přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 03 kvě 2009, 21:51 
Milan Sramek píše:
Nějaké nápady jsem připsal už dříve. Teď mě jen napadá, že po prohlédnutí této diskuse už chápu, jaký je rozdíl mezi světem dětí a světem učitelů. Jen se sami podívejte na tu snůšku pochybností a nerelevantnosti hodnocení práce jiného člověka. Vždyť každodenním chlebíčkem učitele je hodnocení žáků. Tímto hodnocením (nejen jím) .. jim dávají jejich hodnotu.
Pokud sami pochybujete o tom, co máte v popisu práce, .. pak tedy i jakési-takési objektivní míře hodnocení dobrého učitele, pak jistě prožíváte instinktivní strach ve chvíli, kdy vás někdo hodnotí. Co asi prožívá žák, když je hodnocen? Děti v prvních letech školy věří svému učiteli... už z toho principu, že chtějí prožívat přijetí. Děti jdou do školy a vědí, že budou hodnoceny. Také z toho důvodů jsou na dospělích ze začátku trochu závislé. Pak se ale něco stane a učitel už hodnocením neovládá žákův vývoj ani chování. Dítě si vytvoří obranu... která mu uvnitř říká, že na školním hodnocení není závislé. Tomu se někdy říká pasivní agrese. Přesto, že mu toto hodnocení docela dost rozhoduje o životě.
No a jak je to s dospělými? Jak vidno, tito vzdělaní lidé si navzájem chystají takové podmínky, ve kterých se bojí věřit jeden druhému. Jejich konstruktivita se pak smrskne na názorovou strohost, ve které je NE jediným názorem ... jen si to pročtěte! V celé diskusi jsem našel asi tak 10 konstruktivních myšlenek a podnětů. Zbytek je ventilování emocí... to však asi nejsou kompetence k řešení problémů. Asi to není jednoduché za současného stavu ve školství se projevit. A nebo .. je to vlastně jakési řešení problémů v současných podmínkách.
Učitelé ještě neprošli vývojovým stádiem, kdy po sumativním modelu hodnocení by si měli osvojit to moderní - formativní. Ze zkušenosti vím, že je v tom kus empatického umění. A tak si myslím, že to co bude standard učitele asi nutně potřebovat, pak vybavit učitele dovednostmi empatie.. a to jak na straně "vysílače informací", tak i na straně "přijímače". Zatím se v diskusi zdá, že vysílač na toto trochu pozapomněl a z diskutujících se o to pokusil málokdo. Snad jen kritické myšlení, moderátorka a pan Srb.
Nebudou učitelé tuto dovednost potřebovat ze všeho nejdříve? A neexistuje už někde taková stupnice emoční inteligence (podotýkám) že se dá rozvíjet, jak praví Daniel Goleman... :-)
(sebeuvědomění, sebekotrola, empatie, motivace, sociální dovednosti) .. jenže to všechno je i věcí zralosti a etiky. Pokud rodiny tedy nevykazují tyto kvality, pak už zbývají jen učitelé. Když se to nepodří ani jednomu, .. po ruce je "parta a ulice" - právě zde dítě získá nejvíce dovedností pro život. Moderní re-klama by poznamena.. "pro život jaký je". Současný život je však právě krizí hodnot .. doslova "in natura"... vždyť to právě prožíváme. A proto je standard učitele potřebný, jako jakási nejnižší možná hranice toho, kdo má dávat hodnotám ten pravý tón. A je-li tu někdo, kdo mu může připravit podmínky nebo na něj kašlat, ať se rozhodne. Možná že právě empatická důvěra při naslouchání obyčejným učitelům - pro překonání tohoto stavu mezi dospělými by mohla být standardní inspirací.



Děti hodnotíme na základě měřitelných (alespoň v převážné většině) kritérií. Ale ve standardu se hodlá měřit neměřitelné. A opravdu mi netvrďte, že lze měřit úsměv a podobné nesmysly navržené v současné podobě standardu. Výsledky portfolia změřit lze, to ano, ale hlavním předpokladem je to, že budeme mít všichni stejné podmínky pro tvorbu onoho dokumentu. Tedy především dostatek času na tvoření, dostatek prostoru (např. kabinety, skříně,...), dostatek podpory od vedení, dostatek případného zastupování za nepřítomného kolegu (který se bude školit kvůli certifikátu do portfolia),... Přestože máme dle zákona všichni stejnou pracovní dobu, stejnou mzdu, tak ve skutečnosti to tak není. Takový tělocvikář nemá žádné přípravné a následné práce (teď mě napadá, co ten by si zakládal do portfolia?), na každé škole je jiný počet dozorů (a tedy naprosto promrhaného času), dle statistik mají v některých městech (především v Praze) jinou výši platu. Jak je to tedy možné, ptám se? Ale hodnotit byste chtěli všechny stejně!!!
A hlavně, ukažte mi někoho opravdu objektivního, schopného měřit to, co zde popisujete. Vždyť se podívejte, co se děje tam nahoře. Je rozjetá tzv. školská reforma (státní maturity, RVP, přijímací řízení a 3 přihlášky,...) a nebude ministr, pak na chvilku zase bude a pak bude zase někdo nový, kdo to bude chtít změnit. Vždyť je to celé k smíchu (no, možná spíš k pláči).


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 04 kvě 2009, 09:04 
Milan Sramek píše:
Nějaké nápady jsem připsal už dříve. Teď mě jen napadá, že po prohlédnutí této diskuse už chápu, jaký je rozdíl mezi světem dětí a světem učitelů. Jen se sami podívejte na tu snůšku pochybností a nerelevantnosti hodnocení práce jiného člověka. Vždyť každodenním chlebíčkem učitele je hodnocení žáků. Tímto hodnocením (nejen jím) .. jim dávají jejich hodnotu.
Pokud sami pochybujete o tom, co máte v popisu práce, .. pak tedy i jakési-takési objektivní míře hodnocení dobrého učitele, pak jistě prožíváte instinktivní strach ve chvíli, kdy vás někdo hodnotí. Co asi prožívá žák, když je hodnocen? Děti v prvních letech školy věří svému učiteli... už z toho principu, že chtějí prožívat přijetí. Děti jdou do školy a vědí, že budou hodnoceny. Také z toho důvodů jsou na dospělích ze začátku trochu závislé. Pak se ale něco stane a učitel už hodnocením neovládá žákův vývoj ani chování. Dítě si vytvoří obranu... která mu uvnitř říká, že na školním hodnocení není závislé. Tomu se někdy říká pasivní agrese. Přesto, že mu toto hodnocení docela dost rozhoduje o životě.
No a jak je to s dospělými? Jak vidno, tito vzdělaní lidé si navzájem chystají takové podmínky, ve kterých se bojí věřit jeden druhému. Jejich konstruktivita se pak smrskne na názorovou strohost, ve které je NE jediným názorem ... jen si to pročtěte! V celé diskusi jsem našel asi tak 10 konstruktivních myšlenek a podnětů. Zbytek je ventilování emocí... to však asi nejsou kompetence k řešení problémů. Asi to není jednoduché za současného stavu ve školství se projevit. A nebo .. je to vlastně jakési řešení problémů v současných podmínkách.
Učitelé ještě neprošli vývojovým stádiem, kdy po sumativním modelu hodnocení by si měli osvojit to moderní - formativní. Ze zkušenosti vím, že je v tom kus empatického umění. A tak si myslím, že to co bude standard učitele asi nutně potřebovat, pak vybavit učitele dovednostmi empatie.. a to jak na straně "vysílače informací", tak i na straně "přijímače". Zatím se v diskusi zdá, že vysílač na toto trochu pozapomněl a z diskutujících se o to pokusil málokdo. Snad jen kritické myšlení, moderátorka a pan Srb.
Nebudou učitelé tuto dovednost potřebovat ze všeho nejdříve? A neexistuje už někde taková stupnice emoční inteligence (podotýkám) že se dá rozvíjet, jak praví Daniel Goleman... :-)
(sebeuvědomění, sebekotrola, empatie, motivace, sociální dovednosti) .. jenže to všechno je i věcí zralosti a etiky. Pokud rodiny tedy nevykazují tyto kvality, pak už zbývají jen učitelé. Když se to nepodří ani jednomu, .. po ruce je "parta a ulice" - právě zde dítě získá nejvíce dovedností pro život. Moderní re-klama by poznamena.. "pro život jaký je". Současný život je však právě krizí hodnot .. doslova "in natura"... vždyť to právě prožíváme. A proto je standard učitele potřebný, jako jakási nejnižší možná hranice toho, kdo má dávat hodnotám ten pravý tón. A je-li tu někdo, kdo mu může připravit podmínky nebo na něj kašlat, ať se rozhodne. Možná že právě empatická důvěra při naslouchání obyčejným učitelům - pro překonání tohoto stavu mezi dospělými by mohla být standardní inspirací.


Nejde o strach z hodnocení. Učitele hodnotí žáci odjakživa. Dobrý učitel to ví a zařídí se podle toho(kriticky si to přebere a odstraní nedostatky). Pak učitele hodnotí vedení školy. A když má peníze, tak i odmění. To, z čeho mají učitelé obavy, není hodnocení, ale hodnotitelé. Kdo to bude a jak bude rozumět tomu co hodnotí. Prominte, ale zatím vidím spoustu teoretizování ale nic konkrétního. A současní hodnotitelé českého školství kolikrát neví o čem mluví. Zcestně interpretují závěry z výzkumů, aniž by znali situaci v praxi. Uvidíme kam sahá "empatická důvěra při naslouchání obyčejným učitelům" a jak dopadne tato diskuze.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 04 kvě 2009, 10:55 
Offline

Registrován: 26 dub 2009, 13:44
Příspěvky: 35
Milan Sramek píše:
Nějaké nápady jsem připsal už dříve. Teď mě jen napadá, že po prohlédnutí této diskuse už chápu, jaký je rozdíl mezi světem dětí a světem učitelů. Jen se sami podívejte na tu snůšku pochybností a nerelevantnosti hodnocení práce jiného člověka. Vždyť každodenním chlebíčkem učitele je hodnocení žáků. Tímto hodnocením (nejen jím) .. jim dávají jejich hodnotu.
Pokud sami pochybujete o tom, co máte v popisu práce, .. pak tedy i jakési-takési objektivní míře hodnocení dobrého učitele, pak jistě prožíváte instinktivní strach ve chvíli, kdy vás někdo hodnotí. Co asi prožívá žák, když je hodnocen? Děti v prvních letech školy věří svému učiteli... už z toho principu, že chtějí prožívat přijetí. Děti jdou do školy a vědí, že budou hodnoceny. Také z toho důvodů jsou na dospělích ze začátku trochu závislé. Pak se ale něco stane a učitel už hodnocením neovládá žákův vývoj ani chování. Dítě si vytvoří obranu... která mu uvnitř říká, že na školním hodnocení není závislé. Tomu se někdy říká pasivní agrese. Přesto, že mu toto hodnocení docela dost rozhoduje o životě.
No a jak je to s dospělými? Jak vidno, tito vzdělaní lidé si navzájem chystají takové podmínky, ve kterých se bojí věřit jeden druhému. Jejich konstruktivita se pak smrskne na názorovou strohost, ve které je NE jediným názorem ... jen si to pročtěte! V celé diskusi jsem našel asi tak 10 konstruktivních myšlenek a podnětů. Zbytek je ventilování emocí... to však asi nejsou kompetence k řešení problémů. Asi to není jednoduché za současného stavu ve školství se projevit. A nebo .. je to vlastně jakési řešení problémů v současných podmínkách.
Učitelé ještě neprošli vývojovým stádiem, kdy po sumativním modelu hodnocení by si měli osvojit to moderní - formativní. Ze zkušenosti vím, že je v tom kus empatického umění. A tak si myslím, že to co bude standard učitele asi nutně potřebovat, pak vybavit učitele dovednostmi empatie.. a to jak na straně "vysílače informací", tak i na straně "přijímače". Zatím se v diskusi zdá, že vysílač na toto trochu pozapomněl a z diskutujících se o to pokusil málokdo. Snad jen kritické myšlení, moderátorka a pan Srb.
Nebudou učitelé tuto dovednost potřebovat ze všeho nejdříve? A neexistuje už někde taková stupnice emoční inteligence (podotýkám) že se dá rozvíjet, jak praví Daniel Goleman... :-)
(sebeuvědomění, sebekotrola, empatie, motivace, sociální dovednosti) .. jenže to všechno je i věcí zralosti a etiky. Pokud rodiny tedy nevykazují tyto kvality, pak už zbývají jen učitelé. Když se to nepodří ani jednomu, .. po ruce je "parta a ulice" - právě zde dítě získá nejvíce dovedností pro život. Moderní re-klama by poznamena.. "pro život jaký je". Současný život je však právě krizí hodnot .. doslova "in natura"... vždyť to právě prožíváme. A proto je standard učitele potřebný, jako jakási nejnižší možná hranice toho, kdo má dávat hodnotám ten pravý tón. A je-li tu někdo, kdo mu může připravit podmínky nebo na něj kašlat, ať se rozhodne. Možná že právě empatická důvěra při naslouchání obyčejným učitelům - pro překonání tohoto stavu mezi dospělými by mohla být standardní inspirací.



Promiňte, ale nic nechápete. Každodením chlebíčkem učitele není hodnocení žáků. Ani to nedává žákům jejich hodnotu. To si myslí špatní učitelé a špatní rodiče.

Nepochybujeme o tom co máme v popisu práce. Bohužel jsme nuceni dělat spousty věcí které nejsou v popisu práce místo toho co bysme dělat měli.

Co považujete za konstruktivitu? Ty plané řeči v návrhu? některé své řipomínky jsem napsal. Až uvidím jaký měly efekt pak se podle toho zařídím. Zatím musím říci, že tvůrcům standardu nevěřím.

Empatie? no to máte pravdu. Kdy ji budou mít ti nahoře? Dobří učitelé ji mají, zeptejte se dětí ve školách. Ale to co nemají je trpělivost. Už máme dost toho, jak z nás ministerstvo dělá blbce.
A jak to vypadá zde je to obdobný případ.

A házet vše na učitele taky není fér. Parta z ulice je někdy ještě před učitelem hned po rodičích. Co má ten učitel ještě dělat? Po odpolednách hlídat ulice, jestli tam nechodí jeho žáci?
Není to náplň práce jiných státních zaměstnanců?

Co se týká potřebnosti standardu. Lepší žádný než špatný.
Standard má smysl jen pokud bude k něčemu. Nejen lejstro plné planých řečí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 21 kvě 2009, 16:20 
josef-dobransky píše:
"upleť na sebe bič a poděkuj nám, že ses mohl vyjádřit k jeho délce".

Tak tak, pane kolego, mluvíte mi z duše. K ničemu jinému než k zavalování řadových učitelů dalším výkaznictvím totiž standardy nepovedou, i kdyby to bylo stokrát deklarováno jinak. Vzpomeňme na slavné ŠVP - všichni učíme tak, jak umíme, jak je nám vlastní, jak se nám učí a pracuje dobře. Jenom papírů k tomu máme o poznání víc a častěji.
Rozhodně netvrdím, že by školství nepotřebovalo změny, ale vyhlášky a nařízení je nepřinesou. A těžko něco měnit např. na základní škole, když přijímací zkoušky na SŠ jsou, a zřejmě ještě dlouho budou, nikoli o dovednostech a postojích, ale především o znalostech. Takže i kdyby se našli - jako že jsou mezi námi - nadšenci radikálně měnící metody a formy a směřující své žáky k žádoucím postojům a dovednostem, nejpozději v září 9. ročníku toho v zájmu žáků musí zanechat a nasadit prachobyčejný dril - v očích většiny rodičů je ZŠ stejně jen příprava na přijímačky. Je mi z toho smutno.
Jen malá poznámka na závěr. Končím svůj 10. školní rok v roli učitele. Nemyslím, že bych se bála nějakého hodnocení. Vždyť taková dobře rozebraná hospitace dokáže člověka pěkně posunout, zvednout sebevědomí. Mám ale skutečně vážné obavy, abychom netrávili další hodiny času např. nad autoevaluačními formuláři, které nakonec stejně nikdo nebude číst.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 24 čer 2009, 15:53 
vladimirsrb píše:
Citace: "Namísto toho, abych si vychutnávala tento svůj profesní vrchol, přichází kdosi, aby mi poradil, jak mám svou profesi chápat, jak se v ní orientovat, co bych vlastně měla všechno dělat ?! Já to moc dobře vím.."

Vážená kolegyně,
jsem rád, že jste se nechala strhnout a popsala jste alespoň část svých bohatých zkušeností a hlubokých učitelských přesvědčení. Váš (ani žádné učitele) nikdo poučovat nechce - ideálem je tuto diskusi co nejvíce delegovat na učitele - je to Vaše diskuse, Váš standard. Všechny formulace obsažené v dokumetu "Tvorba standardu" mají povahu "vykopávacích" výroků, které startují diskusi. Čím více se do diskuse zapojí učitelé, kteří oprávněně uvěří, že jsou to oni, kdo utváří svůj profesní standard (a nikoli jakási "akademická vrchnost"), tím smysluplnější tento projekt bude.

Tedy: pokud sympatizujete s myšlenkou "etického kodexu učitele" - jaké formulace by podle Vás mohl obsahovat? Budeme si vážit jakékoli konkrétní formulace.

A pokud ve svých zkušenostech naleznete i nějaká kritéria "standardní kvality", která by měl splňovat každý učitel - jaká by byla?

S úctou a se zvědavým očekáváním,

Vladimír Srb


Pro pana Mgr. Srba:

Takovéhle chápající poznámky miluju. Pozvou nás někam na školení a pak se nás nenápadně ptají, jak to děláme. Ale kdo dostane zaplaceno?
Nevím, za kterou stranu kopete, ale připadne mi, že mluvíte jako jeden z těch, kdo z těchto učitelských příspěvků tu a tam něco vyzobnou, udělají z toho analýzu a normativní dokument a hodí nám to na hrb. Díky, nechci! Buď tomu rozumíte lépe než my, nebo nám do toho přestaňte kecat.
Měl bych lahodnou představu - postavit takového odborníka před třídu na SOU, aby tam tuto taktiku vyzkoušel.
O. Glac


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz