přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 13:18 
Pokusím se kritéria seřadit podle důležitosti
1. kvalitní finanční ohodnocení učitele
2. kvalitní finanční ohodnocení učitele
3. techniká podpora (ICT, moderní výuková technika: dataprojektory, vizualizéry,...)
3. metodická podpora (databáze metodických námětů, dobrý počin je rvp. cz)
4. DVPP (nikoli obecné fráze o pedagogice a didaktice, ale metodické inspirace)
5. změna pedagogických fakult (modernizace,...)
Sečteno a podtrženo, více peněz do školství. Pokud přitečou, věřím v samoregulační mechanismy školství. Vyšší atraktivita učitelských míst s s ebou ponese větší konkurenci a tedy větší kvalitu. Kvalitu bude hlídat ředitel a bude si ji určovat s ohledem na individuální profil školy. Dejte učitelům více peněz a není potřeba diskutovat o standardu kvality.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 16:02 
Návštěvník píše:
No myslím, že by nebylo od věci připomenout, co vlastně všechno profese učitel obnáší - když už se má "normovat" učitelská práce, ať je zřejmé co všechno! Budu psát sama za sebe.
Takže:

1. Učím odborné předměty ICT charakteru na SŠ, asi tak 200 žáků ve šk. roce

2. Připravuji se na výuku, tvořím a aktualizuji si učební materiály, prezentace (na učebnách jsou dataprojektory, je ostudné je nevyužít) - učebnice pro odborné předměty jako programování, operační systémy, počítačové sítě, databázové systémy, webové aplikace nejsou a i kdyby byly, stejně se tyto předměty učí na každé škole v jiném rozsahu

3. Opravuji písemky, samostatné práce na pc (tak 6 písemných x 5předmětů x 200žáků za šk.rok ... další nepočítam ... kdybych měla všechno skladovat, tak kde a proč? - je dost nereálné v rámci uzavírání známek procházet u takového počtu všechno, co vyrobili. Každou práci hodnotím a žák má možnost se k ní vyjádřit hned - ne za půl roku)

5. Pořád se něco nového učím - v informatice je pořád něco nového a stále jsem prakticky samouk, protože kurzy pro učitele zůstaly někde na úrovni word/excel/html

Návrh z říše scifi: každý učitel by měl mít něco jako "účet na zvyšování kvalifikace" a na něj by se každý rok ukládala částka, kterou by mohl čerpat na kurzy, odbornou literaturu, pokud by peníze nevyčerpal za rok, další rok by si "našetřil" na finančně náročnější vzdělání.

6. Dle potřeby jsem k dispozici studentům pro konzultace

7. Jsem třídní - z toho plyne řada povinností jako řešit vzniklé problémy mezi žáky, mezi žáky učiteli, mezi učiteli a rodiči, mnohdy mezi žákem a rodiči, vybírání peněz, vyplňování dotazníků, organizace třídních akcí, třídní schůzky, vedení absence - přičemž zároveň zodpovídám za její výši, kontrola čerpání obědů na základě absence, zprávy pro klasif. porady, maturity ...

8. Podílím se či organizuju soutěže (naposledy SOČ - přečíst všechny soutěžní práce není zrovna oddechová činnost)

9. Podílím se na přípravě ŠVP

10. Porady, třídní schůzky, pohotovosti, dozory na chodbách o přestávkách, vyplňování dotazníků

11. Podílím se na přípravě maturitních otázek, témat k praktické maturitě, případně se účastním maturit

12. Dohlížím na dlouhodobé praktické maturitní práce - konzultace, kontroly, donutit některé žáky, aby jejich práce měla trochu úroveň

13. Tvořím tématické plány ... a ještě by se našla spousta dalších činností, na které jsem zapomněla

Když bych to shrnula - nic z toho nevypovídá o kvalitě ale pouze o kvantitě a času, který to všechno zabere a který podstatně přesahuje předepsaný úvazek 21 vyučovacích hodin týdně, obvzvláště když příprava na jednu vyučovací hodinu mnohdy vyžaduje více než hodinu.

Tady možná někteří řeknou - a proto potřebujeme standardy ... ale vyučovací hodina není výrobek, kterému můžu nastavit parametry a normy na základě, kterých můžu pak produkovat kvalitní hodiny (vycházím z toho, že kvalita profesní se měří obvykle dle výsledku)

Udělám si pečlivou přípravu, budu se usmívat, budu kladně a individuálně přistupovat ke všem 15 žákům u počítače (jinak řečeno splním všechny standardy)... jedna hodina bude bezva, ale další obsahově stejná nebude stát za nic - třeba jen proto, že je to poslední dvouhoďka, že žáci před tím psali písemku z matiky nebo jsou po tělocviku, prostě jsou unavení, ale probrat učivo musíme. Výsledkem je to, že učivo do nich nějak "natlačím", důslednou kontrolou je donutím na počítači něco procvičit (tedy tak polovinu toho, co by měli zvládnout a v jiné třídě v pohodě zvládli včetně práce navíc pro ty hodně dobré), oni budou otráveni, já psychicky vyčerpaná.

... tohle není scifi - to je skutečnost a určitě jsem to nezažila jen já a to jsem úmyslně nezmiňovala, že průběh ovlivní i skladba žáků ve skupině - tedy jejich osobnost, znalostní úroveň apod. a i my učitelé jsme jenom lidi, takže i my vstupujeme do výuky jako osobnost ovlivnitelná.

Pořád mi nějak uniká účel "Standardu"

Pomůže mi učit kvalitněji? - To rozhodně ne, jen mi nejspíš přibudou další povinnosti s prokazováním toho, že ho dodržuju.

Pomůže mi rozšířit znalosti? To asi taky ne, protože na to musí být finance!

Jakým způsobem ovlivní kvalitu učitele a v jakém směru?

Už samotný význam slova standard - základní norma, vzor, kvalita ... čili nastavení nějakých průměrných, normálních, běžných hodnot, ale ty hodnoty by měly být měřitelné. Jak poznáme, že někdo dosáhl, nedosáhl nebo překročil standard? To určí "mentor"?

Kdo bude "mentorem" - to budou nějaké "mentorské zkoušky" nebo rozhodne počet odučených let ve školství?



Vážená kolegyně,
skoro jsem se lekla, že jsem napsala příspěvěk, podepsala se jinak a úplně zapmněla, že jsem to udělala. Myslím, že jste velmi přesně popsala něco, o čem nená spousta úředníků představu. Pracujete rozhodně více než 40 hodin týdně a ještě vám spousta lidí vyčte 21 hodin a samé prázdniny. Bohužel taková má laická veřejnost představu a ti co nás "pověřili" vykonáváním reformy školství v podobě ŠVP zřejmě také.

Držím place ať vám slouží zdraví


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 03 dub 2009, 21:55 
Napsala jste:
Hodnocení žáka ze ZŠ: (pro ilustraci uvádím příklad hodnocení své dcery, vydáno pro potřeby víceletého gymnázia)
- během vzdělávání si výborně osvojila potřebné strategie učení
-je výborně motivována k celoživotnímu učení
-dokáže respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
-naučila se poznávat své schopnosti a reálné možnosti
-umí řešit přiměřené problémy
-osvojila si tvořivé myšlení na velmi dobré úrovni
-umí logicky uvažovat

(konec citátu)

Je to pěkná ukázka toho, že možná právě ti učitelé, kdo dali Vaší dceři takové vysvědčení, pro sebe Standard práce učitele potřebují. Je vůbec možné, že napsat takový nicneříkající papír není širokodaleko vyhlášená ostuda? Že je? Ale jim to přece prošlo! Ale abychom nekřivdili jen jedněm: napsat na vysvědčení biologie 3, čeština 2, zeměpis 4, to je stejně nicneříkající! A taky se to obecně za ostudu nepovažuje, je to dokonce přijímáno a požadováno jako úřední lejstro.
Když tohle mnozí mezi učiteli a na rozhodujících místech asi netuší, bylo by moc dobré, aby ti učitelé, kteří rozumějí například hodnocení a jeho principům a umějí dávat to hodnocení, které žáka posouvá kupředu, a ne ho jenom zastrkuje do nějaké škatulky, aby oni navrhli formulaci toho, jak to vypadá, když učitel dobře provádí hodnocení. A to je pak ten standard.
Podívejte se znova na tu ukázku hodnocení toho děvčete - obhájíte někdo tvrzení, že "přece učitel každý hodnotí podle svého, to se nedá jednotně normovat"? Anebo je to opravdu všem jasné, jak neprofesionální výkon podal ten, kdo to dceři napsal? Jemu to ale asi jasné není, anebo to od něho vynutil ředitel,kterému to taky není jasné, ne?
Myslíte si možná, že ten učitel, který napsal ta čísla, nebo ty fráze, sám přece dobře ví, jak žák pracoval a za co tu klasifikaci dostal. Takové "já to vím, a že vy tomu neorzumíte, je mi jedno", to ale není dost dobrá práce v naší profesi. Hodnocení musí přece rozumět hlavně žák, musí z něho vidět, na čem má zapracovat, co má dělat, aby se zlepšil. A taky by mu měli rozumět zákonní zástupci dítěte, studenta. Školní vysvědčení je něco úplně jiného než výsledek měření výfukových plynů, kterému laik možná rozumět nemusí, hlavně když ty číslice uzná policajt na STK.

Třeba by bylo užitečné se v téhle diskusi na takové pochybné položky v práci učitele zaměřit, a společně je vyjasnit a nastavit tu úroveň dobré práce. A ne rovnou hrozit tím, že to bude zase papírování a falešnost.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 04 dub 2009, 15:10 
Pane Hausenblasi, nemůžete srovnávat hrušky s jablky! Každý kantor v téhle republice ví, jak je to s výstupním hodnocením, žádný autor tohoto hodnocení pro žáka ZŠ, který má ambice jít na víceleté gymnázium, si nedovolí napsat jiné než vynikající hodnocení (co by tomu řekli rodiče?). A každý ředitel ví, jak to s tím hodnocením je, takže při přijímačkách ho toto hodnocení nezajímá a naštěstí, nevím jakým zázrakem, se stalo, že jakási osvícená vrchnostenská hlava tohle pochopila a k hodnocení se už nemusí (povinně ze zákona) přihlížet. A protože tohle bylo jasné kantorům už od začátku, tak se to dělalo (pravděpodobně na většině škol, omlouvám se světlým - nebo tmavým? - výjimkám) takhle už od začátku. Standard je o něčem jiném - a tenhle příspěvek asi ani nepatří do fóra s tématem o podmínkách pro kvalitní práci....


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 05 dub 2009, 20:39 
Přidávám se - také jsem tento rok psala výstupní hodnocení a také vypadala podobně jako to citované. Ovšem jeho znění není náš (učitelský) výmysl, nýbrž úřednický. Četl jste někdo, kdo si dovolíte nekvalitu výstupního hodnocení kritizovat, jak má vypadat? Asi ne. Mají tam být zhodnoceny dosažené cíle dle RVP. A přesně tak to je v tomto VH napsáno. Spíš bychom měli společně říci, že tvorba tohoto naprosto nesmyslného dokumentu je další přítěž pro nás "základkáře". Stejně jako ŠVP a plánované standardy.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 05 dub 2009, 21:04 
Pravděpodobně budu opakovat některé příspěvky, ale také se pokusím shrnout nezbytné podmínky.

1. Vlastní kabinet s příslušným vybavením (u nás vlastní kabinet nemá nikdo, kromě tělocvikáře; ve sborovně se dělíme o 2 počítače)
2. Vybavené učebny prezentační technikou (tak, aby se nám děti nemusely smát, že máme počítače z doby kamenné)
3. Možnost "fasovat" pracovní pomůcky - tužky, pravítka, fixy, lepidla, čtvrtky, desky, .... (nyní se vše hradíme ze svého)
4. Buď snížení úvazku (v současnosti 22 hodin), nebo k dispozici asistenty pedagogů (či kohokoli jiného), kteří budou mít dozory na chodbách (mám týdně 140 minut - tedy více než 2 hodiny čistého času - dozorů, tedy stojím na chodbě, místo abych se mohla připravit na výuku)
5. Opět buď snížení úvazku, nebo k dispozici asistenty pedagogů, kteří budou spravovat kabinety a místnosti (mám na starosti 3 kabinety a 3 místnosti)
6. Přesné stanovení nepřímé pedagogické činnosti. Uvedu příklad - v pondělí mám 5 hodin přímé vyučovací činnosti a kdykoli !!! můžu dostat nařízeno, abych šla zadarmo odsuplovat (pouze se to nazve dozor, nikoliv suplování) jinou hodinu za kolegu. Ať mám kolik chci práce, všeho musím nechat a jít do hodiny.
7. Snížení úvazku pro školního metodika prevence a koordinátora EVVO. ICT koordinátor a výchovný poradce základní úvazek snížený má, kdežto metodik a Koo EVVO nikoliv. Jak je to možné?
8. Na každé!!! škole k dispozici školního psychologa. Na ZŠ je spousta dětí, které mají rodinné problémy (rozvádějící se rodiče, nefunkční rodina, střídající se tatínkové,....).
9. Kvalitní programy dalšího vzdělávání. Ty současné jsou často úplně mimo realitu, připravené pro třídu dětí, kteří se můžou zájmem o látku přetrnout, nemají žádné problémy (dys, ADHD, nižší intelekt),... A hlavně na ně poskytnout čas, kdy bychom je mohli absolvovat.
10. Zkvalitnit a hlavně přiblížit realitě výuku na vysokých školách. V poslední době se u nás vystřídalo několik absolventů PF, kteří vůbec netušili, co je to třídní kniha, třídní výkaz, software Bakaláři,... Prý je to na vejšce nikdo neučil. Ale odborné znalosti měli do takové hloubky, že novou látku dětem vykládali třeba celou vyučovací hodinu a ještě měli pocit, že jim téměř nic neřekli. NO a pak to po dětech chtěli znát téměř doslovně .
11. Napadá mě ještě spousta dalších věcí, tak snad příště.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 06 dub 2009, 08:07 
Zjednodušeně řečeno (opět se opakuji): Více peněz do školství, více peněz do školství, VÍCE PENĚZ!!! Přijdou peníze, přijde kvalita.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 06 dub 2009, 10:42 
Ondrej Hausenblas píše:
Napsala jste:
Hodnocení žáka ze ZŠ: (pro ilustraci uvádím příklad hodnocení své dcery, vydáno pro potřeby víceletého gymnázia)
- během vzdělávání si výborně osvojila potřebné strategie učení
-je výborně motivována k celoživotnímu učení
-dokáže respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
-naučila se poznávat své schopnosti a reálné možnosti
-umí řešit přiměřené problémy
-osvojila si tvořivé myšlení na velmi dobré úrovni
-umí logicky uvažovat

(konec citátu)

Je to pěkná ukázka toho, že možná právě ti učitelé, kdo dali Vaší dceři takové vysvědčení, pro sebe Standard práce učitele potřebují. Je vůbec možné, že napsat takový nicneříkající papír není širokodaleko vyhlášená ostuda? Že je? Ale jim to přece prošlo! Ale abychom nekřivdili jen jedněm: napsat na vysvědčení biologie 3, čeština 2, zeměpis 4, to je stejně nicneříkající! A taky se to obecně za ostudu nepovažuje, je to dokonce přijímáno a požadováno jako úřední lejstro.
Když tohle mnozí mezi učiteli a na rozhodujících místech asi netuší, bylo by moc dobré, aby ti učitelé, kteří rozumějí například hodnocení a jeho principům a umějí dávat to hodnocení, které žáka posouvá kupředu, a ne ho jenom zastrkuje do nějaké škatulky, aby oni navrhli formulaci toho, jak to vypadá, když učitel dobře provádí hodnocení. A to je pak ten standard.
Podívejte se znova na tu ukázku hodnocení toho děvčete - obhájíte někdo tvrzení, že "přece učitel každý hodnotí podle svého, to se nedá jednotně normovat"? Anebo je to opravdu všem jasné, jak neprofesionální výkon podal ten, kdo to dceři napsal? Jemu to ale asi jasné není, anebo to od něho vynutil ředitel,kterému to taky není jasné, ne?
Myslíte si možná, že ten učitel, který napsal ta čísla, nebo ty fráze, sám přece dobře ví, jak žák pracoval a za co tu klasifikaci dostal. Takové "já to vím, a že vy tomu neorzumíte, je mi jedno", to ale není dost dobrá práce v naší profesi. Hodnocení musí přece rozumět hlavně žák, musí z něho vidět, na čem má zapracovat, co má dělat, aby se zlepšil. A taky by mu měli rozumět zákonní zástupci dítěte, studenta. Školní vysvědčení je něco úplně jiného než výsledek měření výfukových plynů, kterému laik možná rozumět nemusí, hlavně když ty číslice uzná policajt na STK.

Třeba by bylo užitečné se v téhle diskusi na takové pochybné položky v práci učitele zaměřit, a společně je vyjasnit a nastavit tu úroveň dobré práce. A ne rovnou hrozit tím, že to bude zase papírování a falešnost.


Ačkoliv si vás vážím, tak zde nemáte úplnou pravdu. Ano, slovní hodnocení je přesnější než hodnocení známkou, ale je nesrovnatelně náročnější a v některých případech nemožné. Lze jej provádět na prvním stupni ZŠ, kdy má učitelka pod palcem 30 dětí celý den a zná je i jejich rodiny. Ale nedovedu si to představit předmětu s nízkou dotací hodin, kdy učitel učí plné třídy žáků jednu nebo dvě hodiny týdně. Před lety jsem měl na SŠ rekord - učil jsem 19 tříd s počty 20 až 32 žáků a to je problém si žáky pamatovat, natož psát podrobné slovní hodnocení. V takových případech je lepší nepřesné hodnocení známkou než konkrétní, ale nepravdivé, hodnocení slovní. Kdy má na to vzít učitel čas? Pak to pochopitelně řeší způsobem, že si vytvoří pár frází, které pak píše každému žákovi.
Nehledě na to, že kolikrát ani třídní učitel neví o žákovi vše, co je potřebné. Aby mohl objektivně hodnotit, musel by učitel znát všechny podmínky studia žáka a to nikdy nezaručíte. Když napíšu, že se žák opakovaně nepřipravuje na výuku, musím vědět a napsat proč. Jestli kvůli tomu, že na školu kašle nebo že odpoledne a večer pracuje a živí matku a sourozence. A to jsem se tehdy dozvěděl jen náhodou.
Realita je mnohem složitější než si to úředníci a teoretici umí představit.
Když to přirovnám k technice, tak vlastně hodnocení je jakýsi výstup měření. Také z nějakých naměřených hodnot se získá nějaká výsledná hodnota, která ale nezaručuje, že je totožná s měřenou hodnotou. Pokud bylo prováděno větší množství správných měření je větší pravděpodobnost, že se obě hodnoty shodují. Ale jistota není nikdy. Pokud bude učitel provádět dostatečný počet dílčích hodnocení pak bude výsledné hodnocení odpovídat realitě, ale nikdy nebude schopno plně vystihnout žákovu osobnost.
Slovní hodnocení má nevýhodu, že není přehledné a obtížně se porovnává.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 06 dub 2009, 14:13 
Před deseti lety jsme s kolegou psali rozpis nepřímé vyučovací povinnosti učitele. Loni jsem se k tomu vrátil. Když jsem to spočítal, zjistil jsem, že učitel nemá šanci v pracovních 8h splnit všechny své povinnosti opravdu poctivě i kdyby se rozkrájel. Odnese to příprava na kterou nezbývá čas a pak některé činnosti které se překrývají.
Takže jsem z toho vyšel a zde máte návrh časových podmínek pro práci učitele. Rád bych kdyby se k tomu ostatní vyjádřili. Je to rozpis minimalistický pro učitele matematiky a fyziky na SOŠ a SOU.
Uvádím rozpis v hodinách - 60minutových za týden.
Možná mě někteří doplníte, nebo upravíte počty hodin s ohledem na vaši aprobaci a typ školy.
Tohle považuji za základ, než se začne reformovat. Nastavit podmínky a požadavky na učitele.
Jedna z podmínek je i časová reálnost standardů.
Jsem zvědavý, kde na to ministerstvo vezme peníze?


Práce učitele (to co musí nebo by měli dělat všichni) hodiny/týden


Základní úvazek 21h/týdně 15,75h
Suplování, zastupování, přesčasové a nadúvazkové hodiny 0,75 -?

Příprava na vyučování min. 10,5h/21uvazkových hodin
Přípravy zadání písemných prací,úloh a projektů
Tvorba tematických plánů a ŠVP
Opravy písemných prací a domácích úkolů
Jednání se službou – pomůcky do hodiny

- jedná se o minimální požadavek, aby to mělo smysl. Učitelé fyziky, kteří mají chystat pokusy před hodinou, potřebují mnohem víc.


Kontrola sešitů a žákovských knížek 2h

Zapisování známek na web 1h

Řešení výchovně vzdělávacích problémů ve škole 0,5 - 2h
-u maturantů stačí 0,5h, ale u učňů by to mělo být více než 2h.

Porady 1h

Dozory(teď dohled - chodby, šatny,jídelna) 1-2h

Další pořádkové povinnosti a transport 0,5
Manipulace s třídní knihou
Přecházení do učeben a na odloučená pracoviště
Kontrola pořádku ve třídě po ukončení vyučování
-dolní odhad


Hospitace u kolegů 0,5
-teď na to není čas, ale v rámci autoevaluace a modernizace výuky by učitelé měli chodit kolegům do hodin,ne?

Ostatní vlivy a administrativa – vedení, učitelé, zaměstnanci,...2h
-komunikace s vedením, kolegy, reformátory a ministerstvem,...

Další aktivity a povinnosti nárazového charakteru 1h
Nábor žáků – dny otevřených dveří
Komisionální a jiné přezkušování
Příprava učitele na zkoušky a kurzy (BOZP, vyhl.50, apod.)

Samostudium ?

Nadstandard - dělají jen někteří

Projekty školy
Příprava exkurzí
Doučování žáků, konzultace, opravné písemky
Příprava maturit
Příprava žáků k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ a soutěžím
Tvorba vlastních studijních materiálů - učebnice jsou většinou nepoužitelné
Publikační činnost


Správce souboru 1-2h/týden podle typu a rozsahu souboru
Inventury,
Správcovství souboru – půjčování pomůcek kolegům
Udržování souboru – nákup nových pomůcek a vyřazení starých

Předseda předmětové komise 3h/týden
Vedení předmětové komise – pomoc kolegům, schvalování dokumentů, poradenská činnost vedení školy aj.
Tvorba ŠVP - dohled a vedení

Třídní učitel 3h/týden-u učňů někdy i mnohem víc.
Třídní administrativa - vedení dokumentace třídy
- třídní kniha - omlouvání absence, zápis absence na web
- kontrola podpisů v ŽK(třídnická hodina)
Práce třídního učitele s žáky - řešení problémů třídy(přezouvání, kouření, chování žáků)
Práce třídního učitele s rodiči - korespondence s rodiči, sdružení rodičů

Činnost učitele mimo školu
- obec, kraj, republika – školství, kultura a vzdělávání
- práce v profesních organizacích
- práce ve školní radě
- organizace seminářů
-atd.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 07 dub 2009, 06:41 
Ondrej Hausenblas píše:
Napsala jste:
Hodnocení žáka ze ZŠ: (pro ilustraci uvádím příklad hodnocení své dcery, vydáno pro potřeby víceletého gymnázia)
- během vzdělávání si výborně osvojila potřebné strategie učení
-je výborně motivována k celoživotnímu učení
-dokáže respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
-naučila se poznávat své schopnosti a reálné možnosti
-umí řešit přiměřené problémy
-osvojila si tvořivé myšlení na velmi dobré úrovni
-umí logicky uvažovat

(konec citátu)

Je to pěkná ukázka toho, že možná právě ti učitelé, kdo dali Vaší dceři takové vysvědčení, pro sebe Standard práce učitele potřebují. Je vůbec možné, že napsat takový nicneříkající papír není širokodaleko vyhlášená ostuda? Že je? Ale jim to přece prošlo! Ale abychom nekřivdili jen jedněm: napsat na vysvědčení biologie 3, čeština 2, zeměpis 4, to je stejně nicneříkající! A taky se to obecně za ostudu nepovažuje, je to dokonce přijímáno a požadováno jako úřední lejstro.
Když tohle mnozí mezi učiteli a na rozhodujících místech asi netuší, bylo by moc dobré, aby ti učitelé, kteří rozumějí například hodnocení a jeho principům a umějí dávat to hodnocení, které žáka posouvá kupředu, a ne ho jenom zastrkuje do nějaké škatulky, aby oni navrhli formulaci toho, jak to vypadá, když učitel dobře provádí hodnocení. A to je pak ten standard.
Podívejte se znova na tu ukázku hodnocení toho děvčete - obhájíte někdo tvrzení, že "přece učitel každý hodnotí podle svého, to se nedá jednotně normovat"? Anebo je to opravdu všem jasné, jak neprofesionální výkon podal ten, kdo to dceři napsal? Jemu to ale asi jasné není, anebo to od něho vynutil ředitel,kterému to taky není jasné, ne?
Myslíte si možná, že ten učitel, který napsal ta čísla, nebo ty fráze, sám přece dobře ví, jak žák pracoval a za co tu klasifikaci dostal. Takové "já to vím, a že vy tomu neorzumíte, je mi jedno", to ale není dost dobrá práce v naší profesi. Hodnocení musí přece rozumět hlavně žák, musí z něho vidět, na čem má zapracovat, co má dělat, aby se zlepšil. A taky by mu měli rozumět zákonní zástupci dítěte, studenta. Školní vysvědčení je něco úplně jiného než výsledek měření výfukových plynů, kterému laik možná rozumět nemusí, hlavně když ty číslice uzná policajt na STK.

Třeba by bylo užitečné se v téhle diskusi na takové pochybné položky v práci učitele zaměřit, a společně je vyjasnit a nastavit tu úroveň dobré práce. A ne rovnou hrozit tím, že to bude zase papírování a falešnost.


Pane Hausenblasi, to hodnocení není výsledkem neschopnosti učitelů ZŠ, ale nesmyslnosti právě "standardizace". To, že hodnocení takto vypadá vzešlo pravděpodobně z RVP pro ZŠ - takových jsem přečetla 30 z různých škol a od různých kantorů". Je to prostě "porovnatelné" a "měřitelné" hodnocení žáka, přesně podle toho, jak si to nějaký teoretik při tvorbě RVP představoval.


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz