přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 18 bře 2009, 22:34 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Dobrý večer!
Jak možná víte, jsem moderátorem tohoto fóra. Nejsem učitel, ale cítím se být aktivním a dejme tomu "poučenějším" rodičem.
Pročítám pečlivě a opakovaně všechno, co píšete. Nemohlo mě nenapadnout položit vám všem následující otázku:
Navrhuji odhlédnout od všech plánovaných "standardů" a zkusit přemýšlet: Jakým způsobem by bylo možné hodnotit kvalitu učitele? Zajímají mne vaše názory, nápady, zkušenosti. Pomůžete?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 19 bře 2009, 19:13 
Zkuste říci, jakým způsobem lze hodnotit kvalitu např. úředníka (podle počtu orazítkovaných lejster), umělce (podle počtu namalovaných soch). Pak pochopíte, že ta otázka nedává smysl. Mohu hodnotit učitele podle toho, kolik jedniček jeho žáci mají? Jistě. Ale jak vím, že jim je nedává tzv. zadarmo? Lze rozeznat kvalitního a nekvalitního učitele, ale nelze stanovit míru jeho kvality.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 19 bře 2009, 20:21 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Dobře, díky za odpověď. Myslíte tedy, že kvalita (narozdíl od nekvality) se poznat dá, ale míra kvality nikoli. Dobře.
A jak poznáte kvalitního od nekvalitního učitele?
Asi provokuji a určitě značně laicky, ale varovala jsem vás :-) Ráda bych si sama pro sebe srovnala, v čem se liší kvalita versus nekvalita (nebo dokonce míra kvality?) u učitele a u profesí, ke kterým mám blíže (třeba u kolegy, který pomáhá uživatelům efektivně využívat počítačové systémy). A ještě raději bych, kdybyste vy, jako profesionálové ve své oboru, snesli do fóra své názory na kvalitu učitele a možnosti jejího "měření", standard nestandard.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 19 bře 2009, 21:09 
Podívejte, když ve třídě, kde učím, panuje hluk (ne pracovní, ale protože se žáci baví mezi sebou o věcech mimo výuku), žáci se nudí, těkají pohledem z okna, po stěnách, prostě všude mimo tabuli, pokud něco vykládám víceméně pro sebe, pak učím špatně. Ale pokud žáci diskutují nad věcí, věnují mi pozornost, zapojují se do výuky apod., učím rozhodně kvalitněji než v první větě. Ale nelze říci, o jak moc kvalitnější učím. Mohl bych poměřovat, kolik letopočtů znají žáci mé třídy a žáci jiného kolegy, ale tím nezjistím, jak moc jim ty znalosti jsou k užitku (zda vůbec chápou, že Johanka z Arku se nemohla potkat s Masarykem atd.). Nezjistím také, zda má kolega chytřejší děti než já, proto může jejich osobnost rozvíjet více do hloubky. Prostě si myslím, že nelze říct: "Učitel A je dobrý na 86 %, učitel B na 98 %."


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 19 bře 2009, 22:56 
Dobrý večer.
Chtěla bych se zeptat, proč stále hledáme dobré a špatné učitele? Co se bude dít s těmi průměrnými učiteli? Těmi normálními učiteli, kteří se připravují na hodinu, odučí ji, s žáky vycházejí standardně, plní si své povinnosti, ALE nepořádají projektové dny, neúčastní se 10 soutěží za rok (ale pouze 3), nekomentují a nezveličují svou práci (ale pouze ji dělají)? Jak je možné, že najednou chceme oddělit zrno od plev? Copak ti "špatní" učitelé, kteří dle MŠMT ve školství jsou mohli tvořit ŠVP? Jak to, že jim byla svěřena tato pravomoc? Velice nerada kritizuji, ale tohle už je opravdu hazardování s již tak pošramocenou pověstí učitelů!!!


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 20 bře 2009, 10:38 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 15 bře 2009, 19:31
Příspěvky: 50
Díky za reakci!
Ono pořádání projektových dní nebude asi jediné kritérium...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 21 bře 2009, 00:44 
Dobrý den,
když to vezmu popořádku: roční plány výuky vytvářím, ale jak se z toho pozná, že kvalitně učím, mi není jasné. Plán hodin nevytvářím, mrknu do Outlooku, co jsem probíral minule a navážu a staré hodiny z Outlooku mažu (jsem produktem doby, kdy pevný disk měl kapacitu 40 MB a operační paměť měla 512 kB a nějak ve mně zůstalo, že nepotřebné se neskladuje) a tak jednou za 14 dní se taky mrknu, jestli nejsem pozadu za ročním plánem. Reflexi odučené hodiny mám v hlavě ve formě "to bylo dobrý, takhle to budu dělat i příště" nebo "fuj, dnes to teda byl kolaps, jak se to mohlo stát? No protože...", ale na papír (do příprav) se dostanou pochopitelně jen poznámky z reflexe číslo jedna. Kopie dětských prací nemám a nehodlám je skladovat nikdy (mám snad kopírovat všechny písemky, desetiminutovky a domácí úkoly, jakož i uchovávat mega či gigabajty elektronických studentských prací?). Mentor mě viděl učit jednou, když jsem nastoupil do školy, což bude už přes dvacet let - a prakticky to jde realizovat jen velmi těžko, protože i on má (měl) své hodiny a najít možnost hospitace je velmi problematická. Jestli má ředitel nějaké záznamy z mých hospitací, to nevím. Dokumentovat zpětnou vazbu od rodičů (diktafonový záznam rozhovoru při třídních schůzkách) či žáků (digikamerou při setkání na chodbě ve škole, případně s bývalým studentem na maturitním plese) mě nikdy nenapadlo - asi se budu muset nad sebou vážně zamyslet. Taktéž jsem se nikdy nefotil při výuce, jestli mě fotil někdo z žáků nevím, ale na Youtube se raději nedívám. Nevlastním tedy žádné DVD dokumentující kvalitu mé snahy rozšířit vědomosti (dnes kompetence) svěřenců. Můj plán profesního rozvoje v poslední době asi zahrnuje spíše plánování úsilí nenechat se otrávit nařízeními od zřizovatele výše (mám zaplaťpánbůh normálního ředitele) a těšit se do hodin (cca 80%), zbytek padne na odborné vzdělávání, které stejně dělám od začátku pedagogické kariéry a nikdy jsem si to nepotřeboval psát na papír. Stačí prosím toto mé portfolio k důkazu, že plním standard?
Mimochodem - všimli jste si, že diskuse má 1. etapu v době, kdy na středních školách je nejvíc práce (přijímačky, příprava maturit, konečné práce na ŠVP) a 2. etapu na konci školního roku (spousta práce s uzavíráním klasifikace) přesahující do prázdnin (kantoři mají samozřejmě chuť po celoroční dřině v době svého volna a dovolených dikutovat) a dokončenou verzi plánuje naše vrchnost v říjnu? Proč mě napadají slova klasika, že "všeliké kvaltování toliko pro hovado dobré jest"?
Nechte nás prosím učit a uvidíte, že žádné standardy, kompetence ani očekávané výstupy nebudou potřeba. Děkujeme.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 22 bře 2009, 19:23 
Offline

Registrován: 20 bře 2009, 16:29
Příspěvky: 12
Učím 25. rokem. Moje práce mne hluboce naplňuje, a proto se celou dobu pídím po jejím smyslu a co nejvyšší efektivitě. Díky tomu jsem používala ony dnes tolik moderní prvky( mapy, brainstorming, projektové vyučování, portfolia a kdovíco ještě) dávno předtím, než nastartovaly svůj dnešní boom. Troufám si tvrdit, že díky svému zájmu a poctivému zapálení si dnes mohu dovolit učit kompetentně jakkoli je pro danou situaci a třídu třeba. Namísto toho, abych si vychutnávala tento svůj profesní vrchol, přichází kdosi, aby mi poradil, jak mám svou profesi chápat, jak se v ní orientovat, co bych vlastně měla všechno dělat ?! Já to moc dobře vím, protože existuje dostatečné množství dokumentů, z nichž jsem se dozvídala a kdokoliv se dozvídat může, co znamená být dobrým učitelem. Nedovedu si představit, že by kdosi stejně radil i jiným profesím. Etické kodexy ano, ale formičky, do kterých buď vlezete, nebo ne?
Další kámen úrazu- kdo by měl být hodnotitel? Inspekce? Úředník? Ředitel? Znají navrhovatelé existující praxi? To, co se odehrává ve vrcholové politice, se v malém odehrává v jakýchkoliv pracovních kolektivech. Já na bráchu, brácha na mě. Nepadnete-li do oka tomu, jenž rozhoduje, nemáte šanci. Teoretik bude upřednostňovat byrokratické tabulky, praktik pak podceňovat koncepčnost.
Připadá mi, že českému školství chybí metoda krok za krokem. Jako by se všichni navrhovatelé čehokoliv najednou rozběhli krajinou a každý třímá v rukou svou skvěle napsanou koncepci- logickou, vymakanou, působící smysluplně- ale v praxi nepoužitelnou a hlavně s ostatními vrstvami nepropojenou. Jak jinak chápat dnešní situaci, kdy ve stejné době vrcholí na středních školách práce na ŠVP a za bukem číhá ten náš ubožáček nová maturita, na jejíž průběh a výsledky s napětím čekají všichni nevinně odsouzení, a noví navrhovatelé zaútočí se svou touhou prosadit standardy.
Pokud chcete vůbec s něčím začít, převědčte své mužské kolegy na postech docentů a doktorů oborových kateder pedagogických fakult, že názor" Kdo nic neumí, učí" je totální předsudek a oni možná začnou chápat, že didaktik a metodik a praktický učitel mají mít na těchto katedrách hlavní slovo. Pak je budou opouštět poučení učitelé, kteří nebudou vykolejeni, když se postaví před dětský kolektiv a zjistí, že jejich monology nechce nikdo poslouchat.Nechť existuje profesní poučení a etický kodex- ostatní před vás stejně naskládá praxe a vaše schopnost na sobě pracovat.
Oživte střediska vzdělávání učitelů a zaplňte je skutečně praktickými smysluplnými činnostmi, které učitelé využijí. Vytvořte týmy odborníků, které nás zahltí podnětnými pracovními materiály a pomůckami, abychom také někdy mohli relaxovat a ne o víkendu vytvářet na koleně materiály, které by podpořily skutečný smysl učení.
Rozhýbejte ředitele tím, že nebudou mít svá místa až do důchodu,ale jen na dvě období, vytvořte kontrolní síť těchto mnohdy "bohů" nezávislou na propojení místních kamarádíčků, aby nesloužili Frantovi, ale škole, učitelům a studentům.
Zařiďte finanční zdroje pro odměňování kvalitních učitelů-jak je poznáte? Lehce, chvilku pobydete na dané škole. Kdyby vám to nešlo, průměrně zdatný psycholog vám vytvoří posudek i během jediné hodiny v jakékoliv třídě.
Zamezte té nesmyslné byrokracii, kdy tabulka stojí výše než skutečná, reálná činnost.
Učiňte dostupnými školní dokumenty a materiály z evropských-zdařilých školství.
A pak se mi ozvěte a já se budu ráda bavit o objektivních kritériích hodnocení práce učitele- ráda vám předám své bohaté, neocenitelné zkušenosti. Do té doby se budu věnovat své opravdové práci- učitelství. Vzledem k tomu, že navrhovatelé- jak uvedl jeden z kolegů- potřebují publikační činnost a penízky, nějaký návrh stejně nakonec bude schválen, takže si držím palce, aby mne zasáhl co nejméně.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 22 bře 2009, 23:08 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Citace: "Namísto toho, abych si vychutnávala tento svůj profesní vrchol, přichází kdosi, aby mi poradil, jak mám svou profesi chápat, jak se v ní orientovat, co bych vlastně měla všechno dělat ?! Já to moc dobře vím.."

Vážená kolegyně,
jsem rád, že jste se nechala strhnout a popsala jste alespoň část svých bohatých zkušeností a hlubokých učitelských přesvědčení. Váš (ani žádné učitele) nikdo poučovat nechce - ideálem je tuto diskusi co nejvíce delegovat na učitele - je to Vaše diskuse, Váš standard. Všechny formulace obsažené v dokumetu "Tvorba standardu" mají povahu "vykopávacích" výroků, které startují diskusi. Čím více se do diskuse zapojí učitelé, kteří oprávněně uvěří, že jsou to oni, kdo utváří svůj profesní standard (a nikoli jakási "akademická vrchnost"), tím smysluplnější tento projekt bude.

Tedy: pokud sympatizujete s myšlenkou "etického kodexu učitele" - jaké formulace by podle Vás mohl obsahovat? Budeme si vážit jakékoli konkrétní formulace.

A pokud ve svých zkušenostech naleznete i nějaká kritéria "standardní kvality", která by měl splňovat každý učitel - jaká by byla?

S úctou a se zvědavým očekáváním,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nápady a zkušenosti k hodnocení "kvality" učitele
PříspěvekNapsal: 23 bře 2009, 09:45 
Offline

Registrován: 17 bře 2009, 01:42
Příspěvky: 23
Ru-na píše:
Naděžda Růžičková

Velice vám děkuji za váš názor. Pod to bych se rád podepsal.
Ale bohužel se nedomnívám z reakcí některých diskutujících, že by chtěli, byť jen o píď, ustoupit z jimi nastoupené cesty. A ti kteří, jsou zaháčkováni svými "projekty" udělají vše, aby z toho vytřískali (pochybné) "renomé" a nějaký ten tintilík do peněženky.
Ach jo, je mi smutno


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz