přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 370 vyplněný za organizaci Asociace předškolní výchovy
PříspěvekNapsal: 17 kvě 2009, 06:28 
Jste žena nebo muž?
žena

Platí o Vás, že jste:
- ředitel(ka) mateřské školy
- pedagog/pedagožka vysoké školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím za skupinu, která si mne vybrala, abych hovořil(a) jejím jménem.

Přesný název skupiny nebo organizace, za kterou budete hovořit:
Asociace předškolní výchovy

Internetové stránky Vaší skupiny nebo organizace:
www.asociacepredskolnivychovy.estranky.cz

Organizace, kterou reprezentujete, je:
- pedagogická asociace (občanské sdružení pedagogického zaměření)

Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Co se stane, když nebude na realizaci standardu dostatek finančních prostředků?

Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Obdoba "kompetence" - popis očekávané úrovně znalostí, dovedností a činností, které by měl učitel zvládat a vykonávat.

Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Pomůže realizovat školskou reformu a zkvalitnit práci učitelů - jak v rovině přípravy učitelů a jejich dalšího vzdělávání (VŠ, NIDV), tak při hodnocení a sebehodnocení jejich práce.

Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Učiteli - pro sebehodnocení vlastní práce a jako "vodítko", jak má pracovat, v čem se vzdělávat....
Řediteli - pro hodnocení pracovníků a diferencované odměňování
Veřejnosti - pro pochopení toho, co skutečně obnáší profese učitele (zvednutí prestiže)
Vláda - totéž, co veřejnost + posílení finančních prostředků v oblasti školství

Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
- bude formulován co nejsrozumitelněji a v několika stupních
- budou vytvořeny dostatečné finanční zdroje pro rozlišení kvality práce učitelů
- bude zajištěno přípravné vzdělávání (VŠ) a vzdělávací nabídka (NIDV) pro rozvoj požadovaných dovedností
- kritéria ČŠI budou v souladu se standardy

Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
Vláda, MŠMT
VŠ, NIDV
ČŠI
ředitelé škol

Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano
Špatně placení pracovníci nepožívají ve společnosti dostatek úcty.
Je demotivující, když ředitel nemůže výrazně rozslišit a finančně ocenit kvalitní práci.

V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
V jeho formálnosti.

Má standard být povinný pro všechny učitele?
Ano

Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Měl by mít více úrovní: jednu základní závaznou pro všechny učitele a nejméně jednu vyšší pro vynikající učitele

Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Je věcí ředitele, jak vede a motivuje své zaměstnance ke kvalitní a efektivní práci.

Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Součinnost několika pohledů, prostředků, partnerů:
- učitel sám v rámci sebehodnocení vlastní práce
- ředitel v rámci hodnocení pracovníků
- další činitelé (rodiče, ČŠI, spolupracovníci, supervizoři....)

Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Ano
Popis by měl obecně platit pro všechny stupně vzdělání. Lišit se bude pouze způsob, jakým bude ta která dovednost (činnost) u dětí (žáků, studentů) různého věku realizována učitelem. Principy vzdělávání - plánování, individualiace, evaluace ....jsou vždy stejné. Odlišná je jen realizace u různých věkových kategorií.

Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
Jako východisko k tvorbě profilu studenta + obsahová náplň jednotlivých předmětů. Také vysokoškolský učitel by měl splňovat "standard učitele" a jít tak příkladem svým studentům!

Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
1. Odpovídající obsahová nabídka dalšího vzdělávání (propojena s funkcí akreditačních komisí).
2. Diferencované finanční odměňování učitelů (ne závislost na odpracovaných letech, ale na kvalitě).
3. Využití při vlastním hodnocení škol (vyhláška č.15/2005 Sb.)

Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Ano, v každém případě

Vyhovuje Vám předložené členění standardu (zvolené oblasti a podoblasti)?
Ano



Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 370 vyplněný za organizaci Asociace předškolní výchovy
PříspěvekNapsal: 17 kvě 2009, 13:36 
Promiňte, zdá se mi, že si poněkud odporujete.


Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Obdoba "kompetence" - popis očekávané úrovně znalostí, dovedností a činností, které by měl učitel zvládat a vykonávat.



Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Ano
Popis by měl obecně platit pro všechny stupně vzdělání. Lišit se bude pouze způsob, jakým bude ta která dovednost (činnost) u dětí (žáků, studentů) různého věku realizována učitelem. Principy vzdělávání - plánování, individualiace, evaluace ....jsou vždy stejné. Odlišná je jen realizace u různých věkových kategorií.


Kompetenci chápu spíše jako způsob realizace a ne princip vzdělávání. Tedy je zřejmé, že nemůže být stejný standard pro všechny typy škol. Navíc proč chybí v otázce standard VŠ?
Pokud by šlo o principy navrhuji opsat Komenského a navyhazovat peníze zbytečně.


Dotazníky sleduji a zjišťuji, že s jediným standardem souhlasí převíážně učitelé MŠ, DVPP a VŠ. Čím to asi je. Učitelé ostatních typů škol spíše podporují myšlenku, že na různých typech škol je výchovně vzdělávací proces různý.

Mgr. Miroslav Staněk


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz