přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 15 bře 2009, 21:53 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Vznikající standard kvality profese učitele by měl být popisem žádoucích kompetencí a činností učitele. Měl by mu pomoci v profesním růstu, ke spravedlivému ocenění jeho práce i jako prostředek sebereflexe. Za jakých podmínek ale může standard sloužit opravdu dobře? Na co je třeba dbát?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 12:35 
Offline

Registrován: 16 bře 2009, 11:35
Příspěvky: 7
Dobrý den,
zaujalo mne několik výrazů, které bych rád nechal rozvést v tomto vláknu:

"žádoucí kompetence"

"činnost učitele"

"profesní růst"

"spravedlivé ocenění práce"

"prostředek sebereflexe"

"kvalita služby standardu"

Nabízím k těmto výrazům otázky:
ad 1. "žádoucí kompetence"

Rád bych zde zacitoval paní Spilkovou z roku 1996

„Projektované změny v pojetí školy, výchovy, vyučování vyžadují nové modely učitelské přípravy. Východiskem těchto modelů se stávají úvahy o změněné filozofii učitelství, redefinování učitelské role, o novém pojetí profesionality a kompetencí učitele.“

Dle mého soudu, rozhodující kompetencí učitele jsou
- konzistence poznání - student musí vidět, že jsou jednotlivé prvky poznání učitele navázány na ostatní prvky silnou vazbou a všechny náleží do systému. Vyučovaná látka tedy není v hlavě učitele jen páskou, ze které se přehrává vyučovaná látka po které se zvolna postupuje a jejíž přehrávání se zrychluje úměrně s přibližujícím se koncem pololetí, ale částí nadřazené struktury, ze které lze libovolně čerpat podle dotazů studentů. Student by neměl být utišen větou typu "K tomu se dostaneme později". Student by měl být "infikován" učitelovým zájmem o probíranou látku, který sáhá za rámec standardizovaného penza.

Rozhodující kompetencí je tedy zájem

- kredibilita
Často se stává, že student ví o probírané látce víc než učitel, který by měl mít důvěryhodnost: "Co řekne, to platí", ale zároveň by neměl lpět na "své pravdě". Příkladem budiž hlavní myšlenka knihy, kterou student skutečně četl a obsah mu rezonoval jinak než slyší z katedry

- pohled učitele na výuku jako pohled projektového manažera na projekt.

Učitel musí vidět jasný začátek a konec probírané látky. Učitel nemůže "pustit pásku výuky" na začátku roku a "nedohrát" zbytek výuky. Učitel dějepisu by například neměl začínat pravěkem a skončit pro nedostatek času na konci devatenáctého století či druhou světovou válkou. Historie (a dějiny kultury) by se měla vymanit z okovů lineárního plynutí času, ale začít jak začátkem (pravěk), tak i koncem (dynamická současnost) (se snadněji nacházely podobnosti mezi minulostí a přítomností. Dívá-li se učitel na celý školní rok jako na dobu trvání projektu. Musí počítat se zpožděním a dát látce časovou rezervu. Je lepší mít nastudování dopředu než ocitnout se na konci roku ve skluzu.

- schopnost předat studentům vidění studia jako na sebe navazující projekty

Stejné vidění, které vidí učitel se musí odrazit i na vidění žáka. Stejně tak jako se v komerčním sektoru účastním týdenních a měsíčních porad, ve kterém se probírá "status update" jednotlivých projektů, tak by se mělo se studentem zavést pravidelné 1-2-1 sezení, na kterém se zodpoví jeho individuální otázky. -> čímž se snadněji zabezpečí "kvalita výstupu" na konci roku. Samotné zkoušení naučeného (nebo nenaučeného) se nedá brát jako 1-2-1 setkání manažera (učitele) s pracovníky (studenty)

ad 2. "činnost učitele"

Rád bych se zeptal jaká je vlastně činnost učitele. Odhlédnu-li od předávání znalostí - informačním toku, který lze částečně suplovat internetovou encyklopedií) - jaké je poslání učitele a jaké činnosti tomu odpovídají? Zajímá mne, co je gró činnosti učitele. Je to
1. zušlechťování masy (100% studentů)
2. podporování elity ve třídě (horních 10%)
3. zvyšování znalosti průměru (80% kolem mediánu)
4. péče o podprůměrné (spodních 10%)
a nebo něco jiného? (nebo všechno zároveň čili nic z toho na 100%)

ad 3. "profesní růst"

Jak poznáme experta?
Za jak dlouho se pozná, že učitel dosáhl profesionalismu?
Jak se určí kdy je učitel věrný standardu?

ad 4. "spravedlivé ocenění práce"

Jaká by měla být mzda učitele, který ne/následuje standard profese?
Jakým bonusem lze ohodnotit učitele, jehož svěřenci vyhrají olympiádu (matematickou, fyzikální, chemickou)
Co je spravedlivá mzda?
Jak lze zpeněžit fakt, že jeho/její maturitní ročník se dostal na vysokou školu?
Jak lze finančně potrestat třídní učitelku na základní škole, které ze třídy odejdou všichni studenti jinam (vlastní zkušenost z páté třídy)
V jakém poměru by měly být distribuovány platy učitelů prvního, druhého a třetího stupně?

ad 5. "prostředek sebereflexe"

Vycházíme-li z předpokladu, že učitelé jsou silné osobnosti bez komplexů méněcennosti, jak naloží se zpětnou vazbou žáka/studenta? A jak ti, kteří si neumí zjednat pořádek ve třídě a dostávají zpětnou vazbu 8 hodin denně?

ad 6. "kvalita služby standardu"
Definujeme-li kvalitu standardu profese učitele, kdo a jak změří výstup?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 20:55 
Ten pán není při smyslech. Děti nejsou surovina, myslíte si, že z dítěte s podprůměrnou inteligencí a s levýma rukama udělá vynikající učitel výherce všech olympiád a virtuóza na housle? Není to tak je zapotřebí jak kvalitní materiál, tak kvalitní obráběč. A se špatnou surovinou i ten nejlepší neudělá vůbec nic.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 22:53 
Ryba smrdí od hlavy. Takže - dokud bude ve školství tolik úředníků a tolik "odborníků" říkajících (nebo spíše nařizujících) co má (a jak) učitel dělat bez sebemenší vazby na reálnou praxi, nebude fungovat nic.
Stejně ak koncepce a systém celéhé školství není ideální.
Zářným příkladem je RVP - vlk se nažral a koza zůstala celá - hodně peněz za něco co tu už léta bylo.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 23:16 
Offline

Registrován: 16 bře 2009, 11:35
Příspěvky: 7
[quote="Herodes"]Ten pán není při smyslech.[/quote]

Přečtěte si pravidla tohoto fóra:

"Prosíme, udržujme vstřícnou a sdílnou atmosféru. "


Naposledy upravil Josef Platil dne 17 bře 2009, 06:51, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 23:45 
O to se právě snažím, jinak by má odpověď vypadala úplně jinak. A jestli máte se školstvím něco společného, tak .......(dodržuji podmínky diskuze a na pokračování raději nemyslím).


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 23:46 
Offline

Registrován: 16 bře 2009, 11:35
Příspěvky: 7
[quote="herodes"]O to se právě snažím, jinak by má odpověď vypadala úplně jinak. A jestli máte se školstvím něco společného, tak .......(dodržuji podmínky diskuze a na pokračování raději nemyslím).[/quote]

Můžeme se vrátit k tématu?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 17 bře 2009, 07:06 
Co se do něho navážíte?

Definujme standard pro:
1. absolventy - co by měl absolvent umět
2. kvalifikované učitele - standard
3. vynikající učitele - bonus k platu navíc
4. „učitel učitelů" - motivátor


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 17 bře 2009, 07:59 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Pánové (a dámy), díky, že jste napsali, dík vám všem.
Prosím, nenechme se strhnout emocemi. Jsme rádi za vaše názory, ať jsou jakékoli, pokud jsou k tématu. Ostatně proto tu jsme. Ovšem pokud nesouhlasíme s něčím, co tu zaznělo, snažme se v klidu argumentovat, nikoli se vymezovat vůči pisateli. Takové příspěvky budeme mazat. A příspěvky, které se odklání od tématu a které přesto mohou mít význam, budeme přesouvat jinam. Věřím, že se na tom shodneme.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Za jakých podmínek může standard dobře sloužit?
PříspěvekNapsal: 17 bře 2009, 08:54 
Dobrý den,
osobně by mne také velmi zajímalo, jak je možné zjistit kvalitu učitele. Jak chcete ověřovat, který učitel je dobrý a který špatný.
Již teď vidím komisi úředníků, která zkoumá jakési papírové předpoklady, hodnotící zprávy apod.

Standarty dobrého učitele jsou přeci všeobecně dobře známé již mnoho let. V úvodním článku diskuse se argumentuje:
"Kvalitně vyučovat neznamená dělat dobře totéž, co dělaly předchozí generace učitelů. Společnost očekává od svého vzdělávacího systému jinou službu, kterou vyjadřuje nově formulovanými vzdělávacími cíli pro jednotlivce i pro celý vzdělávací systém."

Proč? Co je špatně na předchozích generacích? Pokud vím, bylo české školství i podle srovnání mezinárodních výsledků velice kvalitní (dokonce i za totality).

Jakou novou "jinou" službu společnost očekává? Od toho se přece odráží celá struktura vydělávání.
Stanovte nejprve standarty dobrého žáka. Jaké znalosti (jako součást dovedností) a jaké dovednosti (dnes klíčové kompetence) má ovládat a zejména také jak je budeme hodnotit. Protože vzdělává a produkuje-li učitel takové žáky, je přece dobrým učitelem.
Dříve se úspěch (z hlediska učitele i rodiče) hodnotil zejména přijetím na střední resp. vysokou školu. Dnes se přijímací zkoušky nedělají a na gymnázium se dostane často i slabý žák jen proto, aby byla naplněna kapacita.

Další krásná myšlenka z úvodu:
"Zásadně se změnily děti, které je těžké přitáhnout k učení neúčinnými nástroji vnější motivace."

Učitel ale přece nemá žádné jiné nástroje než vnější motivaci. Jistě že může vhodnou metodou aktivizovat i vnitřní motivaci, ale ta je tak silně individuální, že se naprosto nemůže navodit u 30 dětí najednou. Nemluvě o tom, že výzkumy neberou v potaz rušivé vlivy prostředí (děti sociálně těžko přizpůsobivé, poruchy pozornosti, hyperaktivní děti, ...).

Zhodnotí někdo kvalitu vstupního vzorku? Odliší učitele na "výběrové škole", který pracuje jistě s daleko kvalitnějším kolektivem a učitele v problémovém kolektivu? Jak chcete posuzovat vliv učitele (tedy rozdíl mezi počátečním a koncovým stavem), když je to jen zlomek z celkového vlivu prostředí?

Nebojím se až tolik o kvalitu a standart učitele. Bojím se, že standart výuky bude trpět nedostatkem přípravy už z toho důvodu, že bude učitel vykazovat činnost k hodnocení a další noví úředníci budou mít spoustu práce s posuzováním těchto dokumentů.

Jak se můžem shodnout na kvalitě pracovníků, když se neshodneme (a nejsme schopni připravit) ani na kvalitě výstupů? (např. státní masturita)


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz