přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 5 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 382
PříspěvekNapsal: 18 kvě 2009, 14:50 
Jste žena nebo muž?
muž

Platí o Vás, že jste:
- patříte (též) do skupiny, která zde není jmenována

Pokud patříte i do jiné skupiny, napište, do jaké:
lektor DVPP

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Jak dlouhý čas potřebuje "najetí" na tento systém, aby se "to neuhnalo", aby byl čas průběžně korigovat vše potřebné a učitele nepopudit (příliš vysokým/nízkým tempem zavádění standardů)?
Může standard přispět ke změně postavení učitele ve společnosti?
Má být jednotný standard pro ZŠ, SŠ - i VŠ?
Bude učitelům poskytnuta plošná, systematická a profesionální podpora při práci se standardy?
V jaké časové návaznosti budou vznikat podobné standardy pro práci ředitele školy?
Kolikaúrovňové by standardy měly být?
Je to šťastné načasování, když je mnoho učitelů demotivováno prací okolo ŠVP - a teď mají zase dělat něco, co jim ubere času?


Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Stanovená úroveň nějaké profesní činnosti. Slouží jako nástroj podpory profesního růstu učitelů.

Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Pomoci každému učiteli porovnat, jak na tom ve své praxi je. Která kritéria hravě ňaplňuje, kde je to pro něj těžké, ke kterému kritériu se pouze přibližuje a kde je dost mimo. Čili říká učiteli: Toto zvládáš podle standardního úzu, pěstuj si to a předávej to svému okolí. Toto ale do nějaké míry nezvládáš - zlepši to (piď se ve svém sboru, kdo ti s tím může pomoci; najdi si kurs, který ti pomůže...).

Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Pomůže ŽÁKŮM - tím, že jejich učitelé budou mít před sebou jasnější cesty a cíle k profesionalizaci vlastní práce.
Pomůže UČITELI - v jeho růstu osobnosti; v jeho profesní sebereflexi, ke stanovování si dalších cílů k profesionalizaci - tedy k naplnění standardu.
Pomůže VEŘEJNOSTI - nalézt důvěru k učitelství i učitelskému stavu, bude-li se učitelstvo prezentovat splněním náročných profesních kritérií. (Možná více očekáváme od lékaře s několika atestacemi než od lékaře bez nich...)
Pomůže VEDENÍ ŠKOLY - vést učitele v jejich profesním rozvoji; umožní spravedlivější ocenění kvalitní učitelovy práce

Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
Mělo by se podařit přesvědčit
Standard bude nastaven jako PODPŮRNÝ nástroj.
Bude vytvořen SYSTÉM učitelů uvádějících, konzultantů, mentorů...
Vláda/ministerstvo... vytvoří systémové podmínky pro zavádění standardu do praxe (to znamená v prvé řadě dostatek financí).


Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
Od vlády/parlamentu až k učitelům. Důležité je, aby se toho efektivně a konstruktivně ujala i MÉDIA.

Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano

V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Nešťastné načasování této diskuse (pro mnohé učitele byla práce na ŠVP "předposlední kapkou" v jejich nespokojenosti s přidáváním práce).
Nešťastné forma diskutovaného standardu (Buď to měl být ucelený návrh "shora", k něm,už se má učitelská veřejnost vyjádřit, nebo to měla být výzva k vytvoření standardu spojená s všeobecnou diskusí (viz tato) bez jakéhokoli vykopnutého návrhu.
Učitelé se mohou obávat standardu jako možného represivního nástroje.

Má standard být povinný pro všechny učitele?
Ano

Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Měl by mít více úrovní: jednu základní závaznou pro všechny učitele a nejméně jednu vyšší pro vynikající učitele

Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Nedosáhne-li, pak ze školství odejde. ALE to je až ta nejzazší chvíle a situace. PŘEDTÍM mu jeho konzultant, uvádějící učitel, mentor, vedení školy, lektoři v kursech... poskytnou maximální pomoc ke splnění požadavků standardu.

Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Kolega (proškolený), mentor (proškolený), vedení školy (proškolené) z vlastní školy, popř. z partnerské školy.

Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Spíše ano

Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
VŠ učitelé by sami měli splnit požadavky standardu - to by jednak mohlo pomoci jejich profesionalitě, jednak by pak vedli své studenty k práci s něčím, co sami velmi zevrubně znají a týká se jich to.
Mají-li VŠ učitelé připravovat budoucí pedagogy pro VYKONÁVÁNÍ jejich profese, musejí je připravovat v duchu naplňování kritérií standardu učitele.

Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Ano, pokud budou vytvořeny systémové podmínky pro zavádění standardu do praxe

Jakékoli Vaše komentáře k tématu diskuse:
UČITELÉ MAJÍ V TÉTO DISKUSI JEDINEČNOU PŘÍLEŽITOST BAVIT SE O KONCEPČNÍCH OTÁZKÁCH ŠKOLSTVÍ. TO TU TAK ČASTO NEBÝVÁ. BUDU RÁD, KDYŽ SVÉ PŘÍLEŽITOSTI VYUŽIJÍ - ať nemusejí v budoucnu nadávat na "ty, co jim zase shora něco nařídili..."



Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 382
PříspěvekNapsal: 18 kvě 2009, 17:55 
Jakékoli Vaše komentáře k tématu diskuse:
UČITELÉ MAJÍ V TÉTO DISKUSI JEDINEČNOU PŘÍLEŽITOST BAVIT SE O KONCEPČNÍCH OTÁZKÁCH ŠKOLSTVÍ. TO TU TAK ČASTO NEBÝVÁ. BUDU RÁD, KDYŽ SVÉ PŘÍLEŽITOSTI VYUŽIJÍ - ať nemusejí v budoucnu nadávat na "ty, co jim zase shora něco nařídili..."[/quote]

PŘÍLEŽITOST BAVIT SE, JEŠTĚ NEZNAMENÁ MOŽNOST NĚCO MĚNIT. ZATÍM TO VYPADÁ TAK, ŽE O STANDARDECH JE STEJNĚ DÁVNO ROZHODNUTO. ALE PAK SE NAPÍŠE: NA ZÁKLADĚ DISKUSE... BLA, BLA, BLA...


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 382
PříspěvekNapsal: 20 kvě 2009, 07:46 
Pan Kyncl zapomněl napsat, že standard pomůže finančně jeho "vytvářečům".
Jinak samozřejmě zpívá píseň svých živitelů. DVPP-2 stránky z kvalitní literatury dají více než 4 hodinové školení v rámci DVPP.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 382
PříspěvekNapsal: 20 kvě 2009, 08:15 
jan janousek píše:
Pan Kyncl zapomněl napsat, že standard pomůže finančně jeho "vytvářečům".
Jinak samozřejmě zpívá píseň svých živitelů. DVPP-2 stránky z kvalitní literatury dají více než 4 hodinové školení v rámci DVPP.


A neděláte třeba chyby ve výběru školení? HODINKA DOBRÉHO ŠKOLENÍ JE LEPŠÍ NEŽ CELÁ KNIHA NEKVALITNÍ LITERATURY.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 382
PříspěvekNapsal: 02 čer 2009, 19:08 
zdeneksotolar píše:
jan janousek píše:
Pan Kyncl zapomněl napsat, že standard pomůže finančně jeho "vytvářečům".
Jinak samozřejmě zpívá píseň svých živitelů. DVPP-2 stránky z kvalitní literatury dají více než 4 hodinové školení v rámci DVPP.


A neděláte třeba chyby ve výběru školení? HODINKA DOBRÉHO ŠKOLENÍ JE LEPŠÍ NEŽ CELÁ KNIHA NEKVALITNÍ LITERATURY.



Pane zdeneksotolar, Vy věříte ve školení, já sobě. Máte pravdu, pár stránek z Feynmana je o ničem, že?!


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 5 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz