přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 373
PříspěvekNapsal: 17 kvě 2009, 15:00 
Jste žena nebo muž?
muž

Platí o Vás, že jste:
- učitel(ka) střední odborné školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Bude učitelům standard opravdu přínosem nebo jej budou vnímat jen jako další byrokratickou překážku? Jak velká skupina učitelů o něj bude mít skutečně zájem? Kolik učitelů je motivovaných pro další zkvalitňování jejich práce? Lze vůbec vytvořit smysluplný soubor kritiérií, který by byl pro všechny společný? Jak konkrétní či obecný měl standard být?

Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Rozumím jím soubor učitelských dovedností či kompetencí, díky kterým je výuka kvalitní a efektivní.

Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Standard by mohl přinést odpovědi na následující nesnadné otázky:

Jaký je rozdíl mezi průměrnou (neefektivní) a excelentní výukou ?
Pokud je někdo vynikající učitel, silná osobnost, mistr svého oboru, co to konkrétně znamená? Jaké konkrétní prvky tvoří toto mistrovství?
Lze vytvořit „mapu“ zásadních učitelových dovedností, které při své práci využívá?
Jak je možné v učitelských kompetencích růst?
Jaké prvky můžeme doplnit a jaké techniky či nápady použít, abychom se onomu „učitelskému mistrovství“ alespoň trochu přiblížili?


Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
V prvé řadě budoucím i stávajícím učitelům, jako podpora, orientace a vodítko v jejich práci. Pokud se to podaří, jistě to přinese užitek i jejich žákům, rodičům atd.

Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
Je třeba, aby učitelé dostali příležitost se se standardem ztotožnit. Aby byl vytvářen v diskusi spolu s nimi, byl určen "pro ně" a stával se "jejich". Nikoli nástrojem kontroly nebo byrokratickou zátěží. Měl by být dobou mapou, na které si člověk může najít svoji cestu a také pokud možno řadu nápadů (nebo alespoň odkazů), jak tuto cestu realizovat.

Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
MŠMT a jím vytvořená přípravná skupina. V tomto smyslu je třeba se poučit z chyb, které nastaly při zavádění RVP/ŠVP do škol. V prvé řadě vést větší dialog, vytvořit mnohem větší informovanost a zajistit dobrou zpětnou vazbu od učitelů z praxe. Mělo by jít interaktivně vytvořený dokument. Klíčovým partnerem také musí být vysoké školy.

Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano
Kvalitu práce učitele však dle mého soudu není možné hodnotit pouze na základě nějakého standardu. Jsme lidé a do tabulek se prostě nevejdeme.

V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Již jsem zmínil...
- direktivní či neinformované zavedení standardu shora - učitelé se se standardem neztotožní
- standard bude brán jako "bič" v rukách ředitelů a inspekce.
- nemotivovaní učitelé jen těžko přijmou i dobrý standard
Vůbec otázka motivace učitelů je v této věci klíčová. Uvědomuji si, že nálada v učitelské obci obecně není příliš dobrá. Přesto ale vidím, že většina učitelů o pomoc v jejich práci stojí. Musí to ale být pomoc smysluplná, která bude konkrétně fungovat. Jinak bude jen další zbytečnou přítěží.

Má standard být povinný pro všechny učitele?
Nevím

Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Měl by mít více úrovní: jednu základní závaznou pro všechny učitele a nejméně jednu vyšší pro vynikající učitele

Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Spolu s ním pátrat po důvodech, proč se dosažení základní úrovně nedaří a hledat cestu, jak to změnit.

Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
V prvé řadě sám učitel by měl být schopen na základě standardu umět reflektovat svoji práci. Poté dialog s kolegy je rovněž důležitou zpětnou vazbou.

Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Spíše ano
Určitě je nutná provázanost mezi jednotlivými stupni vzdělávání. Do specifik MŠ ale nevidím.

Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
Pedagogické školy v jeho úspěšném zavádění do praxe hrají klíčovou roli.

Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
Pro profesní růst hrají důležitou roli zkušení kolegové. Člověk se v dialogu s nimi postupem času dovídá, jak si v různých otázkách poradit - získává jejich know-how. Pokud by tuto funkci, tedy jisté know-how, mohl alespoň částečně plnit standard, bylo by to velmi užitečné.

Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Ano, pokud budou vytvořeny systémové podmínky pro zavádění standardu do praxe

Vyhovuje Vám předložené členění standardu (zvolené oblasti a podoblasti)?
Nevím

Jaké úpravy členění případně navrhujete?
Podle mne je velmi důležité, aby standard nebyl jen další brožurkou s akademickými pojmy. Měl by být konkrétní a jednoduše uchopitelný. Pokud se průměrný učitel bude muset prokousávat složitými formulacemi, brzy to vzdá. Zároveň, pokud standard nebude obsahovat konkrétní nápady, jak danou učitelskou dovednost realizovat, bude rovněž zbytečný. Vytvořený standard musí v krátkém čase přinést učiteli co nejvíce užitku. Tomu by se měl přizpůsobit i používaný odborný slovník. V jednoduchosti je síla... Nebojím se v tomto smyslu, aby se vytvářený standard blížil k určité "mapě" nebo "kuchařce" pro učitele.

Zde je prostor pro Vaše návrhy nebo úpravy formulací, které by standard měl obsahovat
Společně s kolegou Michalem Dubcem jsme dali dohromady pracovní návrh standardu a má jej k dispozici skupina, který standard připravuje.



Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz