přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 20:35 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
miroslav stanek píše:
Standard nesmí jen učitele úkolovat, ale musí ty dobré a kvalitní chránit. Nastavit podmínky pro učitelské povolání.


Vážený kolego,
je to tak, jak píšete. A co je ještě důležitější - je to nyní hodně na Vás a dalších diskutujících, abyste navrhovali i samotný obsah standardu - tj. výroky, které bude standard obsahovat. Jak by podle Vás měly vypadat konkrétní výroky standardu, které nebudou pouze učitele úkolovat, ale současně jej budou také chránit?

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 06:58 
to je právě ten problém.

myslel jsem si, že by se daly vypsat povinnosti učitele a kolik času z 8 hodinové pracovní doby na to potřebují, ale když nad tím tak přemýšlím je to dost individuální, závislé na aprobaci a navíc by to asi stálo moc peněz, tedy bylo by to neprůchozí. Otázkou je jestli by bylo dobré svázat toto povolání tímto způsobem.

Navíc by to chtělo definovat podmínky pro učitele a to zas omezí pravomoci ředitelů škol.

Je to námět na širší diskuzi mezi učiteli škol.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 08:47 
Offline

Registrován: 31 bře 2009, 08:42
Příspěvky: 2
Co bude třeba udělat, aby standard fungoval a mělo vůbec smysl jej tvořit a používat?
Za prvé masivně navýšit finanční prostředky do školství (a tím fakt nemyslím jednotky procent). Je zcela zbytečné hodnotit práci někoho, koho za jeho neschopnost nemohu propustit, protože za ty peníze lepšího neseženu. Je zcela zbytečné hodnotit práci někoho, koho za jeho schopnosti nemohu odměnit více než pár stokorunami (mimochodem, ačkoli v nenárokových složkách nepatřím ke špatně odměňovaným, můj plat se po 10 letech praxe jaksi zatím ani nepřiblížil republikovému průměru). Je zbytečné a trapné plkat o moderních pomůckách, když na ně školy nedostanou peníze. A když, tak jsou vinou MŠMT rozkradeny v akcích typu INDOŠ. Je zbytečné mluvit o příjemném prostředí ve školách v situaci, kdy i ten nejhloupější úředník sedí v přepychové kanceláři a naše děti se učí v 35 let starých učebnách.
Za druhé si přiznat, jakým způsobem proběhla a probíhá tzv. reforma. Jsem v kontaktu z řadou učitelů z různých škol a v různém věku a vím, že je to proces naprosto formální a bezvýsledný (ať si statistické průzkumy říkají, co chtějí). Není divu. Reforma byla uskutečněna proti vůli učitelů a hlavně nastavena mimo schopnosti drtivé většiny z nich. To, že nebyla zaplacena, už jaksi patří k metodám běžným ve školství. Bylo by proto velkou chybou navazovat standard na tento paskvil a aktivní účast v něm (mimochodem, jsem aktivním účastníkem a tvořitelem našeho ŠVP = někdo to dělat musí). Mohli bychom tak zvýhodnit spoustu neschopných žvanilů, kteří se na této reformě „svezli“ a opomenout ohromné množství skutečných osobností, kteří se jí úspěšně vyhnuli. Tím nechci říct, že se žádná osobnost na reformě nepodílela. Jen jsem přesvědčen, že vzhledem k tomu, jak hloupě byla připravena a jak trapný má průběh, by rozhodně neměla být používána jako indikátor učitelových schopností.

Pokud jste dočetli až sem, tak bych závěrem napsal asi toto: většina toho co jsem uvedl, jsou mé osobní názory, třebaže souhlasně diskutované s daleko zkušenějšími kolegy, kteří jsou často skutečnými osobnostmi jak ve školství tak ve veřejném životě a chápu když se nad nimi jen pousmějete. Jedna věc je ale neoddiskutovatelná. Pokud nedojde k zásadní změně ve financování školství, tak jsou jakékoli změny – se standardem nebo bez něj – naprosto vyloučeny. A když, tak k horšímu, jak jsme tomu v posledních letech svědky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 10:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
ucitel2009 píše:
masivně navýšit finanční prostředky do školství (a tím fakt nemyslím jednotky procent).
Nejsmutnější na tom všem je to, že tyto finanční prostředky nejsou někde schováni (tak abychom jé vytáhly na světlo). Oni jednoduše nejsou. A budou li v budoucnu, zaleží na kvalitě dnešních učitelů, které ale mají mizerné platy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 12:24 
Offline

Registrován: 31 bře 2009, 08:42
Příspěvky: 2
St-Bunda píše:
ucitel2009 píše:
masivně navýšit finanční prostředky do školství (a tím fakt nemyslím jednotky procent).
Nejsmutnější na tom všem je to, že tyto finanční prostředky nejsou někde schováni (tak abychom jé vytáhly na světlo). Oni jednoduše nejsou. A budou li v budoucnu, zaleží na kvalitě dnešních učitelů, které ale mají mizerné platy.


Mýlíte se pane kolego. Vzhledem k HDP našeho státu, je školství - s ohledem na jiné demokratické evropské státy - neskutečně podfinancováno. A s ohledem na to, že vzdělání je jediná šance pro stát našeho typu (bez nerostných surovin, bez moře, atd.), je situace o to děsivější. A výsledky tohoto hazardu už se dostavují. Výuka v podstatě na všech typech škol se stává fraškou a znalosti a schopnosti žáků a studentů jakbysmet. Pokud pracujete ve školství, musíte vědět o čem mluvím.
Ty peníze jsou, ale někde jinde, kde si o ně umějí říct. Což my učitelé skutečně neumíme. Bojíme se! Možná čekáme, že politici sami začnou myslet dál než do příštích voleb. I když tak naivní (nebo spíše hloupí) snad ještě nejsme. Nebo jo? Každopádně se tak chováme.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 15:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Jsem rad, že se mýlím. Jenom je to jakási bezradostná radost. Objektivně, tamty peníze asi nikdy neuvidíme. Klíčové slovo – „objektivně“, což znamená, že i Vláda (nynější :-P, budoucí), jako Subjekt, objektivně není schopná tyto peníze vyndat a investovat do platů učitelů. Tak aspoň ať investuji tyto peníze do webového portálu, který jsem popsal. Ať najmou právníky a udělají všechno pro to, aby takový portál mohl legálně fungovat. Ale ať se něco děje, a ne píšou se Standardy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 18 dub 2009, 16:28 
Vemi mne v celé diskuzi zaráží, že všichni říkají jak to nepůjde, nebo jak nás bude někdo hodnotit. Ale nezaznělo tu , že standard může být uchopen jako zrcadlo, do kterého se sama soukromě podívám a uvidím. To by měl být určitě náš první, velmi soukromý krok. Možná že to již někteří diskutující učinili.
A ještě přísloví Nezlob se na zrcadlo když máš křivou tvář.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 18 dub 2009, 17:52 
To je jistě pravda, ale na to opravdu nepotřebujeme Standard za miliony a za spousty promrhaného času tvořením portfolia. Jak peníze, tak čas lze využít efektivněji.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 22 dub 2009, 23:19 
Lenka píše:
Pánové (a dámy), díky, že jste napsali, dík vám všem.
Prosím, nenechme se strhnout emocemi. Jsme rádi za vaše názory, ať jsou jakékoli, pokud jsou k tématu. Ostatně proto tu jsme. Ovšem pokud nesouhlasíme s něčím, co tu zaznělo, snažme se v klidu argumentovat, nikoli se vymezovat vůči pisateli. Takové příspěvky budeme mazat. A příspěvky, které se odklání od tématu a které přesto mohou mít význam, budeme přesouvat jinam. Věřím, že se na tom shodneme.


Není to tak dávno, kdy nás paní Lenka přesvědčovala, že žádné příspěvky nemažou... Samozřejmě, žádná cenzura. Jen si lidi musí myslet to, co je "správné". Závadné myšlení je třeba smazat. To už tu bylo. Jen doufám, že se nebudeme vracet do dob, kdy bylo třeba "vymazat" i reakční ideozločince.

Takže se neshodneme...

Karel Horák


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 24 dub 2009, 08:09 
Myslím, že standard může sloužit skutečně dobře i tak, jak je nyní nastaven, jen je třeba si uvědomit, ZA CO je ve skutečnosti hodnocen dnešní učitel. Pokud někdo něco hodnotí, je to vedení dokumentace, papíry, papíry a sem tam nějaký ten elektronický dotazník. A dále papíry, papíry...v nejrůznějších podobách, pro nejrůznější instituce. Ideálu, kdy by např. agendu žáků vedla síla, placená za to, že bude pracovat se vším, co je k provozu třeba, vystaví vysvědčení, zařídí agendu od nástupu na školu až po obědy a odchod ze školy a učitel pouze doplní známky nebo ohodnotí chování, je utopií. A bohužel - přímá výuková povinnost a příprava na ni tvoří v náplni práce učitele jen malý zlomek toho, co učitel opravdu dělá.
Takže tam někde by mělo MŠMT začít - podívat se na to, jak práce učitele vypadá ve skutečnosti, kolik času se stráví provozováním činností, které v zahraničí dělají síly, k této práci určené, a pak bych teprve přemýšlela, co dál...


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz