přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 26 dub 2009, 13:38 
MarHaj píše:
Vážení přátelé,
omlouvám se, že do vaší diskuse vstupuji z jiného světa. Nejsem pedagogem. Zabývám se manažerským leadershipem.

Jsou však skutečnosti, které máme společné: pracujeme s lidmi a řešíme podobné problémy.

V průběhu rozvoje managementu jsme se my, manažeři, dopustili celé řady omylů a chyb a je pro nás neobyčejně těžké se jich zbavit.
Možná, že by pro vás mohlo být inspirující se z našich chyb poučit.

Je vynikající, že k materiálu existuje veřejná diskuse, je vynikající, že MŠMT vtahuje ty, kterých se to týká, do procesu.
Materiál sám je bezesporu veden snahou zlepšit kvalitu vzdělávacího procesu.

I my manažeři jsme těmito dobrými úmysly vedeni, i my se snažíme vtáhnout lidi do procesu. A v dobré víře a s dobrým provedením, dosahujeme často přesného opaku.

Čím to?

Nejsme schopni vyjít za hranice redukcionistického myšlení, které se usadilo v našem společenského nevědomí v průběhu nějakých posledních tři sta, čtyři sta let.

V navrženém materiálu se tento přístup vine jako červená nit.

Trošku rozvedu, co tím myslím.

V managementu například už víme, že

Citace:
Manažeři, kteří nevědí, jak měřit to co chtějí, končí s tím, že chtějí to, co mohou měřit.


Například manažeři chtějí zlepšit kvalita pracovního života. Velmi úctyhodné, že? Nevědí však, jak ji měřit, takže nastaví standardy kvality pracovního života. To jsou však dvě velmi odlišné věci. Ukazuje se totiž, že zvyšování životní úrovně může klidně vést ke snížení kvality života. A to platí i na vyšší úrovni. Například válka, nebo vývoz zbraní, je pro ekonomiku dobrá: HDP roste. Kvalita života však klesá.

Materiál chce kvalitní vzdělávání a kvalitní učitele. Takže stanovuje standardy kvality. Chcete měřit kvalitativní skutečnosti kvantitativními měřítky? Index kvality radosti žáků z výuky prostřednictvím měření měřitelného vnějšího projevu pedagoga? Hm .... Pokud se Vám to podaří, prosím, informujte mě na vedeme.cz.

Za druhé.
Na podniky a na lidi v nich se dříve pohlíželo jako na nástroje.
Co je nástroj? Má daný účel, funkci (co má produkovat), strategii (jak to má dělat). Nic z toho si nemůže zvolit. A hodnota nástroje je posuzována podle toho, co vyprodukuje.
Z počátku to fungovalo. S rozvojem společnosti však daný pohled (a z něho vyplývající praxí) začal přinášet více problémů, než užitku. Proto byl postupně nahrazen modelem organizace, jako jednoho živého organismu.
V tomto modelu je na jedince pohlíženo jako na orgán biologického organismu. Na rozdíl od nástroje si může zvolit způsoby, jak bude dosahovat mozkem stanovených cílů, ale jako celek stále funguje podle standardů svého tvůrce.
Dnes již víme, že i tento model je chybným.
Dnes již víme, že jedince nelze redukovat ani na nástroj, ani na orgán.
Dnes již víme, že je nevhodné pohlížet na podnik jako na živoucí organismus.
Dnes již víme, že bychom chtěli na podnik pohlížet jako na to, čím je: sociální komunitou, ve které je každému jedinci přiznáno, že má mozek, že si může hledat svůj účel, co bude dělat a jak to bude dělat.

Všiml jsem si, že v jednom z vašich diskusním příspěvku zaznělo
Citace:
Nechci být standardizován, chci učit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pro mě, jako manažera, je to varování, že daný jedinec má pocit, že na něj není pohlíženo, jako na člověka, ale jako na NĚCO. Buď jako na nástroj, nebo jako na výkonný orgán.
Co s tím mohu dělat? Záleží na tom, jak se na něj opravdu dívám. Nástroj vyhodím, orgánu dám prášky, přesvědčím, ohnu, donutím. Ale co s člověkem?
V manažerském leadershipu prosazujeme, že naším manažerským úkolem je vytvářet mu takové podmínky, aby mohl v tom, co dělá a po čem touží, excelovat a všemožně mu v tom pomáhat.
Nekecám.
To, že nám to jde ztuha, je jasné. Alespoň však již víme, co chceme.

Je vynikající, že materiál se nechal inspirovat zvláště těmi vzory, a zde mám na mysli zejména USA a Velkou Británii, které se díky svému redukcionistickému přístupu neosvědčily.
Jsem přesvědčen, že vzal v potaz notoricky známý fakt, že velmi dobře zamýšlený projekt měřitelných kritérií přivedl státní instituce Velké Británie až na hranici totální katastrofy. A poučil se z další notoricky známé skutečnosti, v jaké těžké krizi (tím nemyslím finanční) se nachází veřejné školství v USA jako důsledek neúplného chápání školského systému a lidí v něm.

Shrnutí

My lidé usilujeme, a je jedno, zda je to v podnicích, nebo školách, o dosažení dobrých věcí tak, že se je snažíme lépe řídit. Řídit (co nelze měřit, nelze řídit, můžeme mnohé). Ne však systémy, jejich součástí jsou lidé. Tuto ideu je třeba si vyhodit z hlavy.
To, co potřebujeme, je přijmout skutečnost, že jediné, co s nimi můžeme dělat, je ovlivňovat je.
A naším hlavním úkolem, manažerů, pedagogů, ministerských úředníků, je vytvářet svěřeným lidem (pracovníkům, žákům, učitelům) prostředí, ve kterém každý z nich může excelovat a z plného srdce a s plným zaujetím jim v tom pomáhat, přičemž musíme, ano musíme, konečně uznat, že se jedná o plnohodnotné lidské bytosti. Bytosti, které hledají účel, své cíle, volí si prostředky i vlastní chování.

Pokud vím, v této oblasti již bylo v zahraniční pedagogice učiněno, na intelektuální úrovni, mnohé. Stačí si do Google zadat "schools leadership" a dostanete něco přes třicet miliónů odkazů.
Nacházíme se v období, jak tyto myšlenky aplikovat do praxe.

Možná, že české školství by mohlo přestat zavádět to, co se zavádělo před dvaceti lety a co se nijak zvlášť neosvědčilo.
Možná, že se poučíte z toho, co jsme my, manažeři, dělali (a přes naši usilovnou snahu o změnu ještě děláme) špatně.
Je to na vás.

Doufám za podnikatele, manažery i pracovníky, že se Vám, pedagogům, společně s lidmi z MŠMT, podaří společně dosáhnout toho, co vy všichni, jak jsme pochopil, upřímně chcete: kvalitnějšího školství, škol, které budou lepším místem pro život žáků a učitelů, místem plným pohody, kde se každý (tedy i učitel) může smát, hrát si, tvořit, experimentovat, vymýšlet a vynalézat, objevovat, poznávat sebe, svět a lidi v něm, učit se i učit i beztrestně chybovat.



Perfektní. Sám bych to tak pěkně napsat nedokázal.Vaše tvrzení
"To, co potřebujeme, je přijmout skutečnost, že jediné, co s nimi můžeme dělat, je ovlivňovat je.
A naším hlavním úkolem, manažerů, pedagogů, ministerských úředníků, je vytvářet svěřeným lidem (pracovníkům, žákům, učitelům) prostředí, ve kterém každý z nich může excelovat a z plného srdce a s plným zaujetím jim v tom pomáhat, přičemž musíme, ano musíme, konečně uznat, že se jedná o plnohodnotné lidské bytosti. Bytosti, které hledají účel, své cíle, volí si prostředky i vlastní chování."

je vlastně standard práce nejen učitele. To by měl být hlavní způsob a cíl učitelské práce. Rozšířený kromě přesvědčovacích metod o metody motivační.
Proč většina vedoucích pracovníků, i když prošli mangerskýnm vzděláváním, na tohle kašle? Že by pozůstatek totalitního řízení?
Jak kdysi řekl jeden člověk z lidu před r.1989 v jednom publicistickém pořadu české televize a způsobil s tím poprask: "Schody se zdola nezametou." . Platí to stále.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 26 dub 2009, 14:21 
Offline

Registrován: 25 dub 2009, 11:57
Příspěvky: 6
Citace:
Proč většina vedoucích pracovníků, i když prošli managerským vzděláváním, na tohle kašle?

Oni na to nekašlou. Oni to jenom nevědí, neznají, neumějí.
Jednak nemají v práci často pozitivní vzor. A za druhé se standardní manažerské vzdělávání (tím nemyslím několikadenní záplatující kurzy) většinou věnuje pouze klasickému managementu. Například stále vycházejí knihy, které považují teorie osmdesátých let a následné praxe nejlepších světových podniků za hudbu budoucnosti, a podle kterých se přednáší.
A právě od těch dob se svět kvalitativně změnil a v managementu, a souvisejících vědách, jako je psychologie, sociologie, neurologie, teorie systémů, atd., atd. se uvařilo opravdu mnohé.
Pan Russel Ackoff, hodně výrazná postava celosvětového managementu, se zrovna zcela nedávno vyjádřil k americkému školství (nejenom manažerskému, ale celkově) takto:
Citace:
Již příliš dlouhou dobu učíme lidi, aby si uměli poradit se světem, který již tady není, ochromujeme jejich kreativitu a vštěpujeme jim hodnoty, které jsou v protikladu k hodnotám svobodné demokratické společnosti jednadvacátého století.

To, že chápu, že může být pro profesory trochu nebezpečné se pouštět do historií neprověřených (a možná i někým zatím neschválených) vod, a to, že s nimi hluboce soucítím, na stavu věci nic nemění.
Ubezpečuji vás, že manažeři jsou velice ochotní a rádi se do toho pouštějí. Když se tedy dozvědí, že to jde i jinak. I jejich práce totiž dostává poněkud jiný, pro ně samotné uspokojivější, rozměr. A, překvapivě, dosahují i podstatně lepších výsledků, aniž by do nich investovali více času a energie a svého zdraví.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 27 dub 2009, 07:06 
MarHaj píše:
Citace:
Proč většina vedoucích pracovníků, i když prošli managerským vzděláváním, na tohle kašle?

Oni na to nekašlou. Oni to jenom nevědí, neznají, neumějí.
Jednak nemají v práci často pozitivní vzor. A za druhé se standardní manažerské vzdělávání (tím nemyslím několikadenní záplatující kurzy) většinou věnuje pouze klasickému managementu. Například stále vycházejí knihy, které považují teorie osmdesátých let a následné praxe nejlepších světových podniků za hudbu budoucnosti, a podle kterých se přednáší.
A právě od těch dob se svět kvalitativně změnil a v managementu, a souvisejících vědách, jako je psychologie, sociologie, neurologie, teorie systémů, atd., atd. se uvařilo opravdu mnohé.
Pan Russel Ackoff, hodně výrazná postava celosvětového managementu, se zrovna zcela nedávno vyjádřil k americkému školství (nejenom manažerskému, ale celkově) takto:
Citace:
Již příliš dlouhou dobu učíme lidi, aby si uměli poradit se světem, který již tady není, ochromujeme jejich kreativitu a vštěpujeme jim hodnoty, které jsou v protikladu k hodnotám svobodné demokratické společnosti jednadvacátého století.

To, že chápu, že může být pro profesory trochu nebezpečné se pouštět do historií neprověřených (a možná i někým zatím neschválených) vod, a to, že s nimi hluboce soucítím, na stavu věci nic nemění.
Ubezpečuji vás, že manažeři jsou velice ochotní a rádi se do toho pouštějí. Když se tedy dozvědí, že to jde i jinak. I jejich práce totiž dostává poněkud jiný, pro ně samotné uspokojivější, rozměr. A, překvapivě, dosahují i podstatně lepších výsledků, aniž by do nich investovali více času a energie a svého zdraví.


V tomto s vámi nesouhlasím. Možná v jiných oblastech ano, ale ve školství ne. Ve školství každý ředitel prošel školením managementu, takže by měl znát základy moderního řízení. Ale nechovají se podle toho. To je jako se školskou reformou, která spíš řadu poctivých a tvořivých kantorů znechutila a vyčerpala a flákači se flákají dál. Všichni vysvětlují učitelům jak mají k žákům přistupovat, ale chybí příklady. Kážou vodu a pijí víno. Od nejvyšších míst budou vykládat, jak má učitel žáky chválit, motivovat, že represe nic neřeší, ale každý druhý ředitel po té, co tohle zaměstnancům sdělí, nezapomene pohrozit snížením osobního (pokud nějaké je) případně snížením počtu pracovníků(pokud si to může dovolit). Ředitele samozřejmě staví do latě krajský úředník (mnohdy bez pedagogického vzdělání, který nemá o realitě představu a jehož prioritou je ušetřit) a ještě se do toho montují úředníci ministerstva metodou bič a slíbit trošku cukru.
Vždy't kromě utajeného Zlatého Ámose nějaká jiná pochvala učitele v tomto státě neexistuje. Zato každý kdo může šmahem kritizuje jak jsou učitelé zaostalí, nejdou s dobou a podobné nesmysly.
A do toho chce někdo zavádět standard učitele. Zatím to vypadá na idealizmus nebo tunel na peníze. Protože, kdyby to opravdu někdo myslel vážně, musel by začít od shora. A přestavět celý systém od základů. Ale jak? To není věc deseti lidí z vysokých škol na měsíc, ale záležitost týmů lidí ze všech úrovní škoství a na několik let.

Mgr. Miroslav Staněk


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 27 dub 2009, 16:15 
Offline

Registrován: 25 dub 2009, 11:57
Příspěvky: 6
Citace:
V tomto s vámi nesouhlasím. Možná v jiných oblastech ano, ale ve školství ne. Ve školství každý ředitel prošel školením managementu, takže by měl znát základy moderního řízení. Ale nechovají se podle toho.

Hm, a příčina, že se tak nechovají je??? Prosím, napište mi pane Staňku mimo toto fórum. Nepatří to sem a Váš názor mě velmi zajímá. Děkuji předem.

A jinak? Jsem nakloněn vřele souhlasit s vaší poslední větou a věřím tomu, že MŠMT, které právě tímto fórem i obecným zadáním prokazuje, že má dobrý úmysl i směr (zhruba řečeno lepší školství ku prospěchu všech zainteresovaných stran), připustí, že možná existují i další cesty, než zrovna ta jedna navrhovaná.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 04 kvě 2009, 09:35 
MarHaj píše:
Citace:
V tomto s vámi nesouhlasím. Možná v jiných oblastech ano, ale ve školství ne. Ve školství každý ředitel prošel školením managementu, takže by měl znát základy moderního řízení. Ale nechovají se podle toho.

Hm, a příčina, že se tak nechovají je??? Prosím, napište mi pane Staňku mimo toto fórum. Nepatří to sem a Váš názor mě velmi zajímá. Děkuji předem.

A jinak? Jsem nakloněn vřele souhlasit s vaší poslední větou a věřím tomu, že MŠMT, které právě tímto fórem i obecným zadáním prokazuje, že má dobrý úmysl i směr (zhruba řečeno lepší školství ku prospěchu všech zainteresovaných stran), připustí, že možná existují i další cesty, než zrovna ta jedna navrhovaná.


No já bych o tom "dobrém úmyslu" MŠMT velmi pochybovala. Myslím si, že to je jen čirý alibismus!
Mám pocit, že většina příspěvků se standardy nesouhlasí a pokud ano, tak ve zcela jiné podobě. Standardy ale stejně budou a nevěřím, že se budou příliš lišit od návrhu - vždyť je daný časový harmonogram, který moc prostoru k zásadnímu přepracování na základě "hlasu lidu" nedává.
Ovšem MŠMT může spokojeně troubit do světa, že se učitelé na jejich tvorbě podíleli ... respektive jim to bylo umožněno ... a o to tady jde, o nic jiného!!
Diskuze by měla smysl, kdyby byla přímá odezva tvůrců, kdyby se diskutovalo s AUTORY o jednotlivých částech tak, jak na nich postupně pracují a zapracovávají jednotlivé připomínky. Takhle je to jen mlácení prázdné slámy.

P.S. Abych byla byla přesná, jediný, kdo se ozývá, je pan Srb, ale jen, když se ho něco osobně dotkne, alespoň takový mám z něj pocit já.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 04 kvě 2009, 10:34 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
MarHaj píše:
Citace:
V tomto s vámi nesouhlasím. Možná v jiných oblastech ano, ale ve školství ne. Ve školství každý ředitel prošel školením managementu, takže by měl znát základy moderního řízení. Ale nechovají se podle toho.

Hm, a příčina, že se tak nechovají je??? Prosím, napište mi pane Staňku mimo toto fórum. Nepatří to sem a Váš názor mě velmi zajímá. Děkuji předem.

A jinak? Jsem nakloněn vřele souhlasit s vaší poslední větou a věřím tomu, že MŠMT, které právě tímto fórem i obecným zadáním prokazuje, že má dobrý úmysl i směr (zhruba řečeno lepší školství ku prospěchu všech zainteresovaných stran), připustí, že možná existují i další cesty, než zrovna ta jedna navrhovaná.



Kdyby to sem nepatřilo, už nás šoupli do jiného fóra.
Předně chci říct, že nejsem ředitel, ale jen učitel. Jinak bych si nemohl dovolit napsat některé věci. Ale pár ředitelů jsem poznal o lecčemž slyšel. Prostě nemám klapky na očích a dívám se kolem. Pokud se hodně mýlím, tak se může někdo do diskuze přidat. Od toho diskuze je.
Podle mě je příčin je celá řada. Je to složitý problém.
Tak například školství není orientováno na výkon a není zde konkurenční prostředí jako v soukromé firmě.
Také řízení s pravomocemi se na první pohled jeví jednodušší. Rozhodně je méně namáhavé.
Učitel bez kompetencí (v původním slova smyslu) musí využívat různé i takzvané modernější metody, protože nemá čím hrozit. Například předseda předmětové komise musí kolegy vézt jen přesvědčováním a komunikací a svou osobností, protože jinak nemá nic v ruce. Běžný učitel při práci se žáky ve třídě má nějaké nástroje(špatná známka, poznámka - ale ty působí možná na gymnáziích, ale ne na učilištích, MŠ a mnohých ZŠ) Takže je nucen se vzdělávat a měnit, jinak má velké problémy. Na některých typech škol za současné situace prostě starý způsob výuky nemůže existovat(jiná otázka je,jestli je to dobře).
Ředitel má v ruce nástroje - osobní hodnocení, odměny, výpověď , které mu umožňují diktátorský způsob vedení. Takže ho hojně využívá.
To ale přestává fungovat v okamžiku, kdy na finanční ohodnocení nejsou peníze a učitelé mají možnost prchnout jinam za lepším (ředitelé gymnázií jsou na tom tedy lépe, než na učilištích).Tím se podmínky řízení školy blíží řízení třídy.
Pokud se ředitel drží starých metod nereaguje na měnící se podmínky, zdrhnou mu dobří učitelé jinam(pokud mají kam), kvalitní noví učitelé nepřicházejí, úroveň školy jde dolů, nenabere žáky a škola je před zavřením. Soukromá firma by zkrachovala , ale škola nemůže. Někdy dojde k optimalizaci (pak je to přítěž pro školu, která tento pozůstatek zdědí), někdy ředitele odvolají a dají jiného, který má zachránit potápějící se loď na rozbouřeném moři (jeho úloha je nevděčná a má téměř nesplnitelný úkol). Starý ředitel odejde a někdy (má-li dobré známosti) se objeví na jiném zodpovědnějším místě.
Každý ředitel musí mít konexe na obci i na kraji, protože ho může zřizovatel kdykoliv odvolat (důvod se vždy najde zvlášť když kamarád potřebuje teplé místečko).
I když je ředitel sebelepší, pokud nemá podporu u zřizovatelke je mu to na nic.

Ještě je tu samozřejmě otázka velikosti školy. V malé školičce je ředitel v těsném kontaktu s učiteli i dětmi, takže tam diktátorský způsob řízení moc nefunguje a ředitel by měl umět jednat s lidmi, jinak asi dlouho nevydrží. U velkých škol fakticky řídí výchovně vzdělávací činnost školy zástupci a ředitel se často s učiteli nesetká. Řídí školu jako celek a může si občas dovolit být lepším ekonomem (pokud má schopné zástupce) než učitelem či znalcem lidí. Ale pokud nejde s dobou, pak jde škola zákonitě dolů.

Dobrý ředitel to vůbec nemá jednoduché.
Musí udržet pořádek na své škole, musí být schopen kličkovat mezi chaotickými školskými předpisy a dodržovat je.
Musí splnit administrativní povinnosti, kterých přibývá.
Musí udržet naštvané kantory, které nemůže odměnit jak si zaslouží, ani nemůže vyhodit neschopné, protože lepšího třeba nesežene.
Musí nabrat žáky, a ty udržet(v některých školách za každou cenu), protože každý žák jsou peníze pro školu.
Musí být zadobře se zřizovatelem i když ten hlásá úplné nesmysly.
A nemá si kde stěžovat. Může jen položit svou funkci a jít třeba učit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 05 kvě 2009, 07:06 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
((Myslím, že do tohoto fóra patříte. Kdybyste měli potřebu, nebo kdybyste cítili, že máte silné téma, založím vám ráda jiné vlákno, případně tam vaše poslední příspěvky přesunu.))

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 07 kvě 2009, 09:25 
Offline

Registrován: 25 dub 2009, 11:57
Příspěvky: 6
Já jenom zopakuji, co právě teď řešíme:
Citace:
Ve školství každý ředitel prošel školením managementu, takže by měl znát základy moderního řízení. Ale nechovají se podle toho.
Co je příčinou toho, že se nechovají podle toho?

Já jsem navrhoval, že předpoklad "že to zná a umí" je mylným. To, že někdo něco absolvuje, nezpůsobuje automaticky B.
Pan Staněk navrhuje
- ředitel má pravomoci a silové nástroje a řízení s nimi je jednodušší.
Zároveň poznamenal, což považuji za velmi důležité, že tyto nástroje v proměnlivém prostředí s více možnostmi volby skoro nefungují. Učitelé prchají jinam.

V businessu je tomu na chlup stejně.
Podle mé interpretace uvedené znamená, že ředitel neumí vnímat důsledky svého chování, nezná, co je příčinou úprku a neumí to napravit. Krátce řečeno "nezná a neumí".

Myslím, pane Staňku, že ač mluvíme trochu jinými termíny, myslíme v podstatě totéž.

Vraťme se však zpět k tématu fóra: standardy chování učitele (ředitele, to je jedno).
Nezná a neumí je však jenom hodně povrchová vrstva. Chování - a já vím, že vy to víte o hodně lépe, než já - není jenom o tom se umět tak chovat. Výsledné chování podmiňují i další, trochu hlubší vrstvy: například člověk potřebuje důvod se chovat jinak.
Mohou být tím důvodem behaviorální normy, standardy chování učitele (ředitele)?
Je to i o přesvědčení, že existují vhodnější přístupy, a že fungují lépe a udržitelněji.
Mohou behaviorální normy, standardy chování učitele (ředitele) suplovat úlohu přesvědčení?
Je to i o pocitu učitelského poslání v rámci celé společnosti.
Mohou behaviorální normy, standardy chování učitele (ředitele) tento pocit vybudovat?
Atd., atd.

Behaviorální normy, opakuji, jsou nástroji řídícími, které vyplývají z poněkud mechanického pohledu na člověka: jedinec, jako nástroj v rukou svého páníčka. V historii byla období, kdy takové normy byly nástroji jedinými. S rozvojem lidské společnosti je třeba brát v potaz holistického jedince v celém kontextu. Proto mi přijde aplikace jenom behaviorálních norem vývojovým a redukcionalistickým krokem zpět do období před dvaceti, třiceti lety. Dnešní doba už řeší něco jiného ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 09 kvě 2009, 18:35 
Offline

Registrován: 09 kvě 2009, 18:18
Příspěvky: 2
jsem studentou pedagogické fakulty a z tohoto pohledu musím říct, že si myslím, že celé školství by bylo potřeba reformovat. reforma kvality profese učitele je také dobrá, alespoň z mého pohledu. Nelíbí se mi stávající systém praxí na VŠ - za 2 semestry jsem odučila 4hodiny celkem, což je dle mého názoru málo. Dále se mi nelíbí nastavené platové ohodnocení učitelů - léta studia a plat nic moc (12 100 čistého, pokud budu zařazena do 11.platové skupiny - mnozí moji spolužáci bez VŠ vzdělání si vydělají daleko víc!!!!!!!), o společenské prestiži (uznání ve společnosti) se nedá ani hovořit. standard by měl nastavit to, co má správný pedagog splňovat a na tom nevidím nic špatného - snad každý chce pro své děti co nejlepší úroveň vzdělání a ne učitele "rychlokvašku", který nemá ani poněti, jak se dětem věnovat, jak jim usnadnit práci, atd. nemohu ani souhlasit s názorem, že se vrací doba komunistů - nejde přeci o přehnanou kontrolu (mj. ta probíhá již dnes!), ale o vlastní svědomí si přiznat, že na něco nemám! a to, na co nemám, by mně, budoucí pedagožce, měl napovědět právě nějaký dokument.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslíte o standardu?
PříspěvekNapsal: 11 kvě 2009, 17:41 
Offline

Registrován: 25 dub 2009, 11:57
Příspěvky: 6
nikola píše:
nemohu ani souhlasit s názorem, že se vrací doba komunistů

Nepsal jsem o historii ČR, ale o vědeckém poznání.
Citace:
to, na co nemám, by mně, budoucí pedagožce, měl napovědět právě nějaký dokument

Budete stejným způsobem vychovávat své svěřence? To, na co nemají, by jim měl napovědět nějaký dokument? Podat jim pomocnou ruku, poradit, soucítit, podpořit, povzbudit, ukázat cesty a další možnosti?


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz