přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 20:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Návštěvník píše:
Nebuďte smutní, nejde jen o Vás, potkávám se se stejnými prohřešky u svých mladších kolegů :-).
:)
Já nemám důvod ke smutku. Na rozdíl od Vašich mladších kolegů, já nemám ani maturitu z češtiny. :-P
Z češtiny mám jenom státní zkoušku. Tři krát hádejte – proč? :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 22:10 
Dobrý večer, dovoluji si vstoupit do této diskuse - jako rodič, praktik a člověk, který měl 3 roky tu čest stát za katedrou na střední škole. Otázka, kdo je "dobrý" a kdo "špatný" učitel je dost subjektivní a záleží, kdo Vám na ni bude odpovídat - rodič, student, ředitel školy, kolega.... . Nicméně si myslím, že zavést standard kvality profese učitele je na místě. Co pro mě jako učitele a rodiče je ve školství nejvíce alarmující je přetrvávající vystupování učitelů z pozice síly, a to jak vůči studentům, tak vůči rodičům. Bohužel ve vzdělávání učitelů chybí zdokonalování v tzv. soft skills (pro ty co nemají rádi anglické pojmy :-)) měkké dovednosti, pod kterými se skrývá komunikace, asertivita, schopnost přijmout jiný názor...... ). Učitelé tráví s našimi dětmi všeho věku poměrně dlouhé období a velmi ovlivňují jejich názory, ale i smysl pro odpovědnost, sebevědomí, styl komunikace ..... a mohou je také na celý život poznamenat (pozitivně i negativně), přitom však učitelé nemají nastavena absolutně žádná pravidla, vyjma zákazu fyzických trestů, která by stanovovala určité normy. Myslím, že ve školách, stejně jako tomu je ve firmách, by měla být zajištěna pravidelná (roční) hodnocení každého učitele, a to ze strany ředitele, kolegů, studentů a rodičů - vím, že některé školy tyto "zpětnovazebníčky" pravidelně dělají (sama jsem ho jako rodič byla účastna) a mají velký smysl, jak pro hodnoceného, tak i pro hodnotitele. Hodnocení by mělo mít standardizovanou formu a jasná pravidla a musela by být možnost z něj vyvodit opatření - jak pozitivní, tak negativní - obvykle se skládá ze dvou částí, které můžeme pro zjednodušení nazvat 1)oblast komunikační 2)oblast plnění cílů a rozvojová - a proč učitele také neoznámkovat :-) podle výsledků jejich práce.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 22:21 
Ona asi ta státnice také nebyla nic moc, jinak byste si všiml množného čísla a pochopil, že jsem měl na mysli i další diskutující. A když už jsme u toho - jak nahlížíte na psaný projev učitele ve světle očekávaného Standardu? Myslíte, že je nedůležitý? Víte, kdyby se Standard používal v normálních podmínkách a mezi normálními lidmi, určitě by nevadilo, kdyby imigrant vyučující (dobře, což je nade vší pochybnost možné) odborný předmět, měl drobné nedostatky ve svém vyjadřování. Jenže už vidím, jak úředníčci zneužijí mého doporučení o testu češtinářské gramotnosti bez ohledu na aprobaci a budou si jen odškrtávat "splnil - nesplnil". Stahuji proto svůj návrh z minulého příspěvku. Ale co s rodilými mluvčími, těm se chyby mají promíjet? Takže obnovuji svůj návrh. Jenže to není spravedlivé, proč jednomu ano a druhému ne? Takže jinak - jiný Standard pro tuzemce a jiný pro zvenku příchozí. A už je z toho pěkný guláš a takhle je to s celým Standardem - uděláte z něho hůl, kterou najde nějaký hlupák jen proto, aby mohl "psa bíti". O takový Standard nestojím a jistě nikdo z kolegů. Poučeni minulostí se vcelku oprávněně můžeme obávat, že Standard by mohl být další skutečností potvrzující rčení, že cesta do pekel je dlážděna dobrými předsevzetími (podobnost se včerejším výrokem našeho premiéra je opravdu čistě náhodná).
Opravdu nevím, jak (aktuálně) poznat kvalitní kantory a nedovedu si představit rozumná kritéria tohoto rozpoznávání. Jistě, když mi někdo z jejich bývalých žáků po deseti letech řekne: "To byl Pan učitel, dodneška si pamatuju ... byl to férovej chlap .... ta mě tenkrát podržela .... všechno z angličtiny umím jen díky naší profesorce .... a v prváku na vejšce jsem žil z toho, co mě naučil ...", asi to byli kvalitní kantoři. Jenže je nejde zpětně ocenit, to je ten problém. A jsem si také vědom toho, že co jeden ocení, druhý může zatratit: "...a museli jsme se šprtat nesmyslná slovíčka, která jsem už nikdy v životě nepoužil... šílený vzorce, no prostě blázen a chtěl je po nás...." Byl to kvalitní kantor? Přidejte si k tomu hodnocení ředitele "je přístupný diskusi... jeho přípravy jsou vzorné .... málo používá didaktickou techniku ..." a ještě hodnocení od rodičů "nutí naše dítě, aby se přezouvalo..." a jsem zvědavý, jak z toho rozpoznáte kvalitu.
Řekl bych, že si ministerstvo ukrojilo větší krajíc, než je schopno sníst a aby to nevypadalo, že neví jak dál, předhodilo sousto taky veřejnosti v naději, že někoho napadne něco rozumného. Obávám se, že nenapadne, myslím si totiž, že napadnout nemůže, protože problém je nad naše současné možnosti.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 27 bře 2009, 08:03 
Offline

Registrován: 17 bře 2009, 01:42
Příspěvky: 23
St-Bunda píše:
Já nemám důvod ke smutku. Na rozdíl od Vašich mladších kolegů, já nemám ani maturitu z češtiny. :-P
Z češtiny mám jenom státní zkoušku. Tři krát hádejte – proč? :)


Zdá se, že jste cizinec, takže se vám omlouvám za to, že jsem po vás požadoval přesnost při vyjadřování z hlediska českého jazyka.
Ale neodpustím vám nepřesnosti fyzikální...

_________________
Standard byl již dávno vytvořen kolegou Komenským. Bod 16.
http://citanka.cz/komensky/fort1-1.html


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 27 bře 2009, 13:59 
Hmm, co sem konečně dát něco konstruktivního?
Já si myslim, že učitel by měl umět mluvit a psát. (Mluvit nahlas a zřetelně psát gramaticky správně a čitelně. Popravdě jde mi akorát to mluvení.)

Učitel by měl umět předat názory a myšlenky i úplnému blbci. (Jak se zdá ministerstvo tohle samo ještě nezvládlo. Slova jako "kompetence" "kovariace" "konjunkce" a jiné "kokotiny" jsou přeci zcela zbytečná. V českém jazyce je přeci tolik krásných slov, která tyto uvedené dokáží nahradit.)

Učitel by dnes měl být spíše psychologem než odborníkem. (To proto aby poznal, že student má v tašce pistoli či výbušninu. Těch studentů co mají v tašce matematicko-fyzikální tabulky či povinnou četbu dnes již moc není.)

Učitel by měl být znalý zákonů. (To aby se nestávalo, že si s nezletilými studenty zajde na pivko, či nenatočí krátké amatérské video. Tahle znalost se taktéž může hodit v okamžiku kdy studentovi je nutno sdělit nejen jeho lidská práva, ale též jeho povinnosti vyplývající ze zákonů. Tuhle mě překvapilo, že jim to vůbec nikdo neříká.)

A v neposlední řadě si myslím, že učitel by měl být pomocníkem a rádcem jemu svěřených harantů a hajzlíků. (Tohle je snad ten největší problém. Rodiče se o ně nestaraj a řeknou jen: učiteli/ko snaž se.)

Tak a teď se snažte přátelé, jsem na vás zvědav s čím vyrukujete! Jak tyto věci standardizovat. (Fuj to je ale vošklivý, škaredý, nepěkný a hnusný slovo. :-)


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 27 bře 2009, 15:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Já jsem slíbil pokračovat s příspěvky v pátek a sobotu. Zatím to vypadá tak, že odložím psaní na sobotu. Ale poslední příspěvek (JRWalker) mě inspiroval k napsání tohoto.

Když budu pokračovat za JRWalker, tak Učitel by měl neustále zdokonalovat sám sebe. Teď budu neskromný a řeknu o sobě. Jazykové znalosti i mateřského jazyka (takže nejenom cizích jazyků) se zdokonalují (a) mluvením, (b) čtením a (c) psaním. Mluvím víc než dost, hodně čtu, ale bohužel málo píšu (a to slohové práce vždycky byly mim koníčkem). Takže, když už se naskytla možnost trochu tam sem něco napsat, tak rad to dělám. Ne že před tím nikdy nebyla možnost se zdokonalit v psaní, ale ŠVP mě jaksi nebavilo. Proč to píšu? Abych předběhl maniakální opravy každičké mé chyby, protože nesystematizované opravy vedou jenom k chaosu. Kdo skutečně chce nějak přispět k vylepšení mého pravopisu (což nejste nucení dělat), tak ať nějaký čas sleduje mé příspěvky a pak (jako specialista, který vidí nejenom chyby, ale i jejích nejčastější původ) začne mě opravovat. Opravy nesystematizované respektuji jenom zboku mých studentů, a i to jenom proto, že oni nemají žádné ponětí o metodologii. Ale na tomto fóru jsou přece vzdělané lidí, takže smím očekávat i patřičný přístup.
Navíc, kdyby prošel můj návrh, který dopodrobna rozepíšu o tomto víkendu, tak pak dostanu vice možnosti ke zdokonalení svého pravopisu.

:-P Klídek-klídek… Brožury já psát nechci.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 27 bře 2009, 16:17 
Milý přispěvateli JRWalkere, jsem moc ráda, že nemám a neměla jsem tu čest být Vaší studentkou. Pokud jste pedagog, jak můžete nazývat studenty Vámi uvedenými výrazy.

Jak měřit komunikaci, těžké, ale proveditelné:
Pro konkrétnost uvádím příklad z reálného života na téma komunikační (ne)dovednosti učitele, schopnost (ne)uznat vlastní chybu a (ne)působení z hlediska síly:

Učitel: Studenti! Na příští hodinu si zjistíte následující informace.... zadání jsem si zapomněl v kabinetu, tak sl. Nováková půjde se mnou o přestávce a přinese vám ho"
Následující hodina:
Učitel: Tak si napíšeme test! Na to co jste měli za domácí úkol!
Studenti: ...??? ale my jsme si to měli jen zjistit....
Učitel: ..ale já jsem MYSLEL i naučit....

Jak myslíte, že to dopadlo?
a) Učitel uznal svou chybu, že zadání úkolu bylo špatné a test se nepsal.
b) Učitel diskusi nepřipustil a test se psal.


Jak by komunikace probíhala mezi dospělými, kde jsou nastaveny normy a pravidla a lidé se navzájem respektují:
Zadavatel: Kolegové, chtěl bych vás požádat, zda byste si na naši příští schůzku mohli nastudovat informace k otázkám, které jsem vám právě rozdal. Myslíte si, že je to do té doby reálné? Budeme je potřebovat pro další aktivity, tudíž je velmi důležité, abyste vše dobře znali.
Má někdo dotazy?

Neříkám, že se všichni naučí, ale rozhodně ti, co budou chtít ano, jelikož dostali jasné zadání :-).

A o tom to je!


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 28 bře 2009, 23:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
V poslední své analýze jsem nahlédnul do některých vztahů Subjekt – Subjekt, které podle mého mínění nabízený standard není schopen podpořit.
St-Bunda píše:
Vztah Žák/Student – Učitel.
...
Vztah Vedení školy – Učitel.
...
Vztah Rodiče – Učitel.
...
Dnes k těmto tři vztahům přidám ještě jeden a pak, jak jsem sliboval, přidám vztahy Objekt – Subjekt.
Takže.
Vztah Učitel – Učitel.
Neboli, kolegiální vztahy. Vůbec nedovedu si představit funkčnost standardu v těchto vztazích. Píšu o tomto jenom proto, že po všech svých negativných hodnoceních chci nabídnout něco, kde tyto vztahy budou nejenom fungovat ale i chytnou druhý dech.

Učitel v objektivních podmínkách.
Vztah Zpětné vazby všech druhů – Učitel.
Pod všemi druhy myslím trojúhelník Žák-Učitel-Rodiče.
Asi to jediné, co i když není dokonalé, ale stoji pevně na nohou. Tak pevně, že se zda, že to nejde nijak zlepšit. A skutečně, vznikající standard nemá co sem dodat kromě standardních deklarací, které všichni známe i bez standardu. Pravda ale je, že tady je co zdokonalovat.

Vztah Příprava k hodině – Učitel.
Opravdu někdo si mysli, že po vzniku standardu brožura na 10-15 stránek bude nedílnou součástí přípravy? Chci nabídnout něco, co nenahradí přípravu, ale jednoznačně jí zpestří.

Vztah Sebevzdělávaní – Učitel.
Dokonalost nezná meze. Víme to i bez standardu. Nebo standard nabízí něco nového? On nám jenom připomíná to, co je nám známo i bez něho.

Vztah Učitelská profese – Čerstvý Absolvent (budoucí Učitel).
Už vidím, jak ke zkouškám z pedagogiky studenti vysokých škol budou zpaměti se učit celé pasáže ze standardu, o kterém budou muset vědět, že tento standard vznikl v roce 2009 z veřejné diskuse. Bylo by to směšné, kdyby nebylo tak smutné.

Ale já jsem optimista a zůstanu jim i nadále, i kdyby můj návrh, se kterým mám v úmyslu přijit zítra, i kdyby ho pohřbili :-P (jenom si hraju na pesimistu).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 09:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Celou neděli fórum byl mimo provoz. Takže se svým příspěvkem přicházím jenom teď za malý okamžik.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 19:45 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Pan Bunda s příspěvkem opravdu přišel. Domluvili jsme se, že z něj uděláme samostatné vlákno diskuse. Přesunula jsem k němu pak další navazující příspěvky. Díky díky!
Prosím, stále platí, že vyhlašujeme konkurz na otázky, problémy a nápady, které by zasloužily samostatné vlákno. Můžete je dávat sem, do tohoto vlákna.
Lenka

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz