přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 28 bře 2009, 13:50 
Paní Růžičková, smekám před Vámi, podle Vás by se "standard" nastavit dal, škoda, že neučíte mé děti :-).
Níže jsem si dovolila uvést několik návrhů pro hodnocení "kvality" učitele - možná ta "kvalita" není úplně fajn označení - co jen "hodnocení učitele"? :-)

Návrhy:
1) Ve vztahu učitel x žák, kolega, rodič... jedná vždy v souladu "já jsem OK, ty jsi OK". (Např.: i pětka se dá dát tak, že ji žák přijme ..)
2) Dodržuje náplň a myšlenky RVP (např. rozšiřující učivo nazahrnuje do základního :-), klade důraz na praktické využití nabytých znalostí.....).
3) Je žákům příkladem - (např. opravené testy přinese v dohodnutém termínu - ne až za 14 dní po něm :-)).
4) Využívá moderní komunikační prostředky pro komunikaci se žáky, kolegy i rodiči.. (např.:vytváří a poskytuje žákovi studijní materiál v elektr. podobě, čte a reaguje na maily :-)).
5) V komunikaci se žákem, rodičem, kolegou... hledá shodu (souvisí hodně s 1)).
6) Rozhoduje se a komunikuje na základě objektivních informací. (Např.:nepoužívá výroky typu - ta Maruška zase NIC neuměla ona se ZASE neučila :-))

... tak a jen do mě :-)
Hezký slunečný víkend všem !


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 12:06 
Petra píše:
Paní Růžičková, smekám před Vámi, podle Vás by se "standard" nastavit dal, škoda, že neučíte mé děti :-).
Níže jsem si dovolila uvést několik návrhů pro hodnocení "kvality" učitele - možná ta "kvalita" není úplně fajn označení - co jen "hodnocení učitele"? :-)

Návrhy:
1) Ve vztahu učitel x žák, kolega, rodič... jedná vždy v souladu "já jsem OK, ty jsi OK". (Např.: i pětka se dá dát tak, že ji žák přijme ..)
2) Dodržuje náplň a myšlenky RVP (např. rozšiřující učivo nazahrnuje do základního :-), klade důraz na praktické využití nabytých znalostí.....).
3) Je žákům příkladem - (např. opravené testy přinese v dohodnutém termínu - ne až za 14 dní po něm :-)).
4) Využívá moderní komunikační prostředky pro komunikaci se žáky, kolegy i rodiči.. (např.:vytváří a poskytuje žákovi studijní materiál v elektr. podobě, čte a reaguje na maily :-)).
5) V komunikaci se žákem, rodičem, kolegou... hledá shodu (souvisí hodně s 1)).
6) Rozhoduje se a komunikuje na základě objektivních informací. (Např.:nepoužívá výroky typu - ta Maruška zase NIC neuměla ona se ZASE neučila :-))

... tak a jen do mě :-)
Hezký slunečný víkend všem !



Proč? vždyť máte pravdu až na několik výjimek.
Co se týká opravování písemek to není vhodný příklad - to by byli nejlepší učitelé tělocviku. Za nás matematikáře se jich chci zastat. Ne vždy se podaří opravit písemku v brzkém termínu. Ale je slušnost se omluvit. Nebral bych to jako kritérium.
Co se týká studijního materiálu v el. podobě je to hezká myšlenka, ale kdy na to vzít čas. Učitel má víc povinností a většinou není až tak důležité jestli dobře učí a naučí, jak to, jestli papíruje a dělá jiné aktivity, které škola žádá.
Jsou kantoři co před osmou do školy a ve dvě ze školy a doma nic, ale ty při nedostatku učitelů nikdo nemá šanci postihnout.
Ono to není tak jednoduvché jak to vypadá.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 30 bře 2009, 13:45 
Dobrý den pane Staňku,
děkuji za Vaše reakce, opravdu si myslím, že i to opravování testů, které jsem ovšem dala jen jako příklad :-), bych za kritérium považovala - psala jsem, že v "dohodnutém termínu", tzn., když vím, že mám na opravování 150 testů (5 tříd), tak neslíbím, že je opravím do zítra, ale termín, který dám dodržím. Na žáky máme také nároky, aby donesli úkol a připravili se v termínu, oni mají také své jiné aktivity, jako my, nemusí mít náladu, jako my....., jsme oschotni to akceptovat?? Učila jsem 3 roky na SŠ a opravovala všechny testy vždy na následující hodinu, výsledky pod kódy dávala na web obvykle již následující den (opravovala jsem i těch 150 testů najednou). Chce to mít propracovaný systém, připravený test, jasné hodnocení...., jde to a funguje.
Zde platí ono krásné české přísloví - "Když se chce, všechno jde" :-).
Co se týče zpracování témat v elektr.podobě - veškeré podklady pro výuku, jsem vždy připravovala v prezentacích (Ano měli jsme ve škole výhodu, že všechny učebny byly vybaveny datovým projektorem a PC.) Všichni studenti měli tyto informace volně k dispozici a nemohlo dojít k diskusi, že jsem "něco neřekla" nebo "řekla jinak", v testu se pak také nevyskytla věc, kterou nikdo neslyšel ..... Ano je to časově náročné na přípravu, ale uděláte jednou a posléze pouze doplňujete, případně upravíte, aktualizujete a použijete... a zase je tu to známé - "Všechno jde...... Vždyť na studenty máme tak vysoké nároky, tak proč je nemít i na sebe ?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 06:44 
S tím nezbývá než souhlasit, ale otázkou je jestli na studenty můžeme mít tak vysoké nároky. Já učím na SOŠ a SOU a musím řešit spoustu jiných hloupostí než opravu testů nebo přípravu na hodinu. Bohužel učitelé místo aby se mohli věnovat výuce musí dělat spoustu blbostí.
Ono když se chce, všechno jde, ale pozoruji kolem sebe zvýšenou nemocnost a kolegyně, nejlepší a u žáků nejoblíbenější kantorka na škole, která učila poctivě na 120% žádá teď o invalidní důchod.Spousta jiných aktivních kolegů má zdravotní problémy a jsou to ti dobří. Čím to je?
Musím z toho pro sebe ať chcete nebo nechcete vyvodit jisté závěry. Do důchodu je daleko. Všechno se dá zorganizovat, ale den má jen 24 hodin a když musíte dělat jedno nemůžete dělat jiné. Situace se každým rokem zhoršuje.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 05 dub 2009, 21:38 
Vážená paní Petra,
souhlasím s Vámi, že když se chce, všechno jde. Ale vy tu píšete pouze o přípravě na vyučování (viz prezentace) a následných pracích (viz opravování). Současně jste měla k dispozici všechny učebny vybavené prezentační technikou. A to je právě ta věc, o které tu mluví spousta kantorů. Rádi by se kvalitně připravili, leč nemají kde a na čem, rádi by vše hned opravili, leč nemají kdy, protože se musí zabývat spoustou jiných záležitostí (řešení kázeňských problémů, vybíráním peněz na různé akce, správou kabinetů, dohledy o přestávkách, sepisováním všech možných i nemožných zpráv,...... - těch teček by tu mohlo být).


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 06 dub 2009, 13:38 
Pan Srb uvádí:
podle zahraničních zkušeností jsou to obvykle zkušení učitelé ze škol, kteří nejdříve pomáhají začínajícím kolegům dosahovat standardu.

Pane Srbe,
u nás přece také starší kolegové pomáhají začínajícím kolegům. Znáte jistě termín uvádějicí učitel. Osobně jsem měla nových kolegů na starost a pomáhala jim. Co tady chcete nového zavádět?

Anna Chrstošová


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 06 dub 2009, 18:02 
Skutečně si myslíte, že učebny vybavené moderní prezentační technikou jsou zárukou kvalitního učitele, kvalitní výuky a výborných výsledků žáka? Znám učitele, kteří dovedou žáky zaujmout mnohem lépe a trvaleji, než jakákoliv moderní technika! A v tom je právě ta práce učitele NEMĚŘITELNÁ!!! Učitel buďto učitelem je, nebo není a nepomůže mu v tom ani ŠVP ani standardy...Bohužel mám pocit, že je stejně už dávno rozhodnuto a že tu jen mrháme naším drahocenným časem.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 06 dub 2009, 21:29 
Paní Lenko,
řekl bych, že jste trefila hřebíček na hlavičku. Nechci být pesimista, ale mám úplně stejný pocit.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 16 dub 2009, 13:33 
Měla bých dotaz na autory návrhu standardu?

Máte představu, jak se budou jednotlivé body standardu "měřit" - tedy na základě čeho se zhodnotí, zda je splňujeme? Zkuste nám to objasnit? Já ať hledám, jak chci, za tím vidím stohy dalších papírů, dotazníků, hodiny porad a práce navíc.

Jinak, aby bylo jasno, jsem proti standardu. Pokud prokážete, že se to bez toho všeho obejde, že to bude mít nějaký skutečný efekt, pak možná změním názor. Zatím je to vše, jak vystřižené z učebnice pedagogiky ... tak mně napadá, že by to byl důvod, proč absolventi VŠ netuší, jak to vypadá v praxi ...


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 03 kvě 2009, 21:15 
Nějaké nápady jsem připsal už dříve. Teď mě jen napadá, že po prohlédnutí této diskuse už chápu, jaký je rozdíl mezi světem dětí a světem učitelů. Jen se sami podívejte na tu snůšku pochybností a nerelevantnosti hodnocení práce jiného člověka. Vždyť každodenním chlebíčkem učitele je hodnocení žáků. Tímto hodnocením (nejen jím) .. jim dávají jejich hodnotu.
Pokud sami pochybujete o tom, co máte v popisu práce, .. pak tedy i jakési-takési objektivní míře hodnocení dobrého učitele, pak jistě prožíváte instinktivní strach ve chvíli, kdy vás někdo hodnotí. Co asi prožívá žák, když je hodnocen? Děti v prvních letech školy věří svému učiteli... už z toho principu, že chtějí prožívat přijetí. Děti jdou do školy a vědí, že budou hodnoceny. Také z toho důvodů jsou na dospělích ze začátku trochu závislé. Pak se ale něco stane a učitel už hodnocením neovládá žákův vývoj ani chování. Dítě si vytvoří obranu... která mu uvnitř říká, že na školním hodnocení není závislé. Tomu se někdy říká pasivní agrese. Přesto, že mu toto hodnocení docela dost rozhoduje o životě.
No a jak je to s dospělými? Jak vidno, tito vzdělaní lidé si navzájem chystají takové podmínky, ve kterých se bojí věřit jeden druhému. Jejich konstruktivita se pak smrskne na názorovou strohost, ve které je NE jediným názorem ... jen si to pročtěte! V celé diskusi jsem našel asi tak 10 konstruktivních myšlenek a podnětů. Zbytek je ventilování emocí... to však asi nejsou kompetence k řešení problémů. Asi to není jednoduché za současného stavu ve školství se projevit. A nebo .. je to vlastně jakési řešení problémů v současných podmínkách.
Učitelé ještě neprošli vývojovým stádiem, kdy po sumativním modelu hodnocení by si měli osvojit to moderní - formativní. Ze zkušenosti vím, že je v tom kus empatického umění. A tak si myslím, že to co bude standard učitele asi nutně potřebovat, pak vybavit učitele dovednostmi empatie.. a to jak na straně "vysílače informací", tak i na straně "přijímače". Zatím se v diskusi zdá, že vysílač na toto trochu pozapomněl a z diskutujících se o to pokusil málokdo. Snad jen kritické myšlení, moderátorka a pan Srb.
Nebudou učitelé tuto dovednost potřebovat ze všeho nejdříve? A neexistuje už někde taková stupnice emoční inteligence (podotýkám) že se dá rozvíjet, jak praví Daniel Goleman... :-)
(sebeuvědomění, sebekotrola, empatie, motivace, sociální dovednosti) .. jenže to všechno je i věcí zralosti a etiky. Pokud rodiny tedy nevykazují tyto kvality, pak už zbývají jen učitelé. Když se to nepodří ani jednomu, .. po ruce je "parta a ulice" - právě zde dítě získá nejvíce dovedností pro život. Moderní re-klama by poznamena.. "pro život jaký je". Současný život je však právě krizí hodnot .. doslova "in natura"... vždyť to právě prožíváme. A proto je standard učitele potřebný, jako jakási nejnižší možná hranice toho, kdo má dávat hodnotám ten pravý tón. A je-li tu někdo, kdo mu může připravit podmínky nebo na něj kašlat, ať se rozhodne. Možná že právě empatická důvěra při naslouchání obyčejným učitelům - pro překonání tohoto stavu mezi dospělými by mohla být standardní inspirací.


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz