přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 10 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Návrh celostátního webového portálu pro učitele
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 10:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Záměrem mích předchozích příspěvků bylo poukázat na následující důležité momenty.
1. Standard v podobě, kterou nabízí ministerstvo, nezjednodušuje přehlednost učitelské profese, ale jenom tuto přehlednost komplikuje.
Pavel Rampas píše:
Kdy už všichni Ti, kteří v našem školství chtějí něco měnit, pochopí, že jen jednoduché věci lze aplikovat do praxe normálních všedních dnů učitele.

2. Komplikace vznikají z toho důvodu, že cesta k tak žádoucí přehlednosti vede přes spojení Energie zboku ministerstva (vyhlášení veřejné diskuse) a naších (učitelských) příspěvku, které pak by se vykrystalizovaly do určité hmatatelné brožury, neboli té Hmoty, kterou většina diskutujících odmítá. Profese učitele je dynamický proces, který se dá popsat, a ne zkameněla substance, která se dá přesně sepsat do všech detailů.
miroslav stanek píše:
bude to nepoužitelné lejstro, které nikdo nebude brát vážně a spousta lidí na to bude nadávat.

3. Já si dovolím nabídnout cestu přes spojení (a) dopodrobna promyšleného hmatatelného objektu (Hmota, která ale stalá by ministerstvo hodně peněz) a (b) učitelské Energie, která svým tokem naplní tento objekt, ale nezastaví se uvnitř a, co je nejdůležitější, vytvoří Dynamický Standard Kvality Profese Učitele.

DSKPU! :) Slyším bouřlivé ovace… Děkuji… Děkuji… Děkuji… :)

Takže. Když ministerstvo skutečně chce přispět ke zkvalitnění profese učitele, tak ať investuje peníze do náramně pracného a drahého projektu – zřízení celostátního učitelského portálu na internetu. Pozor! Hned chci varovat proti napodobenině, i když drahých, ale primitivních portálů jako lide.cz, spoluzaci.cz, facebook.cz atd.

Všechno, co jsem napsal doposud, je zdůvodnění, na kterém já osobně trvám.
Všechno, co napíšu dál, bude jenom a jenom návrh, nikoliv věci, na kterých já bych nějak bezpodmínečně trval. Odsud by se měla začít diskuse.

1. Vedení svého portfolia na portálu nebylo by povinné. Ve školství je hodně kvalitních učitelů, které, jednoduše řečeno, nemají rádi internet. Svoji kvalitu mohou potvrdit i jinými prostředky a někdy ani ne musí to dělat, protože se o nich ví, že jsou dobré učitele. Ministerstvo mělo by to respektovat.

2. Kdo chce mít portfolio, registroval by se pod svým skutečným jménem. Ministerstvo mělo by dohlížet na to, aby se na portálu neobjevil žádný neexistující uživatel portfolia.

3. Vlastník portfolia (učitel) by měl možnost registrovat další uživatele portálu (žáci, studenti, rodiče, kolegové), které pak by mohli psát své příspěvky, ale jenom do tohoto portfolia. Reálná jména, žádná anonymita.

4. Obsah portfolia. Klasický blog s předem nastavenými oddíly, stejnými u všech uživatelů jiných portfolií pro možnost databázového zpracovaní (například, vyhledání zveřejněných příprav na hodiny fyziky). Tímto naznačuji, že učitel bude mít možnost nastavení, které materiály blogu jsou viditelné všem, které jenom kolegům a které ještě i rodičům či studentům. Počet a názvy předem nastavených oddílů měly by byt předmětem veřejné diskuse.

To jsou jenom stručné body. Mohl bych rozepsat to i podrobněji, ale pro začátek diskuse mělo by to stačit. Teď chci přejit k přínosům takového webového portálu.

Vztah Žák/Student – Učitel.
Konečně děti dostanou možnost veřejně říct všechno, co si myslí. Ale slušně a po registraci u svého učitele. Omezení svobody slova? V žádném případě. Přece prostředky, které jsou dostupné i dnes, nikdo dětem i jejích rodičům nebere. A já osobně bych zaregistroval u sebe v portfoliu úplně každého, koho znám osobně. To abych nepoškodil svoji pověst tím, že někdo, Bůh ví kde a Bůh ví komu, nestěžoval se, že potlačuji právo na vyjadřování. Jenom chtěl bych mít možnost omezovat délku takových psaníček, řekneme, na 170 písmenek (skoro, jako sms-ka), a počet psaníček omezit na „1”, - ať si tu „sms-ku“ maže a upravuje. Věřím, že většina příspěvků bude konstruktivní a nebude zapotřebí je nijak omezovat.

Vztah Rodiče – Učitel.
O rodičích pláti všechno, co jsem napsal i o jejích dětech. Jenom dodám, že současný stav komunikace mezi učitelem a rodiči je takový, že vznikající problémy šťastně se rozuzluji buď až na třídních schůzkách anebo pří osobní návštěvě školy. Teď rodiče dostanou možnost dohlížet na komunikaci mezi učitelem a jejích dítětem A věřte mi, ve většině případů to postačí na kladné vyřešení problému. Na jedné straně – spokojnost rodičů, na druhé stráně – zelená fajfka do portfolia učitele a příklad pro ostatní, jak se mají problémy řešit. Protože, ve skutečnosti, někdy tisíc krát řešíme stejné problémy, a tuto stránku kvality po mnohých létech tak nikdo ani nespatři.

Vztah Vedení školy – Učitel.
Konečně, vedení školy bude mít učitele jako na dlaně. Doposud práce učitele se hodnotila převážně kvantitativně, případně kvalitně při hospitaci. Teď kvalita bude na očích každý den. A kolík výhod nese takové portfolio u pohovoru při nástupu do práce, o tom ani nemluvím.

Vztah Učitelská profese – Čerstvý Absolvent.
Budoucí učitel po náhledu do takových portfolií bude mít možnost uniknout případným iluzím. Myslím si, že takový webový portál více přispěje k seznámení s profesí učitele, než standard, kvůli kterému to všechno začalo na tomto fóru.

Vztah Příprava k hodině – Učitel.
Doufám, že nemusím přesvědčovat o přínosu takového portfolia u přípravy k hodině. Jak jsem napsal před tím, nedílnou součásti přípravy takové portfolio byt nemusí, ale rozhodně zpestří práci učitele.

Na dnešek by už stačilo toho psaní. Nakonec ještě jenom pár slov. Když ministerstvo stejně prosadí svůj návrh standardu, tak za odměnu dostane fajfku o vykonané práce, ale… Tuto fajfku s chcíplým vzhledem těžko nakrmí náklad brožury bez praktického využití. Co pak ta fajfka bude jist? Když to webový portál poskytne hned tučnou fajfku, o krmení které ministerstvo vůbec se nebude muset starat. Učitelé sami ji nakrmí svým přínosem k praktickému zlepšení standardu kvality, sepsaným v jejích portfoliích a bez přesně definovaných vět.

Děkuji za trpělivost při čtení mého příspěvku. Věřím, že kvůli mé češtině, to nebylo lehký přečíst.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 14:12 
Když to tu vidím trochu se to rozjelo. No Walker to v nadsázce vystihl poměrně přesně(předpokládám, že to byla nadsázka). Petra to nepochopila, ale jako poctivý rodič nemohla jinak. A kolega Bunda: s návrhem portálu to vidím černě.
Prvně ochrana osobních údajů - to bude hlavní problém kromě technické a právní podstaty věci. Dále představa, že komunikace rodič-učitel vyřeší vše je mylná. Je spousta rodičů, kteří se o děti nestarají. Kolikrát se po té, co vidím rodiče, divím, kde se to v tom děcku bere. Sociálka je bezzubá.
Navíc vše by bylo na netu a kdo by na tom vydělával?
Špatná myšlenka ten portál zas není, ale problémy školství nevyřeší. Nějaké portály už MŠMT provozuje.
Dnes se ale vychází z toho, že všichni chtějí studovat jen někteří špatní učitelé jim v tom brání. Realita je jiná. Prostě z beznohého nikdy neuděláte sprintera, ale může být mistr ve vyšívání. Tak ať chytrý studuje a hloupý ať se živí rukama. Kdo neumí ani jedno o toho se musí postarat stát nebo obec. Nemá smysl tvořit vysokoškoláky za každou cenu.
Tak jako představa jak se všichni žáci těší do školy je stejně zcestná jako, že se všichni těší do práce a to už je krůček jak si někteří pamatujete ke komunizmu.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 14:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
miroslav stanek píše:
Špatná myšlenka ten portál zas není, ale problémy školství nevyřeší.
Tak daleko zajit jsem ani nechtěl. To bych netroufnul. :)

Chtěl jsem zůstat jenom u Standardu, a problémy školství nechat stranou.
Hlavní myšlenka. Standard může byt jenom DYNAMICKÝ. Standard nemůže byt STATICKÝ, rozepsaný do puntíku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 07:50 
St-Bunda píše:
miroslav stanek píše:
Špatná myšlenka ten portál zas není, ale problémy školství nevyřeší.
Tak daleko zajit jsem ani nechtěl. To bych netroufnul. :)

Chtěl jsem zůstat jenom u Standardu, a problémy školství nechat stranou.
Hlavní myšlenka. Standard může byt jenom DYNAMICKÝ. Standard nemůže byt STATICKÝ, rozepsaný do puntíku.


ano musí být dynamický, ale otázkou je jestli konkrétní nebo obecný. Příliš obecný je k ničemu a nemá ho smysl vůbec dělat. Můžete ho najít v každé knize pedagogiky. Takže spíš jak moc konkrétní má být? Aby pomohl a neškodil.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh celostátního webového portálu pro učitele
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 14:24 
Ten předchozí článek byla samozřejmě nadsázka. To jen aby se rozhýbala diskuse ohledně konkrétních témat.

Myšlenka celostátního webového portálu je zajímavá. Mě osobně se však moc nezamlouvá.

Podobné portály už jsou totiž založené. Jejich nevýhodou je malé množství příspěvků. Teď mě například napadá portál, který se zabývá výukou na interaktivních tabulích. Nebo portály vysokých škol, kde jsou ke stažení skripta pro studenty a podobně.

K tomuto tématu mě napadá hned několik otázek.
1. Jak chcete přimět učitele pracovat právě s tímto portálem? (Že by příkaz od ministerstva? Nebo nabídnout nějaké výhody oproti ostatním portálům?)
2. Kdo ho bude spravovat? (Nějaký soukromník, kterému bude někdo dávat finance? Sami učitelé? Tedy vytvořit podobné stránky jako je wikipedie?)
3. Proč jednotné prostředí? (Každý učitel (člověk) má svůj osobitý styl, a ten by se takto vytratil.)

No nevim, mě to nepřijde moc rozumné. Nakonec to dopadne tak jako například s plzeňskou kartou či s portálem YouTube. Někto dostal nápad, realizoval ho a nehorázně na tom vydělal. Efekt tohoto počinu veškerý žádný.

Navíc, do budoucna se ve školství budou vyskytovat lidé, kteří s internetem budou umět pracovat a tedy si každý bude vytvářet své vlastní stránky či blogy. A to si myslím je mnohem lepší než jednotný portál.

No tohle je můj názor, takže to neberte tak že jsem zásadně proti.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh celostátního webového portálu pro učitele
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 23:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
JRWalker píše:
1. Jak chcete přimět učitele pracovat právě s tímto portálem?
Vlastně, o tom jsem psal:
St-Bunda píše:
1. Vedení svého portfolia na portálu nebylo by povinné. Ve školství je hodně kvalitních učitelů, které, jednoduše řečeno, nemají rádi internet. Svoji kvalitu mohou potvrdit i jinými prostředky


JRWalker píše:
2. Kdo ho bude spravovat? (Nějaký soukromník, kterému bude někdo dávat finance? Sami učitelé? Tedy vytvořit podobné stránky jako je wikipedie?)
Wikipedii nesnáším. A spravovat by měl tým programátorů za ten plat, který mají i dnes. Nebo na ministerstvu nejsou programátory? Ať nás překvapí.

JRWalker píše:
3. Proč jednotné prostředí? (Každý učitel (člověk) má svůj osobitý styl, a ten by se takto vytratil.)
To byla jenom snaha nahradit jednotný standard dynamickým prostředím. Jednotnost – jako kompromis.

JRWalker píše:
Navíc, do budoucna se ve školství budou vyskytovat lidé, kteří s internetem budou umět pracovat a tedy si každý bude vytvářet své vlastní stránky či blogy. A to si myslím je mnohem lepší než jednotný portál.
To si myslím taký. A tento proces bude evoluční. Jenom když ministerstvo přichází s tak revolučními změnami, tak pro záchranu pověsti kvality učitele instinktivně chce se postrčit tyto evoluční změny trochu dopředu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh celostátního webového portálu pro učitele
PříspěvekNapsal: 07 dub 2009, 12:08 
Hmm, když se do takového portálu přihlásí 20 či 200 učitelů, pak je to stejně o ničem. Muselo by jich tam být alespoň 80%.

Já osobně stále nejsem přesvědčený o užitečnosti takovéhoto počinu. Takže počkám až se vyjádří i někdo další.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh celostátního webového portálu pro učitele
PříspěvekNapsal: 08 dub 2009, 16:53 
Takovou blbost už jsem dlouho nečetl.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh celostátního webového portálu pro učitele
PříspěvekNapsal: 28 kvě 2009, 13:51 
Štěpáne, Váš návrh se mi zamlouvá! Co se týká učitelů, kteří nechodí na internet-podle mě pokud mám chuť a zájem ovlivnit dění v oblasti,na které mi záleží,musím proto něco udělat- ikdybych si měla jít sednout na hodinu do internetové kavárny...co se týká komunikace v rámci celé republiky, považuji to za ideální a prakticky dostupný prostředek. Připojuji se i k veřejné komunikaci mezi učiteli a žáky, učiteli mezi sebou , učiteli a rodiči, učiteli a vedením....samozřejmě s oddělenými vstupy a pod svým jménem! Když se chci vyjádřit, tak sama za sebe, nepovažuju anonym za člověka, který se za svůj názor postaví, případně je ochoten brát zpětnou vazbu .


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh celostátního webového portálu pro učitele
PříspěvekNapsal: 28 kvě 2009, 13:52 
Teď koukám,že se mi to zobrazilo jako návštěvník, protože jsem se zapomněla přihlásit.Takže: Helena Pavelková


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 10 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz