přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Co všechno je pracovní náplní učitele?
PříspěvekNapsal: 05 kvě 2009, 06:52 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Co všechno je pracovní náplní učitele? Co musí učitel dělat - mimo výuky a přípravy na ni?

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co všechno je pracovní náplní učitele?
PříspěvekNapsal: 06 kvě 2009, 09:21 
Já bych možná začala už tou přípravou, protože většina veřejnosti (a bohužel i někteří odborníci) jsou toho názoru, že stačí udělat výpisky z učebnice, přidat k nim dva nebo tři další zdroje a celé to sepsat. Takže na SŠ: sledovat vývoj v oboru (u mě ICT a Ekonomika), sledovat změny ve společenských požadavcích, změny v RVP, změny v požadavcích na maturitu, změny v oblasti psychologie učení, psychologie osobnosti, pedagogiky a didaktiky. A samozřejmě sledování odborné literatury, školení atd.
Vypracování ŠVP, podrobných příprav do hodin, testů, písemek, portfolia...opravy testů, písemek, maturitních otázek a podobně.
Dál sledování vývoje výukových materiálů: vývoj didaktických pomůcek, techniky a učebnic. Málokdy je dost času, aby se učitel například s interaktivní tabulí naučil zacházet na školení. Většinou probehně krátké zaškolení a hotovo - takže ještě zvádání software, jeho výběr, nákup, instalace a využití.
Učebnice: opět sledovat. prohlédnout ještě před nákupem (u nás zajet někam, kde učebnice mají), odůvodnit, nakoupit, popřípadě zajistit pro žáky (první ročníky), dál zjistit, jestli je učebnic dost na to, aby se daly využít ve výuce.
Agenda: třídní kniha, katalogové listy, počítačová evidence, matrika, vysvědčení, dopisy rodičům, kontakty s rodiči, omluvenky, výchovná opatření (u nás k jednomu každému cca 4 listy papíru, pohovor s rodiči, výchovnou poradkyní a vedením školy nepočítaje), výchovné pohovory, sledování prospěchu a další.
Plánování mimoškolních akcí...a to jsem pořád jen u toho základu.
K tomu má ještě skoro každý nějakou další činnost. Osobně mám správu sítě - cca 100 počítačů ve třech budovách, instalace, údržba, nákupy, hmotná zodpovědnost, nákupy a odpisy, evidence software i hardware...kolegyně dělá knihovny - celkem asi 1000 knih, určitě víc, než jich má knohovnice v naší obecní pobočce, a ta to dělá na plný úvazek.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co všechno je pracovní náplní učitele?
PříspěvekNapsal: 11 kvě 2009, 04:50 
Návštěvník píše:
No myslím, že by nebylo od věci připomenout, co vlastně všechno profese učitel obnáší - když už se má "normovat" učitelská práce, ať je zřejmé co všechno! Budu psát sama za sebe.
Takže:

1. Učím odborné předměty ICT charakteru na SŠ, asi tak 200 žáků ve šk. roce

2. Připravuji se na výuku, tvořím a aktualizuji si učební materiály, prezentace (na učebnách jsou dataprojektory, je ostudné je nevyužít) - učebnice pro odborné předměty jako programování, operační systémy, počítačové sítě, databázové systémy, webové aplikace nejsou a i kdyby byly, stejně se tyto předměty učí na každé škole v jiném rozsahu

3. Opravuji písemky, samostatné práce na pc (tak 6 písemných x 5předmětů x 200žáků za šk.rok ... další nepočítam ... kdybych měla všechno skladovat, tak kde a proč? - je dost nereálné v rámci uzavírání známek procházet u takového počtu všechno, co vyrobili. Každou práci hodnotím a žák má možnost se k ní vyjádřit hned - ne za půl roku)

5. Pořád se něco nového učím - v informatice je pořád něco nového a stále jsem prakticky samouk, protože kurzy pro učitele zůstaly někde na úrovni word/excel/html

Návrh z říše scifi: každý učitel by měl mít něco jako "účet na zvyšování kvalifikace" a na něj by se každý rok ukládala částka, kterou by mohl čerpat na kurzy, odbornou literaturu, pokud by peníze nevyčerpal za rok, další rok by si "našetřil" na finančně náročnější vzdělání.

6. Dle potřeby jsem k dispozici studentům pro konzultace

7. Jsem třídní - z toho plyne řada povinností jako řešit vzniklé problémy mezi žáky, mezi žáky učiteli, mezi učiteli a rodiči, mnohdy mezi žákem a rodiči, vybírání peněz, vyplňování dotazníků, organizace třídních akcí, třídní schůzky, vedení absence - přičemž zároveň zodpovídám za její výši, kontrola čerpání obědů na základě absence, zprávy pro klasif. porady, maturity ...

8. Podílím se či organizuju soutěže (naposledy SOČ - přečíst všechny soutěžní práce není zrovna oddechová činnost)

9. Podílím se na přípravě ŠVP

10. Porady, třídní schůzky, pohotovosti, dozory na chodbách o přestávkách, vyplňování dotazníků

11. Podílím se na přípravě maturitních otázek, témat k praktické maturitě, případně se účastním maturit

12. Dohlížím na dlouhodobé praktické maturitní práce - konzultace, kontroly, donutit některé žáky, aby jejich práce měla trochu úroveň

13. Tvořím tématické plány ... a ještě by se našla spousta dalších činností, na které jsem zapomněla

Když bych to shrnula - nic z toho nevypovídá o kvalitě ale pouze o kvantitě a času, který to všechno zabere a který podstatně přesahuje předepsaný úvazek 21 vyučovacích hodin týdně, obvzvláště když příprava na jednu vyučovací hodinu mnohdy vyžaduje více než hodinu.

Tady možná někteří řeknou - a proto potřebujeme standardy ... ale vyučovací hodina není výrobek, kterému můžu nastavit parametry a normy na základě, kterých můžu pak produkovat kvalitní hodiny (vycházím z toho, že kvalita profesní se měří obvykle dle výsledku)

Udělám si pečlivou přípravu, budu se usmívat, budu kladně a individuálně přistupovat ke všem 15 žákům u počítače (jinak řečeno splním všechny standardy)... jedna hodina bude bezva, ale další obsahově stejná nebude stát za nic - třeba jen proto, že je to poslední dvouhoďka, že žáci před tím psali písemku z matiky nebo jsou po tělocviku, prostě jsou unavení, ale probrat učivo musíme. Výsledkem je to, že učivo do nich nějak "natlačím", důslednou kontrolou je donutím na počítači něco procvičit (tedy tak polovinu toho, co by měli zvládnout a v jiné třídě v pohodě zvládli včetně práce navíc pro ty hodně dobré), oni budou otráveni, já psychicky vyčerpaná.

... tohle není scifi - to je skutečnost a určitě jsem to nezažila jen já a to jsem úmyslně nezmiňovala, že průběh ovlivní i skladba žáků ve skupině - tedy jejich osobnost, znalostní úroveň apod. a i my učitelé jsme jenom lidi, takže i my vstupujeme do výuky jako osobnost ovlivnitelná.

Pořád mi nějak uniká účel "Standardu"

Pomůže mi učit kvalitněji? - To rozhodně ne, jen mi nejspíš přibudou další povinnosti s prokazováním toho, že ho dodržuju.

Pomůže mi rozšířit znalosti? To asi taky ne, protože na to musí být finance!

Jakým způsobem ovlivní kvalitu učitele a v jakém směru?

Už samotný význam slova standard - základní norma, vzor, kvalita ... čili nastavení nějakých průměrných, normálních, běžných hodnot, ale ty hodnoty by měly být měřitelné. Jak poznáme, že někdo dosáhl, nedosáhl nebo překročil standard? To určí "mentor"?

Kdo bude "mentorem" - to budou nějaké "mentorské zkoušky" nebo rozhodne počet odučených let ve školství?


Dovolila jsem si přesunout z jiného vlákna ...


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co všechno je pracovní náplní učitele?
PříspěvekNapsal: 11 kvě 2009, 04:57 
mgr miroslav stanek píše:
Před deseti lety jsme s kolegou psali rozpis nepřímé vyučovací povinnosti učitele. Loni jsem se k tomu vrátil. Když jsem to spočítal, zjistil jsem, že učitel nemá šanci v pracovních 8h splnit všechny své povinnosti opravdu poctivě i kdyby se rozkrájel. Odnese to příprava na kterou nezbývá čas a pak některé činnosti které se překrývají.
Takže jsem z toho vyšel a zde máte návrh časových podmínek pro práci učitele. Rád bych kdyby se k tomu ostatní vyjádřili. Je to rozpis minimalistický pro učitele matematiky a fyziky na SOŠ a SOU.
Uvádím rozpis v hodinách - 60minutových za týden.
Možná mě někteří doplníte, nebo upravíte počty hodin s ohledem na vaši aprobaci a typ školy.
Tohle považuji za základ, než se začne reformovat. Nastavit podmínky a požadavky na učitele.
Jedna z podmínek je i časová reálnost standardů.
Jsem zvědavý, kde na to ministerstvo vezme peníze?


Práce učitele (to co musí nebo by měli dělat všichni) hodiny/týden


Základní úvazek 21h/týdně 15,75h
Suplování, zastupování, přesčasové a nadúvazkové hodiny 0,75 -?

Příprava na vyučování min. 10,5h/21uvazkových hodin
Přípravy zadání písemných prací,úloh a projektů
Tvorba tematických plánů a ŠVP
Opravy písemných prací a domácích úkolů
Jednání se službou – pomůcky do hodiny

- jedná se o minimální požadavek, aby to mělo smysl. Učitelé fyziky, kteří mají chystat pokusy před hodinou, potřebují mnohem víc.


Kontrola sešitů a žákovských knížek 2h

Zapisování známek na web 1h

Řešení výchovně vzdělávacích problémů ve škole 0,5 - 2h
-u maturantů stačí 0,5h, ale u učňů by to mělo být více než 2h.

Porady 1h

Dozory(teď dohled - chodby, šatny,jídelna) 1-2h

Další pořádkové povinnosti a transport 0,5
Manipulace s třídní knihou
Přecházení do učeben a na odloučená pracoviště
Kontrola pořádku ve třídě po ukončení vyučování
-dolní odhad


Hospitace u kolegů 0,5
-teď na to není čas, ale v rámci autoevaluace a modernizace výuky by učitelé měli chodit kolegům do hodin,ne?

Ostatní vlivy a administrativa – vedení, učitelé, zaměstnanci,...2h
-komunikace s vedením, kolegy, reformátory a ministerstvem,...

Další aktivity a povinnosti nárazového charakteru 1h
Nábor žáků – dny otevřených dveří
Komisionální a jiné přezkušování
Příprava učitele na zkoušky a kurzy (BOZP, vyhl.50, apod.)

Samostudium ?

Nadstandard - dělají jen někteří

Projekty školy
Příprava exkurzí
Doučování žáků, konzultace, opravné písemky
Příprava maturit
Příprava žáků k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ a soutěžím
Tvorba vlastních studijních materiálů - učebnice jsou většinou nepoužitelné
Publikační činnost


Správce souboru 1-2h/týden podle typu a rozsahu souboru
Inventury,
Správcovství souboru – půjčování pomůcek kolegům
Udržování souboru – nákup nových pomůcek a vyřazení starých

Předseda předmětové komise 3h/týden
Vedení předmětové komise – pomoc kolegům, schvalování dokumentů, poradenská činnost vedení školy aj.
Tvorba ŠVP - dohled a vedení

Třídní učitel 3h/týden-u učňů někdy i mnohem víc.
Třídní administrativa - vedení dokumentace třídy
- třídní kniha - omlouvání absence, zápis absence na web
- kontrola podpisů v ŽK(třídnická hodina)
Práce třídního učitele s žáky - řešení problémů třídy(přezouvání, kouření, chování žáků)
Práce třídního učitele s rodiči - korespondence s rodiči, sdružení rodičů

Činnost učitele mimo školu
- obec, kraj, republika – školství, kultura a vzdělávání
- práce v profesních organizacích
- práce ve školní radě
- organizace seminářů
-atd.



Dovolila jsem si přesunout z jiného vlákna ...


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 4 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz