přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 23 bře 2009, 12:34 
Offline

Registrován: 20 bře 2009, 16:29
Příspěvky: 12
Nesmutněte, život ja takový, jaký je, a můžeme měnit jen to, na co nám stačí síly. Věřím v teorii kamene hozeného do vody. Čím větší síla, tím větší okruh kol. Každý student, kterého naučím myslet, formulovat a obhajovat vlastní názor, stát si za svým, věřit vlastnímu úsudku, vyznat se v podstatě tohoto světa a samozřejmě věřit v lidskost, se počítá. On pak vytvoří okruh lidí( pakli se nenechá pozřít okolím) a ti třeba časem byrokratické tlachaly vytlačí z jejich neprůstřelných pozic a další generace učitelů na tom bude lépe než my. Chce to nadhled a odstup a vnímat podstatu. Jsem optimista svou podstatou.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 23 bře 2009, 13:36 
Offline

Registrován: 20 bře 2009, 16:29
Příspěvky: 12
odpověď panu Srbovi:

Vážený pane,
nedovedu si zkrátka představit nižádný závazný dokument, který by byl funkční a ověřitelný. Co by se stalo se všemi "nestandardovými" ? Pro dobrou učitelskou práci je hlavním předpokladem charisma-jak je chcete měřit? Dále by měl učitel pochopit základy psychologie alespoň na úrovni pojmů projekce a zrcadlový odraz- jak přimějete lidskou bytost, aby se zabývala pro něj nepříjemnými věcmi, které úzce souvisejí s vlastní osobností? To, že učitel ovládá svůj obor, je snad přirozené, o tom není pochyb. Čím víc o všem přemýšlím, tím více paradoxů mne napadá. Navíc moje cesta je moje cesta, neodvažovala bych se někomu nutit toto jediné pojetí. Uvidím časem- třeba mne něco napadne.
V dokonalé úctě
Naděžda Ružičková


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 23 bře 2009, 21:51 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Paní Růžičková, díky. Vy mi odpovídáte moc pěkně na to, na co jsem se ptala. A nejen na to. Děkuji!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 24 bře 2009, 10:57 
Přeji pěkný den.
Učím 21 let na 1. i 2. stupni ZŠ, učil jsem žáky od 1. do 9. třídy, učil jsem ve spojených ročnících, na státní i na soukromé škole. Zažil jsem mnoho učitelů jednak jako žák, jednak jako kolega.
Všechny nápady a zkušenosti zde diskutované jsou samozřejmě velmi cenné. Já bych se ale chtěl dotknout jednoho podstatného problému, od kterého se myslím odvíjí většina problémů dalších, zejména pseudoproblémy s kázní, nezájmem žáků apod.
A to je psychická pohoda a psychická schopnost učitelů (bez rozdílu pohlaví). Je s podivem, že každý policista, který nás chrání před lumpy a darebáky, musí projít před nástupem do zaměstnání podrobnámi psychotesty. Naproti tomu učitel, který formuje dětskou, do té doby často nevinnou duši, může být klidně skrytý sadista, neurotik, tyran, hysterik, atd. ... však to ze svého okolí známe. Stačí když je trestně bezúhonný (nikoli morálně).
Psychicky zdravý učitel přece zcela přirozeně zvládá běžnou dětskou neposednost, uspokojuje dětskou zvědavost, působí na děti osobním příkladem, přirozenou autoritou. V psychicky zdravé škole se nevyskytuje šikana, vandalismus, ...
Na závěr bych chtěl dodat, že bych se vůbec nestyděl, kdyby mi psychiatr po pravidelné (tříleté) kontrole sdělil, že jsem přepracovaný, vyhořelý, že bych měl děti na nějakou dobu opustit, abych jim nevědomky neubližoval. Jel bych na léčebný pobyt do lázní nebo nějakého pěkného sanatoria a za 3 měsíce se vrátil opět nabitý, laskavý, přísný i chápající.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 24 bře 2009, 18:22 
Offline

Registrován: 20 bře 2009, 16:29
Příspěvky: 12
Dobrý den i Vám.
Plně s vámi souhlasím. Moje zkušenost praví, že chce-li učitel zažívat ve škole radost, musí znát sebe sama a základní principy fungování lidské psychiky. I mne udivují zvěsti o "zvrhlých" školách plných násilí a šikany, říkám si, co tam proboha ti učitelé celou dobu dělali a dělají, že to došlo tak daleko? Prošla jsem všemi možnými stupni a formami vzdělávacího systému u nás, ale nikdy jsem nezažila tak konfrontační situace, jaké se objevují v médiích, a nikdy jsem nechápala kolegy na poradách, kteří si stěžovali na určité žáky, že jsou drzí, nevychovaní, nezvladatelní. Chování žáka - pokud se nejedná už o psychopatologickou změnu- má ve svých rukou učitel. Pokud neví, co dělat, je to jeho selhání a předává zodpovědnost slabšímu článku - tedy žákovi. Ovšem tím se vracím stále k jednomu- pedagogické fakulty vychovávají odborníky, ale ne učitele.Učitelem se v této zemi stáváte pouze svou vlastní pílí, chutí, zápalem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 24 bře 2009, 20:58 
Citace:
Psychicky zdravý učitel přece zcela přirozeně zvládá běžnou dětskou neposednost, uspokojuje dětskou zvědavost, působí na děti osobním příkladem, přirozenou autoritou. V psychicky zdravé škole se nevyskytuje šikana, vandalismus, ...
Na závěr bych chtěl dodat, že bych se vůbec nestyděl, kdyby mi psychiatr po pravidelné (tříleté) kontrole sdělil, že jsem přepracovaný, vyhořelý, že bych měl děti na nějakou dobu opustit, abych jim nevědomky neubližoval. Jel bych na léčebný pobyt do lázní nebo nějakého pěkného sanatoria a za 3 měsíce se vrátil opět nabitý, laskavý, přísný i chápající
.



K psychické pohodě učitele a jako prevenc eproti vyhoření by podle mě prospěly také pravidelné individuální a týmové supervize, které jsou čím dál běžnější v jiných profesích. Ale kde na ně vzít peníze?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 24 bře 2009, 21:39 
Offline

Registrován: 24 bře 2009, 21:20
Příspěvky: 1
Dovoluji si pokračovat a navázat na svůj příspěvek o psychické pohodě (psán ještě před registrací).
Kdo a jak by měl hodnotit učitele, nebo spíš jak získat kvalitní učitele.
Kdo si vlastně nejvíce přeje kvalitní učitele na základních školách? Občané obcí, které školy zřídily. Já bych tedy výběr učitelů nechal na nich. Pokud jim stačí to, co mají, není důvod cokoliv měnit. Pokud však opravdu chtějí mít jen ty opravdu kvalitní - lepší než všude v okolí, ať se snaží je získat. Ať jim nabídnou něco navíc, čím přesvědčí tyto učitele, aby pracovali právě na jejich škole. Můžou jim přece přispět na vyšší platy, poskytnout atraktivní bydlení, přislíbit lepší podmínky pro práci (vybavení, počty žáků, snížení úvazků, oproštění od dozorů, ...) nabídnout další pobídky, třeba i kvalitního ředitele. Mám pocit, že problém bude vyřešen. My to tak na soukromé ZŠ udělali a nekvalitní učitele neměli.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 25 bře 2009, 09:42 
Výzva k veřejné diskusi na téma "kvalita učitele" nedává smysl - veřejná diskuse tu probíhá již od dob Marie Terezie (i bez požehnání či nařízení pana ministra) - stačí opustit sterilní kancelář a nebát se mluvit s lidmi. Rodiče rozpoznají dobrého učitele za půl roku (taky jsem rodič), ředitel za dva měsíce. A děti ve třídě? Těm stačí prvních deset minut z první vyučovací hodiny (také jsem byl žákem).
Až bude nástupní plat učitele k žití, tak mé místo bude čekat dalších pět lidí - zákon přechodu kvantity v kvalitu - standard určí ředitel.
Přežil by standardizovaný učitel v nestandardním prostředí našich škol? Prošel by Igor Hnízdo (J.Tříska) z OBECNÉ ŠKOLY sítem hodnocení podle "standardu"? (Předpokládejme pro jednoduchost, že nemá v šuplíku ani jeden certifikát či osvědčení...). Obstála by standardizovaná učitelka z tohoto filmu (Daniela Kolářová) před standardní třídou? Myslím, že ano, stačilo by jen poslat včas ROSENHEIMA "DO VRŠOVIC" !
Učitelé si často připadají jako vojáci v první linii, kterým došla munice. Od svých velitelů
(sedí jich na MŠMT dost) čekají právní úpravu, pomocí které by mohli vyhnat ze školních tříd nevzdělavatelné asociály, vulgární, nevychované, sebevědomě drzé a agresivní žáky. Místo ostrých nábojů jste nám po internetu poslali pouze "tupý" dotazník "upleť na sebe bič a poděkuj nám, že ses mohl vyjádřit k jeho délce".


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 27 bře 2009, 00:34 
Celá tato diskuze bude vytvářet zase další byrokratický aparát a panu ministrovi a jeho náměstkům, jde zase jen o papíry, papíry a papírya o politický vliv a o moc a peníze. O tom jak to budde se vzdělaoností jim přece nemůže jít, protože vzdělanost upadá a upadá a jak by mohlo jít státu o vzdělané a svobodně přemýšliví lidi, když nebudou výt s vlky, tak .... Kdo bude hodnotit práci nás v první linii ? To chcete vytvořit pro každý stupeň atestace nějakého dalšího pracovníka (nejlépe na ministerstvu), který to bude hodnotit ? Je to směšné a zároveň se na ok něco dělá, ale o nás a o děti ve skutečnosti nejde. František


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 28 bře 2009, 00:13 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Návštěvník píše:
To chcete vytvořit pro každý stupeň atestace nějakého dalšího pracovníka (nejlépe na ministerstvu), který to bude hodnotit ?


Vážený kolego,
podle zahraničních zkušeností jsou to obvykle zkušení učitelé ze škol, kteří nejdříve pomáhají začínajícím kolegům dosahovat standardu. Poskytují odbornou podporu. A teprve po této fázi maximální podpory (která může trvat i několik let) se vyjadřují k tomu, zda učitel standardu dosáhl. Proč by to u nás měl být nějaký ministerský úředník?

S úctou, Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz