přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 3 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 376 vyplněný za organizaci Nemáme název. Jsme skupina bývalých studentek z UHK - učitelství pro mateřské školy z HK a okolí.
PříspěvekNapsal: 17 kvě 2009, 21:33 
Offline

Registrován: 05 kvě 2009, 20:30
Příspěvky: 1
Jste žena nebo muž?
žena

Platí o Vás, že jste:
- patříte (též) do skupiny, která zde není jmenována

Pokud patříte i do jiné skupiny, napište, do jaké:
Učitelky mateřských škol.

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím za skupinu, která si mne vybrala, abych hovořil(a) jejím jménem.

Přesný název skupiny nebo organizace, za kterou budete hovořit:
Nemáme název. Jsme skupina bývalých studentek z UHK - učitelství pro mateřské školy z HK a okolí.

Internetové stránky Vaší skupiny nebo organizace:
Nemáme.

Organizace, kterou reprezentujete, je:
- mateřská škola
- jiný typ organizace

Pokud Vámi reprezentovaná organizace patří i do jiné skupiny, napište, do jaké:
Nejsme organizace.

Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Proč se nejprve nenašly finance na pokrytí a uvedení standardu učitele do praxe? Proč se nejdříve vypracovává něco, na co stát nebude mít prostředky? Myslím si, že výše nákladů se dá přibližně odhadnout?
Je někdo, kdo to myslí s učiteli skutečně vážně a má zájem o jejich kvalitní práci za odpovídající mzdu?
Učitel si bude vytvářet své portfolio – kdo bude ho hodnotit? Nebude to soutěž – kdo to bude mít hezčí?
Není standard hrozbou pro učitele?
Jak se ohodnotí učitelky, které si zvyšují dobrovolně vzdělání – vzdělávají se, studují vysoké školy, aby za svou snahu nebyly finančně ohodnoceny?
Proč jsou v některých krajích či okresech učitelky mateřských škol s vysokou školou ohodnoceny finančně – jsou zařazeny do vyšší platové třídy a jinde to nelze?


Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Standard učitele by měla být stanovená laťka pro úroveň práce učitele (jeho profesní kompetence), které by měl učitel dosáhnout a dále tuto pomyslnou laťku zvyšovat.

Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Hlavním smyslem by měl být podpora učitelů - jejich kvalitní práce za jasně stanovené odpovídající finanční ohodnocení, dobré zázemí ve školách.

Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Dostatek (i mladých) kvalifikovaných učitelů.
100% kvalifikovanost učitelů ve školách.
Motivace pro další vzdělávání učitelů.
Odpovídající vzdělávací výsledky dětí.


Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
1. Musí být zabezpečeny finance na odpovídající finanční ohodnocení učitelů.
2. Musí být zabezpečeno materiální vybavení škol – adekvátní finance.
3. Nestranní ředitelé, kteří mohou stát za svými učiteli.
4. Jasně stanovená pravidla komunikace a kompetencí ředitelů škol a zřizovatelů. Zřizovatel nesmí být nástrojem moci, která se přenáší ředitele na učitele (zákon padajícího ……)
5. Standard nesmí být zneužitelný.
6. Dostatek financí pro co nejvyšší a kvalitní vzdělávání všech dětí.
7. Musí být zabezpečen kvalitní systém dalšího průběžného vzdělávání učitelů.
8. I ředitelky mateřských škol by měly bezpodmínečně dosahovat vysokoškolského vzdělání.


Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
1. Stát by měl zabezpečit adekvátní financování školství jako celku.
2. Zřizovatelé škol by měli být oporou ředitelů a učitelů, ne nástrojem moci.
3. Ředitelé by měli podporovat další vzdělávání pedagogů.
4. Vysoké školy by měly mít vyčleněné vyšší finance na vzdělávací programy, další studium učitelů a pro poradenství učitelům.


Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano
Samozřejmě, za kvalitní práci musí být adekvátní mzda.

V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
1. Prvním rizikem je světová krize a s tím související úsporná opatření. Největší riziko je nedostatek financí ve státním rozpočtu. Bez adekvátní částky je uvedení standardu do praxe NEREALIZOVATELNÉ.

Má standard být povinný pro všechny učitele?
Ano

Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Měl by mít více úrovní: jednu základní závaznou pro všechny učitele a nejméně jednu vyšší pro vynikající učitele

Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Neumím si představit, že učitel, který učí ze svého přesvědčení a zapálení pro svůj obor, by bez pomoci a podpory, nedosáhl úrovně kvality závazné pro učitele.
Pokud bude ve společnosti na prvním místě ve vztazích mezi lidmi – potažmo učiteli rivalita, ne vzájemná pomoc a spolupráce, nemůžeme ani kvalitně vychovávat a vzdělávat naše děti, nemůžeme ani jako jedinci vést spokojený soukromý a pracovní život.


Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Učitel se bude prezentovat svými výsledky práce ve svých dokumentech – portfoliu…
Posuzovat by měl umět také ředitel, ale v některých případech si to neumíme představit.


Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Ano
Základ standardu by měl mít společnou verzi. Poté by se měl dělit podle skupin: předškolní vzdělávání, první stupeň, druhý stupeň, střední škola.

Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
Učitelé vysokých škol vzdělávají budoucí učitele, jejich návaznost k aktuální problematice je pružná. Nevidím problém v tom, že by nedokázali včlenit standard učitele do vzdělávacího programu a uplatňovat ho v praxi budoucích učitelů.

Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
Standard musí motivovat k dalšímu profesnímu růstu učitele možnostmi více úrovní.

Odpověď na následující otázku: Zda je tvorba standardu profese učitele potřebná, na to je těžká odpověď. Standard učitele se nesmí stát zbraní proti učitelům. Má podpořit profesi učitele, navrátit adekvátním finančním ohodnocením postavení učitele. Pokud bude toto zaručeno, je standard učitele vítaný. Zatím se většinou všechny projekty otočily proti učitelům, přibylo papírování, všude samá byrokracie.

Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Nevím

Vyhovuje Vám předložené členění standardu (zvolené oblasti a podoblasti)?
Ano

Jaké úpravy členění případně navrhujete?
Oblasti se nám jeví dobré, v případě potřeb je možnost úprav. Nad návrhy a úpravami budeme dále uvažovat. Až praxe ukáže co je třeba doplnit, co vynechat..

Jakékoli Vaše komentáře k tématu diskuse:
Momentální situace v mateřských školách je alespoň u nás taková: navyšují se počty dětí ve třídách, protože je mnoho dětí, které by nebyly umístěny. Neumíme si představit, že za takovýchto podmínek, kdy ředitelé škol přistoupují na podmínky zřizovatele a učitelé jsou jen nástrojem plnění úkolu, by bylo možno pracovat se standardy.



Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 376 vyplněný za organizaci Nemáme název. Jsme
PříspěvekNapsal: 18 kvě 2009, 12:20 
petmiska1+ píše:
Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Proč se nejprve nenašly finance na pokrytí a uvedení standardu učitele do praxe? Proč se nejdříve vypracovává něco, na co stát nebude mít prostředky?
a taky:
Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
1. Musí být zabezpečeny finance na odpovídající finanční ohodnocení učitelů.
2. Musí být zabezpečeno materiální vybavení škol – adekvátní finance.
3. Nestranní ředitelé, kteří mohou stát za svými učiteli.
4. Jasně stanovená pravidla komunikace a kompetencí ředitelů škol a zřizovatelů. Zřizovatel nesmí být nástrojem moci, která se přenáší ředitele na učitele (zákon padajícího ……)
5. Standard nesmí být zneužitelný.
6. Dostatek financí pro co nejvyšší a kvalitní vzdělávání všech dětí.
7. Musí být zabezpečen kvalitní systém dalšího průběžného vzdělávání učitelů.
8. I ředitelky mateřských škol by měly bezpodmínečně dosahovat vysokoškolského vzdělání.


I když chápu dobře (taky vzhledem ke svému platu na VŠ), jak je těžké uvažovat o lepší práci bez lepšího (aspoň slušného) platu, chci nabídnout jiné vidění:
Možná máme vypracovat společně, spoluprací a se souhlasem velkého počtu přemýšlivých učitelů, docela jasný popis toho všeho, co dobrý učitel dělá a má umět. Aby totiž to národ vůbec věděl a mohl to požadovat po vládách! O třicetikorunové poplatky v lékárnách se hádat dovedou, protože už rozumějí, co je to vyndat tři destikoruny v lékárně. Ale příliš mnoho lidí nerozumí tomu, co je to poslat své dítě do školy. Už se ukázalo snad dost jasně, jací ignoranti co do chápání školy a vzdělávání jsou většinou čeští politici, jak málo o práci učitele ví leckterý jinak velmi vzdělaný Čech z ostatních oborů, jak zjednodušeně si práci s dětmi představují manažeři obdchodu nebo průmyslu, a taky jak nedostatečně chápou práci učitele rodičové jeho vlastních žáků, pokud mají v paměti svou vlastní nudnou nebo nechutnou docházku do školy.
Takže má smysl vypracovat srozumitelný, poučený a náročný standard práce učitele, abychom poučili nepoučený národ a jeho vlády a mohli žádat o pořádné financování tak důležitého resortu, jakým je vzdělávání! Mohli bychom se na ten návrh standardu a na tu diskusi podívat i takto?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 376 vyplněný za organizaci Nemáme název. Jsme
PříspěvekNapsal: 18 kvě 2009, 12:23 
petmiska1+ píše:
Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Proč se nejprve nenašly finance na pokrytí a uvedení standardu učitele do praxe? Proč se nejdříve vypracovává něco, na co stát nebude mít prostředky?
a taky:
Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
1. Musí být zabezpečeny finance na odpovídající finanční ohodnocení učitelů.
2. Musí být zabezpečeno materiální vybavení škol – adekvátní finance.
3. Nestranní ředitelé, kteří mohou stát za svými učiteli.
4. Jasně stanovená pravidla komunikace a kompetencí ředitelů škol a zřizovatelů. Zřizovatel nesmí být nástrojem moci, která se přenáší ředitele na učitele (zákon padajícího ……)
5. Standard nesmí být zneužitelný.
6. Dostatek financí pro co nejvyšší a kvalitní vzdělávání všech dětí.
7. Musí být zabezpečen kvalitní systém dalšího průběžného vzdělávání učitelů.
8. I ředitelky mateřských škol by měly bezpodmínečně dosahovat vysokoškolského vzdělání.


I když chápu dobře (taky vzhledem ke svému platu na VŠ), jak je těžké uvažovat o lepší práci bez lepšího (aspoň slušného) platu, chci nabídnout jiné vidění:
Možná máme vypracovat společně, spoluprací a se souhlasem velkého počtu přemýšlivých učitelů, docela jasný popis toho všeho, co dobrý učitel dělá a má umět. Aby totiž to národ vůbec věděl a mohl to požadovat po vládách! O třicetikorunové poplatky v lékárnách se hádat dovedou, protože už rozumějí, co je to vyndat tři destikoruny v lékárně. Ale příliš mnoho lidí nerozumí tomu, co je to poslat své dítě do školy. Už se ukázalo snad dost jasně, jací ignoranti co do chápání školy a vzdělávání jsou většinou čeští politici, jak málo o práci učitele ví leckterý jinak velmi vzdělaný Čech z ostatních oborů, jak zjednodušeně si práci s dětmi představují manažeři obdchodu nebo průmyslu, a taky jak nedostatečně chápou práci učitele rodičové jeho vlastních žáků, pokud mají v paměti svou vlastní nudnou nebo nechutnou docházku do školy.
Takže má smysl vypracovat srozumitelný, poučený a náročný standard práce učitele, abychom poučili nepoučený národ a jeho vlády a mohli žádat o pořádné financování tak důležitého resortu, jakým je vzdělávání! Mohli bychom se na ten návrh standardu a na tu diskusi podívat i takto?


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 3 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz