přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 18 bře 2009, 07:19 
Zdravím.

Všiml jsem si, že "návrh" (http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakl ... iskusi.pdf) neobsahuje dvě slova: 1/ mravnost a 2/ autorita. Pak jsem si všiml, že se jednou zmiňuje o genderistické ideologii.

To vypadá slibně. Ještě trochu zapracovat a čeští učitelé by mohli časem vyfasovat standard "frakfurtské školy".

T.B.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 18 bře 2009, 15:36 
to zvedavy: tak nejak se s vami shodnu ;-)

Opravdu mi prijde definovani standardu jako cosi "mimo misu"; realita je o tom, jake ocekavame vystupy a jak hodnotime uspechy deti, ktere vyucujeme... coz je dnes zakladni problem: jak vysvetlit rodicum, ceho jejich dite dosahlo.

Na nasi skole byl ucinen pokus s evaluacnimi dotazniky pro rodice: at se vyjadri, co chteji, co se jim libi, co je stve (vzdyt shora vime, ze se o to musime zajimat). Kupodivu vysledky byly pro nasi skolu veskrze pozitivni a tedy zavladlo mirne uspokojeni... do te doby, nez nam CSI usty jedne inspektorky sdelila asi tolik: "a vam ze ty dotaznikova setreni vysla pozitivne? to neni mozne! to bude asi tim, ze rodice neznaji RVP!!"

Jakou novou "jinou" sluzbu spolecnost ocekava? Napred by si to ti nahore meli zjistit.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 18 bře 2009, 15:54 
Poslední dobou je zřejmé, že škola by měla nahrazovat funkci rodiny. Předměty jako sexuální výchova (biologické principy se přeci probírají v biologii člověka - tedy přírodopis tuším 8.třídy ZŠ) a etická výchova jsou toho typickým příkladem.
Moje osobní zkušenost je že poměrně vysoké procento dětí v 1.třídě neumí jíst příborem, nezná zdravení, úctu ke starším, poděkování...
Pokud se žák nechce vzdělávat a je v tom rodiči podporován (proč by si se zrovna toto učil - to potřebovat nebudeš) tak i vynikající učitel zapláče nad výsledkem.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 22 bře 2009, 19:52 
Offline

Registrován: 22 bře 2009, 19:41
Příspěvky: 1
Lenka píše:
Pánové (a dámy), díky, že jste napsali, dík vám všem.
Prosím, nenechme se strhnout emocemi. Jsme rádi za vaše názory, ať jsou jakékoli, pokud jsou k tématu. Ostatně proto tu jsme. Ovšem pokud nesouhlasíme s něčím, co tu zaznělo, snažme se v klidu argumentovat, nikoli se vymezovat vůči pisateli. Takové příspěvky budeme mazat. A příspěvky, které se odklání od tématu a které přesto mohou mít význam, budeme přesouvat jinam. Věřím, že se na tom shodneme.


V zásadě s Vámi ve spoustě věcí souhlasím. Jen ve slově standard se píše na konci "d".
Ťuknul jste hřebíček na hlavičku. Ve školství jsme implementovali myšlenku teoretických pedagogů, že vlastně neexistuje podprůměrný žák (nestudijní typ), že za všechno může učitel, protože není s to nebo nechce odhalovat na žákovi to pozitivní, vše samozřejmě zakukleno do složitých cizích termínů, které pedagogové (nemám na mysli učitele) víceméně úspěšně prosazují do téměř všech dokumentů. Pak máme místo sčítání aditivní triádu a jiné nesmysly. Myslím, že dnes skutečně nemáme žádného žáka, který by prostě nebyl studijním typem - všichni jdou studovat na SŠ (i se čtyřkami), mnoho z nich jich velmi úspěšně odmaturuje a postupuje na vysoké školy.
Je tomu téměř 20 let, co jsem dokončil studium učitelství a velmi si vzpomínám na tehdejší požadavky. Podotýkám, že jsem studoval matematiku a fyziku - tedy vědy, které mají logiku a přesnou logickou výstavbu nezávislou na okolních trendech a představám. Nemyslím, že každý musí jít studovat matematiku, ale docela by mě zajímalo, jak někteří absolventi SŠ (dnes Bc. nebo dokonce Ing. a Mgr.) mohli projít vysokoškolským studiem technických škol, když tak tak upravili algebraický výraz apod.
Než vymýšlet a složitě cizími slovy popisovat obvyklé věci (jak je u pedagogů), řekněme jednoduše, co bude žák po každém ročníku umět a hlavně řekněme jednoznačně, která témata v kterém ročníku probírat, řekněme, co bude vstupenkou na vyšší typ vzdělávání a problém bude téměř vyřešen. Nakonec od čeho máme to množství výzkumných ústavů a úředníků.... Myslím, hlavně pro to, aby něco smysluplného vytvářeli a abyn to nepřehazovali na učitele (viz ŠVP).Život je o konkurenci, o ničem jiném, bohužel. Příroda to tak zařídila a toto je hnací motor i dalšího vývoje. A vůbec to není o diskriminaci někoho, jak se nám snaží pedagové namluvit. Není tragédie, že žák není studijní typ, protože platilo, že řemeslo má zlaté dno, ale to že se čtyři roky trápí na střední škole, "prolézá s odřenými zády" a výsledek je ten, že skončí u výrobní linky.
Pominu-li skutečnost, že to jsou "vyhozené" peníze nás všech, je to hlavně nezodpovědné počínání v oblasti vzdělanosti a státních priorit. A jsme zase u financování a tak je to pořád dokola.
V textu jmenovaní "pedagogové" prominou, ale pokud je něco definice, pak musí být jen jedna. Vzpomínám si na bezpočet různých definic např. výchovy, vzdělávání a bylo nutno vždy používat jen, tu kterou zkoušející, dnes už kolega, považoval tehdy za správnou.
Souhlasím s nutností jednoduchosti, protože v té je síla. A také s tím, že prostě se někdo snaží srovnávat nesrovnatelné. Jedna a tatáž věc v jeden den ve dvou paralelních třídách může dopadnou diametrálně odlišně....
A už vůbec nechápu myšlenku např. jednotné státní maturity. Tak prostě a jednoduše řekněme, že určité oblasti musíme dělat na všech středních školách stejně (a od výzkumných ústavů, by bylo vhodné napsat, aspoň do jaké hloubky se má jít) a nemusíme se všichni snažit vytvořit různé verze stejných ŠVP. Jinak to nedává smysl.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 22 bře 2009, 23:57 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
zvedavy píše:
Jak chcete ověřovat, který učitel je dobrý a který špatný.
Již teď vidím komisi úředníků, která zkoumá jakési papírové předpoklady, hodnotící zprávy apod.


Vážený kolego,
všiml jsem si, že několik diskutujících má podobnou obavu - totiž, že standard je především nástrojem kontroly, který navíc bude v rukou nikoli učitelů ale jakýchsi úředníků - kontrolórů. Takto návrh standardu rozhodně není zamýšlen a ani v zahraničí tak není používán.

Standard je především nástrojem podpory učitele. V zemích, kde je standard užíván řadu let (například ve Velké Británii) je standard používán jako nástroj, kterým učitelé prosazují své právo na odbornou podporu ze strany svého zaměstnavatele. Začínající učitel má například snížený úvazek, aby mohl chodit na náslechy ke zkušeným učitelům na své škole (nebo na dalších školách). Má p r á v o , na přímou individuální podporu od zkušeného mentora - má právo být hospitován, získávat podorbnou zpětnou vazbu s ohledem na jasná kritéria kvality popsaná ve standardu, konzultovat, pracovat na sobě.

A nakonec je to právě mentor a ředitel (tj. zkušení příslušníci učitelské profese), kteří (po roce praxe ve škole) vydávají prohlášení, že učitel prokázal, že splňuje (či nesplňuje) všechna kritéria standardu.

Na jakém modelu se shodnou čeští učitelé - to je věcí této veřejné diskuse.

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 23 bře 2009, 10:36 
Offline

Registrován: 17 bře 2009, 01:42
Příspěvky: 23
vladimirsrb píše:
... Standard je především nástrojem podpory učitele. Vladimír Srb


Zdá se ovšem z většiny reakcí, že učitelé považují standard spíše za nástroj úřednické mašinérie. Po zkušenostech, které učitelé mají (od INDOŠe po RVP/ŠVP) se nelze divit.
A opět (a bohužel určitě ne naposled) chce někdo "moudrý" rozškatulkovat, zatřídit, nafackovat do "patřičných" standardů tu krásnou profesi.
Ach jo, je mi smutno


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 13:58 
Dobrý den,
jsem překvapená, že zde zaznívají většinou negativní příspěvky. (A někdy dost ostrá slova.)
Ráda bych přednesla pár návrhů, ale v tuhle chvíli nemám tolik času.
Proto zde vyjádřím v tuto chvíli svůj názor.

Osobně vnímám standard jako výzvu a diskusi nad ním jako příležitost vyjádřit se k roli učitele ve společnosti a k možnostem, co bychom my učitelé potřebovali, abychom odváděli kvalitní „službu“, kterou od nás společnost očekává.


Standard, jak jsem psala, vnímám jako výzvu, kam mohu směřovat. Je to samozřejmě běh na dlouhou trať, ale je jistě motivující vědět, ve kterých oblastech ještě mohu rozvíjet svou práci. Nemyslím si, že by se od nás očekávalo, že do 5 let budeme všichni „standardní“.

Společnost o učitelově práci ví většinou pramálo. Nejvíce o této profesi (časové a emoční náročnosti) vědí spíše jen rodinní příslušníci a blízcí přátelé. Postavení učitelské profese je ve společenském žebříčku České republiky (až na určité oblasti) velmi nízko, ale naše role je pro společnost velmi důležitá. Výzvu ke standardu a nynější diskusi nad ním beru i jako volání společnosti po tom, že si naši úlohu uvědomuje a snaží se vyzdvihnout oblasti, které jsou pro naši profesionální práci potřebné.

Nevnímám standard jako něco, co nám bude „shora“ předhozeno ve smyslu: teď se učiteli snaž, jinak... Jsme právě nyní vyzváni k diskusi, co by v něm mělo být a jak ony oblasti pojmenovat a jakým způsobem standard vůbec využít.


Byla jsem už mnohokrát svědkem toho, kdy opravdoví učitelé-profesionálové (kteří nejen své vzdělávací oblasti dobře rozuměli, ale jejich výuka byla pestrá, vycházela z potřeb žáků a měla jasnou koncepci) z řad pedagogických sborů odcházeli, často z důvodu finančních a také pro přetěžování. Ráda bych v učitelských sborech přivítala motivované učitele a myslím si, že standard a splněné určité podmínky, které by měly jeho zavedení předcházet, budou fungovat pro všechny jako motivační faktor.

Toto je diskuse k podmínkám standardu – myslím si, že je potřeba říct, že kvality si ceníme snad v jakékoliv oblasti lidského konání. Standard musí zajisté doprovázet finanční podpora a další pomoc nám učitelům, jak svou práci vykonávat i „nadstandardně:-)“.
Co bychom tedy potřebovali?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 16:10 
Podle mého názoru je prioritou osobnost ředitele školy.Jak ráda bych učila ve škole s kvalitním vedením,které se neponižuje před rodiči,není závislé na zastupitelích /hlavně se udržet ve funkci co nejdéle/ a tím tvoří pro učitele důstojné podmínky k práci.Učit jsem chtěla vždycky a doufám,že to dělám nejlíp,jak dokážu.Pokud ředitel školy bude spravedlivý,bude stát za svými učiteli /myslím,že by mnohým rodičům vstávaly vlasy růzou,kdyby věděli,co se děje na některých školách v zákulisí/,ubyde spousta problémů.
Peníze jsou samozřejmě také problém.Čtu všechny příspěvky-někdo tady psal,že dělník má větší plat než my-to samozřejmě nepotěší,zvlášť když platíte hypotéku.
A zbytek je v lidech.Rodiče by měli vést děti ke slušnosti.Když jsem nastoupila do školství /a není to zase tak dávno/,poslouchala jsem žáky 2.stupně,kteří mi vysvětlovali, že "učitelky je nechápou,protože jsou starý".Jenže já jejich mnohdy opravdu drzé chování ke kolegyním nechápala taky a to jsem byla "mladá". A pak jsem poslouchala maminku žáka,která syna nabádala "jen se nenechej šikanovat a těm učitelkám to vrať,máš na to právo"...Nemám vůbec na žáky přehnané nároky,nechybí mi nadhled.Ale určité mantinely by prostě děti měly dodržovat.Pak by ve třídách mohla být zase radost pracovat.Proto jsem šla do školství.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 28 bře 2009, 00:53 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
thradecka píše:
Dobrý den,
Nevnímám standard jako něco, co nám bude „shora“ předhozeno ve smyslu: teď se učiteli snaž, jinak... Jsme právě nyní vyzváni k diskusi, co by v něm mělo být a jak ony oblasti pojmenovat a jakým způsobem standard vůbec využít.


Vážená kolegyně,
přesně popistujete zadání, které Pracovní skupina pro tvorbu standardu obdržela od pana náměstka Kitzbergera. Naším úkolem je vytvořit co nejlepší podmínky pro to, aby se učitelé maximálně podíleli na tvorbě standardu kvality vlastní profese a současně aby tuto diskusi využili jako prostor, ve kterém sdělí veřejnosti, jaké podmínky potřebují k tomu, aby svou práci prováděli kvalitně.

Je mi jasné, že někteří účastníci diskuse této příležitosti příliš nedůvěřují a očekávají, že "si to MŠMT nakonec stejně udělá jak chce".

Skutečnost je však taková, jak jsem ji popsal. Standard netvoří ministerští úředníci, ale učitelé jako Vy.

Vážíme si Vaší důvěry a konstruktivního tónu.

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 13:30 
Promiňte. Jak už jsem psal v zmizelém dotazníku. Aby standard měl smysl a stálo za to jej vytvořit, je nutné zmapovat práci učitele. A z toho vytvořit reálné požadavky na jeho práci. Každý úředník si v současnosti vymýšlí co vše by měl učitel dělat, ale ten nemá skoro čas na učení. O jiných vzdělávacích aktivitách ani nemluvě.
Pokud uděláte lejstro ve stylu "pionýr je čestný, pravdomluvný a věrný své socialistické vlasti", tak nebude učitel, který by se s tím ztotožnil. Pár prospěchářů, kteří v tom vycítí peníze vám bude plácat na rameno a budou se rychle cpát do atestačních komisí, ale normální a poctivý učitel bude padat na hubu, jak se to stále ve školství děje.
Standard nesmí jen učitele úkolovat, ale musí ty dobré a kvalitní chránit. Nastavit podmínky pro učitelské povolání.
A to se asi pánům z ministerstva líbit nebude. Já vidím za standardy, jak je to obvyklé, jako snahu ušetřit. Snahu pár vybraným jedincům trochu přidat a většině ubrat, že nejsou tak dobří.
Zjistí se ale, že poctiví učitelé jsou přetěžováni a na rozdíl od rozvinutého zahraničí v reálu dělají více práce, než tam. Tam učitel vzdělává a vychovává, u nás dělá rodiče i policajta a vše ostatní. Však za chvíli budeme určitě ještě šacovat žáky, jestli nenesou bombu, případně provádět psychologický výzkum a rozbor o čem že to psali v písemce, když chtěli vyhodit vajgl z okna.


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz