přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 23 bře 2009, 22:17 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Vážení kolegové a kolegyně, chtěla bych vás o něco požádat.
Od řady z vás mám signály, že bychom měli v diskusi postoupit o krok vpřed. Také si to myslím. Ostatně vracíte se, to je důležité!
Byla bych ráda, kdybyste mi pomohli najít témata, která vám v souvislosti se "standardizací" připadají podstatná. Smyslem této diskuse má být nashromáždit argumenty - pro i proti. Já bych ráda s vámi hledala, které argumenty to jsou. Když se nám povede krok, uděláme další a pak další.
A tak prosím, napište sem, pokud máte nějaký konstruktivní návrh.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Konstruktivnost diskuse.
PříspěvekNapsal: 24 bře 2009, 00:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Většina diskutujících (mezi kterými převážně figurují Návštěvníky) mají pravdu.
tondaj1 píše:
Prosím, moc prosím, dokázal by někdo na ministerstvu… vytvořit dokument, ve kterém se nevyskytují slova "standardizace", "kompetence", "sebereflexe", "identifikace", "diverzifikace", "kurikulární", "mentoring"?... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Já jenom nechápu, k čemu jsou tam ty vykřičníky v takovém velkém množství?
Návštěvník píše:
Chtěla bych se zeptat, proč stále hledáme dobré a špatné učitele? Co se bude dít s těmi průměrnými učiteli? Těmi normálními učiteli, kteří se připravují na hodinu, odučí ji, s žáky vycházejí standardně, plní si své povinnosti, ALE nepořádají projektové dny, neúčastní se 10 soutěží za rok (ale pouze 3), nekomentují a nezveličují svou práci (ale pouze ji dělají)? Jak je možné, že najednou chceme oddělit zrno od plev? Copak ti "špatní" učitelé, kteří dle MŠMT ve školství jsou mohli tvořit ŠVP? Jak to, že jim byla svěřena tato pravomoc? Velice nerada kritizuji, ale tohle už je opravdu hazardování s již tak pošramocenou pověstí učitelů!!!
Tak aspoň těch vykřičníků je méně. Jinak, svatá pravda. Ale chybí konstruktivnost. Tak že se ptám, zmíněná pověst i nadále zůstane pošramocená?
Návštěvník píše:
když to vezmu popořádku: roční plány výuky vytvářím, ale jak se z toho pozná, že kvalitně učím, mi není jasné. Plán hodin nevytvářím, mrknu do Outlooku, co jsem probíral minule a navážu a staré hodiny z Outlooku mažu (jsem produktem doby, kdy pevný disk měl kapacitu 40 MB a operační paměť měla 512 kB a nějak ve mně zůstalo, že nepotřebné se neskladuje) a tak jednou za 14 dní se taky mrknu, jestli nejsem pozadu za ročním plánem. Reflexi odučené hodiny mám v hlavě ve formě "to bylo dobrý, takhle to budu dělat i příště" nebo "fuj, dnes to teda byl kolaps, jak se to mohlo stát? No protože...", ale na papír (do příprav) se dostanou pochopitelně jen poznámky z reflexe číslo jedna. Kopie dětských prací nemám a nehodlám je skladovat nikdy (mám snad kopírovat všechny písemky, desetiminutovky a domácí úkoly, jakož i uchovávat mega či gigabajty elektronických studentských prací?).
...
Stačí prosím toto mé portfolio k důkazu, že plním standard?
To by mělo stačit. Ale i taková uzavřenost není úplně normální. Chce to trochu vyvětrat. Jak? To už nezaznělo.

Malá rekapitulace. Oponenti standardu nenabízí žádné řešení. Znamená to, že ve školství nejsou žádné problémy? Skutečně přetrvávající stav je uspokojivý? Nechce to změnu? A když na obou stranách se shodneme, že změny jsou nutné, tak nebylo by lepší nevyčekávat, až věci sami od sebe se dají dohromady, a domluvit se mezi sebou na něčem konkrétním, než napadat návrh, který je i podle mého míněni, měkko řečeno, nedokonalý.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 24 bře 2009, 12:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Tak bohužel právě tohle jsem si představoval jako špatné řešení. Tak je to všechno postaveno na hlavu!

Chtěl jsem začít tři odlišná vlákna, aby každé mělo svoji odlišnou diskusi.

Předchozí příspěvek není návrh (je to přece jasné). Ale Vám asi je to jedno. Vy dáte to všechno do jednoho pytle, a pak stejně ten pytel vyhodíte na smetí a budu s Vámi souhlasit, protože takový guláš jenom do smetí i patři. Ale fajfku o uskutečněné diskusi si ponecháte a s té fajfky vzejde standard, o kterém se bude říkat, že vzešel z veřejné diskuse.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 24 bře 2009, 15:04 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Dobrý den, pane Bundo! Přál jste si, abych z fóra Pomoc váš příspěvek přesunula. A tak jsem ho přemístila tam, kam dle mého soudu nejlépe patří, z místa, kam nepatří a kde by hlavně ani neplnil svou funkci. Ve svém přání jste nezmiňoval nic o to "třech" odlišných vláknech.
Souhlasit se mnou nemusíte. Ovšem škoda by byla, kdybychom se nedokázali domluvit. Jak jsem vám ostatně psala, ten příspěvek mi připadá velmi dobrý a opravdu konstruktivní, já jsem z něj měla radost. Byli bychom z něho mohli vyjít a postavit na něm jedno, možná více diskusních vláken. Byla jsem přesvědčená, že najde odezvu u ostatních a že se může stát jakýmsi výchozím bodem. Stále myslím, že může. Jen trochu pozbývá smyslu.
Znovu říkám: Ráda bych společně s vámi všemi našla několik otázek, či myšlenek, které bychom převedli do témat diskuse. I diskuzi je třeba se učit. Později, doufám, otevřeme pro vás možnost otvírat nová témata bez mé asistence.
A tak prosím, podívejte se, co psal pan Bunda v tomto diskusním vláknu o něco dříve, je to dlouhý příspěvek s několika citacemi.
Budu ráda za další vaše návrhy a nápady.
Lenka

_________________
moderátor fóra


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 02:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Pavel Rampas píše:
jen jednoduché věci lze aplikovat do praxe normálních všedních dnů učitele.
A co může byt ještě jednodušší, než jednoduchá věc? No přece základ všech základů – Látka a Tvar! Myslím si, že teď nemá cenu řešit, co z toho, Látka nebo Tvar, je prvotní a co druhotní? Pro naši diskusi postačí, když si uvědomíme, že řetězec Látka → Tvar → Látka → Tvar → Látka → Tvar → Látka je nekonečný, a procesy, označené šipkami, spojují tyto pojmy do dialektické spirály, a jednou s těchto šípek je i ta naše, která symbolizuje proces vzniku „standardu“ XXI století. Někde tam v minulosti je i šípka vzniku standardu Komenského (bod 16), zmíněna tady kolegou Růžičkou, ale to už bylo dávno. Asi časy skutečně se mění.

Před tím jak pokračovat, upřesním, že já nejsem profesorem filosofie, a proto račí hned od Látky a Tvaru, jako fyzikář, přejdu k pojmům Hmota a Energie. V těchto pojmech i vysvětlím své stanovisko k tématu diskuse.
Albert Einstein píše:
E=mc^2
Co nabízí nám Ministerstvo? Ministerstvo dobře ví, že v Přírodě existuje jakási nehmatatelná substance – standard učitele, – a chce tuto substanci vzít do svých rukou, neboli nahmatat. Je něco takového vůbec možné? Jasně, že je to možné! Stačí napsat maličkou brožuru, a náš standard už bude mít hmotnost kolem 100 g. Dokonce, celkový náklad takového standardu by se vyšplhal na několik desítek kilogramů, možná i více. Já osobně nejsem proti takové materializaci Energii práce učitele, ale za předpokladu, že z této Hmoty pak vznikne další užitečná Energie.

Tak se společně podíváme, jak nově vznikla Hmota muže nadechnout Energií problémové vztahy učitelské profese.
miroslav stanek píše:
co musí učitel umět a co ve skutečnosti musí dělat, aby obstál mezi současným žactvem, rodiči a vedením školy. To je totiž základ toho co chcete vytvořit.

Vztah Žák/Student – Učitel.
Nic se nezmění. Jak se učilo před standardem, stejně tak se bude učit i po něm už jenom proto, že standardizovaný učitel učil dobře předtím a bude učit dobře i pote.

Vztah Vedení školy – Učitel.
Nepopírám, tady asi dojde k největšímu nárůstu Energie. Tak velkému, že dokonce to hmatatelně ovlivní osobní ohodnocení mnohých učitelů. Jenom pochybuji, že tato kvantita odpovídá té kvalitě, kvůli které jsme se sešli na tomto fóru. Teď nechci dále rozvíjet tuto myšlenku (je už noc, zítra učím sedm hodin a chci se konečně dostát ke konci svého příspěvku).

Vztah Rodiče – Učitel.
I když Ministerstvo slibuje, že vypracovány standard je jenom vodítkem pro učitele (jakoby učitele jsou slepí), už vidím, jak někteří ambiciózní rodiče budou potřásat brožurou standardu v ruce a i když to pro ně nebude nic platné, stejně to otráví všedné dní učitelů a ještě víc oddálí od sebe právě té vrstvy společnosti, které už konečně měly by najit cestu k sobě a začít spolupracovat.

Teď trochu potěším příznivce materializace standardu. Je pravda, že ten nehmatatelný standard, energetický zkoncentrovány v naších představách, dozrál k tomu, aby se přeměnil z Energie na Hmotu. Ale proč tedy nebudou fungovat před chvíli popsané vztahy? Kde se stála chyba?

Chyba je v tom, že Ministerstvo předložilo k veřejné diskusi jenom svoji snahu zlepšit stav ve školství. A je snaha hmatatelná? Snaha je jenom Tvar, jenom Energie. Proč tedy Ministerstvo nepředložilo už hotovou hmatatelnou brožuru? No proto, že už to tady bylo před pár desítky let a všichni vědí, jak to dopadlo.

Tak kde je východisko, když ani ministerská Energie, ani ministerská Hmota nemohou pozitivně ovlivnit školství? :( Nezoufejte.
V následujícím svém příspěvku, jak se mi zda, dokážu předložit východisko.

Zatím jenom naznačím, že formule úspěchu je následující:
Učitelská Energie plus Ministerská Hmota.

Pro porovnání, špatná formule:
Ministerská Energie plus Učitelská Hmota (což je navrhovaný standard, aneb brožura, která vznikne z veřejné diskuse)
nebo
Ministerská Energie plus Ministerská Hmota (což je klasická brožura-nařízení)

No a zmíním se už i o čtvrte možnosti:
Učitelská Energie plus Učitelská Hmota, příkladem čeho je tento můj příspěvek, aneb přetrvávající stav ve školství, který, doufám, chceme změnit.

Dobrou noc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 09:19 
Offline

Registrován: 17 bře 2009, 01:42
Příspěvky: 23
Dobré dopoledne
St-Bunda píše:
řetězec Látka → Tvar → Látka → Tvar → Látka → Tvar → Látka je nekonečný

A tento řetězec Bunda vymění s použitím vztahu E=mc^2 za pojmy Energie a Hmota. Na konci textu ovšem vidíme varianty Energie plus Hmota. Ovšem v Einsteinově vzorci není "plus", je tam "krát". A navíc jste kolego zapoměl na umocněnou konstantu c^2. Takže to přirovnání není možné nazývat ani teorií, ani hypotézou, ba dokonce ani smysluplným návrhem.
Ne, nerozčilujte se, chápu jak jste to myslel, ale pokud píšete v obrazech a přirovnáních, tak si, prosím, dávejte, jako fyzikář, pozor na vyjadřovací přesnost používáte-li fyzikální pojmy.

St-Bunda píše:
Látka je nekonečný, a procesy, označené šipkami, spojují tyto pojmy do dialektické spirály, a jednou s těchto šípek je i ta naše, která symbolizuje proces vzniku „standardu“ XXI století. Někde tam v minulosti je i šípka vzniku standardu Komenského (bod 16), zmíněna tady kolegou Růžičkou, ale to už bylo dávno. Asi časy skutečně se mění.


Mohl by jste napsat, co je z myšlenek Komenského již překonáno?
Mohl by jste napsat, co je z myšlenek navrhovaného standardu lepší než u Komenského?

_________________
Standard byl již dávno vytvořen kolegou Komenským. Bod 16.
http://citanka.cz/komensky/fort1-1.html


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 09:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
rruzicka píše:
A navíc jste kolego zapoměl na umocněnou konstantu c^2
c – je "světlo", takže k němu i směřujte své myšlenky. A v tom okamžiku pochopíte malichernost rozdílu mezi "plus" a "krát", protože vkonci bude konkrétní návrh.

Nebo chcete říct, že Komenského by uspokojila situace ve školství? Snad nechcete naznačit, že Váš odkaz na Komenského znamená, že všechno je v pořádku a nemělo by se nic měnit?

* Světlo jsem dal do uvozovek, aby někdo další (bez konkrétního návrhu) nechytal mě za slovo, že to není světlo, ale rychlost světla.
No jo-jo… Ve vakuu.
:)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 10:21 
Offline

Registrován: 17 bře 2009, 01:42
Příspěvky: 23
St-Bunda píše:
Nebo chcete říct, že Komenského by uspokojila situace ve školství? Snad nechcete naznačit, že Váš odkaz na Komenského znamená, že všechno je v pořádku a nemělo by se nic měnit?

Ne, to samozřejmě říci nechci. Komenského by situace v současném školství (minimálně) překvapila. Můj odkaz na něj má naznačit, že bychom se měli podívat, JAK se formulují myšlenky, které smysluplnými jsou. To, co vyprodukovala skupina "expertů", je nutno porovnat s tím co napsal jednotlivec (Komenský) a tento a takto "experty" formulovaný standard zahodit. Myslím, že by se tím lecos vyřešilo. Minimálně to, že by učitelé nežili ve stresu typu: "Co to zase Páni nahoře vymysleli?!"

_________________
Standard byl již dávno vytvořen kolegou Komenským. Bod 16.
http://citanka.cz/komensky/fort1-1.html


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 11:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 18 bře 2009, 15:04
Příspěvky: 20
Děkuji. Na dvě poslední otázky z předchozího Vašeho příspěvku jsem neodpověděl z jednoduchého důvodu, - nemohu obhajovat něco, co jsem netvrdil.

Svůj návrh předložím v sobotu. V pátek napíšu ještě pár slov ke svému nočnímu příspěvku. Já totiž nahlédnul jenom do vztahu Subjekt – Subjekt, kde v roli druhého Subjektu vystupuje Učitel. To chce ještě nahlédnout do vztahu Objekt – Subjekt neboli Učitel v současných objektivních podmínkách.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrhy témat, která bychom mohli otevřít
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 18:06 
Když si tak čtu některé příspěvky, napadá mě, že místo spousty jiných položek bych ve Standardu rád viděl následující:
(Učitel) - používá správně český jazyk i jinde, než ve škole při výuce češtiny. Před odesláním mailu nebo příspěvku do internetové diskuse si napsané po sobě přečte a opraví hrubky, stylistické patvary a překlepy....

Paní moderátorko, myslíte, že je česky správně "Budu ráda za další vaše návrhy"?
Pro pana magistra Bundu:
"Před tím jak pokračovat, upřesním, že já nejsem profesorem filosofie, a proto račí hned od Látky a Tvaru, jako fyzikář, přejdu k pojmům Hmota a Energie"
nebo
"stejně to otráví všedné dní učitelů a ještě víc oddálí od sebe právě té vrstvy společnosti, které už konečně měly by najit cestu k sobě"
- pane kolego, jsem taky fyzikář, ale takhle psát na veřejnosti bych se styděl i v půl třetí v noci a po půllitránku slivovice. Jen něco se dá svést na prostorovou blízkost kláves na klávesnici Vašeho PC....

Nebuďte smutní, nejde jen o Vás, potkávám se se stejnými prohřešky u svých mladších kolegů :-).

Jsem nekonstruktivní? Možná.... A co se zamyslet na tím, že podobné drobnosti jsou daleko spíš než smělé vize jednou (možná) dosažených kompetencí našich svěřenců ve školách příčinou poklesu prestiže kantora?

Tak konstruktivně - přidejte do Standardu položku o vyjadřovacích schopnostech, aktivní slovní zásobě a schopnosti napsat bez gramatických chyb krátký článek - to vše bez ohledu na aprobaci.


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz