁKOVSKÉ DESATERO
1. Mám důvěru ve své učitele i spolužáky. Vím, že mě mají rádi a věří mi, stejně
jako já jim.
2. Mluvím a chovám se pravdivě. Nedělám ze sebe to, co nejsem,
nelžu, nevychloubám se a nezávidím.
3. Nevysmívám se nikdy a nikomu. Je to hloupé a ani mně by se to nelíbilo.
4. Věřím si - i já jsem v něčem dobrý, výjimečný. Využívám každé příležitosti,
abych v sobě objevil a rozvíjel své nadáni.
5. Vím, že učení je vlastně poznávání světa, ve kterém žiji. Snažím se proto využívat
svých dosavadních poznatků při učení a ty nové si zpětně ověřovat v životě.
6. Chci dosahovat svých nejlepších možných výsledků.
7. Nebojím se chyby a neúspěchu. Jsou důležité, protože mě upozorňují, že mám
pracovat jinak nebo více.
8. Snažím se aktivně naslouchat svému okolí, chodit světem s otevřenýma očima,
žít aktivně.
9. Vím, že nejvíce pro sebe mohu udělat já sám. Učím se proto být
samostatným, mít svůj názor a svou cenu.
10. Vím, že svým chováním, jednáním i vzhledem reprezentuji nejen sám sebe,
ale i svou školu, na které mi záleží.

RODIČOVSKÉ DESATERO
1. Nebojím se být přísný a pevný. Dítě to má raději - cítí se tak bezpečnější.
2. Nehubuji, nenadávám a nedomlouvám potomkovi na veřejnosti. Daleko víc na
něho zapůsobí, když s ním promluvím v klidu a soukromí.
3. Nevnucuji mu, že jeho chyby jsou těžké hříchy. Nabouralo by to jeho smysl
pro hodnoty.
4. Nechráním dítě před všemi následky jeho chování. Potřebuje se
někdy naučit snášet obtíže a bolest.
5. Nedávám ukvapené sliby. Uvědomuji si, že se dítě cítí mizerně, když se sliby
nedodržují.
6. Nepokouším nadměrně potomkovu poctivost. Dostane strach a pak lže.
7. Neříkám, že dětské obavy a strach jsou hlouposti. Pro dítě jsou hrozivě
skutečné a hodně pro něj znamená, že se mu snažím porozumět.
8. Nesnažím se mu namluvit, že jsem dokonalý a bezchybný. Hrozně ho šokuje,
když zjistí, že to tak není.
9. Nikdy si nemyslím, že je pod moji důstojnost dítěti se omluvit. Po upřímné
omluvě se jeho vztah ke mně stává ještě vřelejší.
10. Nezapomínám, že můj potomek nemůže dobře vyrůstat bez spousty lásky a
laskavého porozumění.

S pozdravem Mgr. Tomáš Dorazil, ředitel školy.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 02 čer 2009, 18:54 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Díky za desatero, je to podnětné!
Lenka

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz