přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 20:25 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Jaké podmínky jsou podle Vás nezbytné pro kvalitní učitelskou práci? A které z těchto podmínek jsou u Vás ve škole nedostatečně naplňovány? Které ano? Jak?

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 12:08 
1. Snížit počet žáků ve třídě, dělená výuka max 10 žáků ve skupině (u nás až 33/17, většinou 30/15)

2. Vybavenost odbornou literaturou - aktuální

3. Vybavenost učeben prezentační technikou (u nás v tuhle chvíli na dobré úrovni) a moderními pomůckami

4. Podpora odborného růstu
- možnost konzultace s odborníky v praxi (možná formou seminářů, konzultací ...)
- možnost dalšího studia v rámci odbornosti(ovšem ne v rámci projektů, které se organizují jen za účelem čerpání financí, skutečný přínos mají jen minimální

5. Možnost vyměňovat si zkušenosti v oblasti metodiky výuky (existují velmi sporadické akce tohoto typu)

6. Mít možnost alespoň konzultovat problémy s psychologem, sociálním pracovníkem - dnes se setkáváme ve škole s řadou jevů - jako závislosti na pc hrách, špatné rodinné zázemí, vydírání a šikana mimo školu apod.
Pravda, každá škola má výchovného poradce (učitel), drogového preventistu (učitel) - ale to už je dnes žalostně nedostačující. Ti můžou žáka odkázat na další instituci, která stejně nemá možnost problémy řešit ihned a ve spolupráci se školou.

7. Možnost se vzdělávat se dále i v oblasti psychologie a sociální práce (Na to abych se takto vzdělávala ve vlastní režii nemáme dost vysoký plat a vzhledem k tomu, že v současné době se vyžaduje VŠ u všech soc. pracovníků, včetně paní na přepážce u vyplácení dávek, je nereálné se vůbec na daný obor dostat - vlastní zkušenost)

8. Nezatěžovat učitele nesmyslnými projekty:
ŠVP - původně asi dobrá myšlenka, která se zvrhla v absurditu, kde už nikoho nezajímá obsah, ale forma - je-li použito správné sloveso ... ale budiž, už jsme to absolvovali
Hodnocení žáka ze ZŠ: (pro ilustraci uvádím příklad hodnocení své dcery, vydáno pro potřeby víceletého gymnázia)
- během vzdělávání si výborně osvojila potřebné strategie učení
-je výborně motivována k celoživotnímu učení
-dokáže respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
-naučila se poznávat své schopnosti a reálné možnosti
-umí řešit přiměřené problémy
-osvojila si tvořivé myšlení na velmi dobré úrovni
-umí logicky uvažovat

Toto má nějakou praktickou vypovídací schopnost? Dle mého skromného mínění žádnou.
Z toho tak vydedukujete, že se jedná o děvče. Nic to nevypovídá o tom, že jí zajímá přírodověda, baví angličtina i matematika, co znamená výraz "potřebné strategie učení" se můžu jen dohadovat. Takové hodnocení může mít dítě v MŠ, ZŠ, SŠ

Jako třídní jsem četla 30 různých variant tohoto hodnocení. Jsou mi na SŠ úplně k ničemu - ale někdo je musel napsat!

K témuž cíli úspěšně směřují "Standardy kvality profese učitele"

9. Příjemné pracovní prostředí, dobrý kolektiv, vedení, které se za mně postaví ...


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 15:44 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Díky, pěkný příspěvek!
Lenka

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 20:03 
Kdyby tu zaznělo "díky, v další verzi Standardu Vaše připomínky zohledníme" možná bych si (naivně) pomyslel, že má cenu diskutovat. Když zazní "díky, pěkný příspěvek!", napadá mě, že se celkem nic nezměnilo, my si tady řekneme svoje a MŠMT si pak taky řekne svoje a tím to skončí, jako už vícekrát. Kvalitní podmínky jsou jasné - jiný (nenormativní) způsob financování, kvalitní a příslušným vzděláním prošlí mladí pedagogové, kteří po jednom roce neodcházejí kvůli malým platům a mnohem větší pravomoce ředitelů (vyhodit neschopného kantora dnes prostě není možné, nehledě na to, že ho není kým nahradit) a pedagogů (např. vykázat žáka narušujícího výuku někam, kde se o něj postará někdo jiný a kantor bude moci dělat to, co má, totiž učit - je to "například", takže by byla spousta dalších jiných příkladů). Prosím odpověď na mou otázku: zaručíte nám, milí tvůrci a prosazovatelé Standardu, že tyto naše požadavky budou zohledněny? Jestliže ne, pak diskuse nad Standardem postrádá smyslu, protože i s ním půjde naše školství již nastoupeným směrem - totiž do háje, mám-li zůstat v mezích pravidel tohoto fóra.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 00:11 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Návštěvník píše:
Kdyby tu zaznělo "díky, v další verzi Standardu Vaše připomínky zohledníme" možná bych si (naivně) pomyslel, že má cenu diskutovat.


Díky, za oba příspěvky, ve kterých popisujete nezbytné podmínky, které potřebujete ke kvalitní práci. Tyto (i všechny další příspvěvky) zohledníme při tvorbě první verze standardu (dokument předkládaný k diskusi není v žádném případě první verzí standardu - je to pouze vykopávací míč pro veřejnou diskusi).

Standard je nemyslitelný bez popisu podmínek, které jsou nezbytné pro jeho fungování (finančních i nefinančních). Je to příležitost, jak se znovu ozvat: "Toto a toto nezbytně potřebujeme pro svou práci - a když to dostaneme, bude naše práce skutečně kvalitní - a to poznáte podle těchto ukazatelů:...."

Jako členové pracovní skupiny pro tvorbu standardu opakovaně zdůrazňujeme, že Vašimi diskusními příspěvky píšete standard své profese.

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 05:32 
Standard je nemyslitelný bez popisu podmínek, které jsou nezbytné pro jeho fungování (finančních i nefinančních).


A praktická aplikace Standardu je nemyslitelná bez praktické aplikace podmínek nezbytných pro jeho fungování. Ptám se tedy znovu: Zaručíte nám, milí tvůrci Standardu, praktickou aplikaci finančních i nefinančních podmínek? Jinými slovy: existuje rozvaha (finanční i nefinanční), jak zařídit, aby se podmínky, za kterých lze vyžadovat kvality kantora podle Standardu, skutečně v praxi naplnily? Když si chci pořídit novou věc, kouknu do peněženky, jestli na to mám. Když se chci něco nového naučit, kouknu do kalendáře, jestli na to mám (čas) a zvážím, jestli se vynaložená námaha vyplatí a posune mě to o kousek dál. Uvažoval někdo na MŠMT tímto směrem?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 06:44 
plně podporuji návstěvníka. To je to, čeho se kantoři bojí. Po mnohaletých zkušenostech je to zas snaha vytvořit další lejstro, vykázat činnost ministerstva a ušetřit na školách a kantorech. A školství jde do háje.
Vždyť se podívejte kolik nás diskutujících tady je. Že by bylo tak málo učitelů?
Možná se zjistí, že pořádat diskuzi byla chyba a standard se napíše od stolu tak, jak je to obvyklé.
Proto opět navrhuji. Ministerstvo musí dát záruky, že to myslí vážně. Navíc bez diferencovaných standardů pro různé typy škol a různé aprobace učitelů to nepůjde.
Navíc jsou tu další nestandartní práce učitelů - specializované činnosti, správcovství souborů, předmětové komise, třídnictví, které bude nutno ve standardu řešit.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 14:34 
Jen do nich. :-) Přišli s nabídkou něčeho, co nikdo nepotřebuje a snad ani nechce. Tak by bylo dobré aby nás učitele přesvědčili, že je to dobrá a užitečná věc ten "Standard". Tohle je přesně to co mi tu chybí. Zaručte se zato, že to bude k užitku.

Dejte jak se říká, hlavu na špalek za svoji věc!!!


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 01:38 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Návštěvník píše:

A praktická aplikace Standardu je nemyslitelná bez praktické aplikace podmínek nezbytných pro jeho fungování. Ptám se tedy znovu: Zaručíte nám, milí tvůrci Standardu, praktickou aplikaci finančních i nefinančních podmínek? Jinými slovy: existuje rozvaha (finanční i nefinanční), jak zařídit, aby se podmínky, za kterých lze vyžadovat kvality kantora podle Standardu, skutečně v praxi naplnily? Když si chci pořídit novou věc, kouknu do peněženky, jestli na to mám.



Vážený kolego, k Vašim dotazům:

1. MŠMT připravuje cenové rozvahy, které popíší, kolik bude stát zavádění standardu do praxe. Tyto rozvahy budou podle současných informací k dispozici při zveřejnění první schválené verze standardu, tedy na konci října 2009.

2. Cenu nelze přesně vyčíslit do té doby, dokud nebude přesně popsán standard a další nezbytná opatření (mentoři, systém atestací ...). Proto tedy tato diskuse. Rozhodně se bude jednat o desítky miliard korun v nejbližších letetch.

3. O plošných investicích v tomto rozsahu nikdy nerozhoduje MŠMT, ale celá vláda - a tedy i voliči. Garance může poskytnout pouze vláda jako celek. Nebudou-li vytvořeny podmínky pro zavádění standardu (finanční i nefinanční), nemůžeme vůbec hovořit o plošném zavádění standardu do praxe. Kde nejsou podmínky pro kvalitu, tam kvalitu nemůžeme očekávat, a už vůbec ne vyžadovat.

4. Tvorba standardu však musí předcházet těmto důležitým politickým rozhodnutím - není možné očekávat, že by stát chtěl investovat do něčeho nepopsaného a nevyčísleného.


A ještě několik důležitých poznámek:

Mezi autory textu předkládaného k veřejné diskusi najdete pouze jednoho zaměstnance MŠMT.

Každý člen Pracovní skupiny vkládá do diskuse své jméno a svou pověst a důvěřuje ve smysluplnost a poctivost diskuse.

Od zahájení diskuse oslovujeme jednotlivé učitele a ředitele, zástupce pedagogických asociací, fakulty připravující učitele, MŠMT .. ale také další klíčové partnery, kteří budou mít vliv na osud standardu (počínaje rodiči, žáky, studenty a konče zřizovateli či odbory).

Standard od začátku až do konce formulují učitelé mateřských, základních a středních škol a vysokoškolští pedagogové vzdělávající učitele. A jedině učitelé jsou zodpovědní za obsah svého profesního standardu i za způsob, jakým se bude se standard používat, aby byl nástrojem podpory a profesního růstu učitelů (stejně jako v ostatních vyspělých zemích, které si vytvářejí své standardy - viz ukázky zahraničních standardů na http://www.standarducitele.cz)

Za vytváření podmínek pro uvádění standardu do praxe budou zodpovídat ministři, zřizovatelé, děkani a ředitelé.

Na závěr bych rád připomněl, že tématem tohoto dílčího diskusního fora je otázka:

Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?

Čím konkrétnější budou Vaše odpovědi na tuto otázku, tím lépe se kalkuluje cena...


S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaké podmínky jsou nezbytné pro kvalitní učitelskou práci?
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 11:02 
No myslím, že by nebylo od věci připomenout, co vlastně všechno profese učitel obnáší - když už se má "normovat" učitelská práce, ať je zřejmé co všechno! Budu psát sama za sebe.
Takže:

1. Učím odborné předměty ICT charakteru na SŠ, asi tak 200 žáků ve šk. roce

2. Připravuji se na výuku, tvořím a aktualizuji si učební materiály, prezentace (na učebnách jsou dataprojektory, je ostudné je nevyužít) - učebnice pro odborné předměty jako programování, operační systémy, počítačové sítě, databázové systémy, webové aplikace nejsou a i kdyby byly, stejně se tyto předměty učí na každé škole v jiném rozsahu

3. Opravuji písemky, samostatné práce na pc (tak 6 písemných x 5předmětů x 200žáků za šk.rok ... další nepočítam ... kdybych měla všechno skladovat, tak kde a proč? - je dost nereálné v rámci uzavírání známek procházet u takového počtu všechno, co vyrobili. Každou práci hodnotím a žák má možnost se k ní vyjádřit hned - ne za půl roku)

5. Pořád se něco nového učím - v informatice je pořád něco nového a stále jsem prakticky samouk, protože kurzy pro učitele zůstaly někde na úrovni word/excel/html

Návrh z říše scifi: každý učitel by měl mít něco jako "účet na zvyšování kvalifikace" a na něj by se každý rok ukládala částka, kterou by mohl čerpat na kurzy, odbornou literaturu, pokud by peníze nevyčerpal za rok, další rok by si "našetřil" na finančně náročnější vzdělání.

6. Dle potřeby jsem k dispozici studentům pro konzultace

7. Jsem třídní - z toho plyne řada povinností jako řešit vzniklé problémy mezi žáky, mezi žáky učiteli, mezi učiteli a rodiči, mnohdy mezi žákem a rodiči, vybírání peněz, vyplňování dotazníků, organizace třídních akcí, třídní schůzky, vedení absence - přičemž zároveň zodpovídám za její výši, kontrola čerpání obědů na základě absence, zprávy pro klasif. porady, maturity ...

8. Podílím se či organizuju soutěže (naposledy SOČ - přečíst všechny soutěžní práce není zrovna oddechová činnost)

9. Podílím se na přípravě ŠVP

10. Porady, třídní schůzky, pohotovosti, dozory na chodbách o přestávkách, vyplňování dotazníků

11. Podílím se na přípravě maturitních otázek, témat k praktické maturitě, případně se účastním maturit

12. Dohlížím na dlouhodobé praktické maturitní práce - konzultace, kontroly, donutit některé žáky, aby jejich práce měla trochu úroveň

13. Tvořím tématické plány ... a ještě by se našla spousta dalších činností, na které jsem zapomněla

Když bych to shrnula - nic z toho nevypovídá o kvalitě ale pouze o kvantitě a času, který to všechno zabere a který podstatně přesahuje předepsaný úvazek 21 vyučovacích hodin týdně, obvzvláště když příprava na jednu vyučovací hodinu mnohdy vyžaduje více než hodinu.

Tady možná někteří řeknou - a proto potřebujeme standardy ... ale vyučovací hodina není výrobek, kterému můžu nastavit parametry a normy na základě, kterých můžu pak produkovat kvalitní hodiny (vycházím z toho, že kvalita profesní se měří obvykle dle výsledku)

Udělám si pečlivou přípravu, budu se usmívat, budu kladně a individuálně přistupovat ke všem 15 žákům u počítače (jinak řečeno splním všechny standardy)... jedna hodina bude bezva, ale další obsahově stejná nebude stát za nic - třeba jen proto, že je to poslední dvouhoďka, že žáci před tím psali písemku z matiky nebo jsou po tělocviku, prostě jsou unavení, ale probrat učivo musíme. Výsledkem je to, že učivo do nich nějak "natlačím", důslednou kontrolou je donutím na počítači něco procvičit (tedy tak polovinu toho, co by měli zvládnout a v jiné třídě v pohodě zvládli včetně práce navíc pro ty hodně dobré), oni budou otráveni, já psychicky vyčerpaná.

... tohle není scifi - to je skutečnost a určitě jsem to nezažila jen já a to jsem úmyslně nezmiňovala, že průběh ovlivní i skladba žáků ve skupině - tedy jejich osobnost, znalostní úroveň apod. a i my učitelé jsme jenom lidi, takže i my vstupujeme do výuky jako osobnost ovlivnitelná.

Pořád mi nějak uniká účel "Standardu"

Pomůže mi učit kvalitněji? - To rozhodně ne, jen mi nejspíš přibudou další povinnosti s prokazováním toho, že ho dodržuju.

Pomůže mi rozšířit znalosti? To asi taky ne, protože na to musí být finance!

Jakým způsobem ovlivní kvalitu učitele a v jakém směru?

Už samotný význam slova standard - základní norma, vzor, kvalita ... čili nastavení nějakých průměrných, normálních, běžných hodnot, ale ty hodnoty by měly být měřitelné. Jak poznáme, že někdo dosáhl, nedosáhl nebo překročil standard? To určí "mentor"?

Kdo bude "mentorem" - to budou nějaké "mentorské zkoušky" nebo rozhodne počet odučených let ve školství?


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz