přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 334 vyplněný za organizaci Abeceda, občanské sdružení
PříspěvekNapsal: 06 kvě 2009, 23:30 
Jste žena nebo muž?
muž

Platí o Vás, že jste:
- patříte (též) do skupiny, která zde není jmenována

Pokud patříte i do jiné skupiny, napište, do jaké:
lektor DVPP

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím za skupinu, která si mne vybrala, abych hovořil(a) jejím jménem.

Přesný název skupiny nebo organizace, za kterou budete hovořit:
Abeceda, občanské sdružení

Internetové stránky Vaší skupiny nebo organizace:
http://www.eucebnice.cz

Organizace, kterou reprezentujete, je:
- pedagogická asociace (občanské sdružení pedagogického zaměření)

Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
1) Neměl by nejprve vzniknout Standard kvalitní školy?
2) Zároveň s ním i Standard kvalitního ředitele školy?
3) Neměl by vzniknout Standard kvalitního učitele až po té?
4) Je možné definovat společný Standard pro všechny učitele?
5) Neměly by daleko spíše vzniknout samostatné Standardy pro učitele SŠ, ZŠ II.
stupeň, ZŠ I. stupeň a MŠ? (Tedy 4 různé standardy)
6) Más mysl zabývat se Standardy bez jejich navázání na finanční zdroje? - kdo splní
standard, bude mít více financí (škola) či peněz (učitelé).
7) Standard by měl být vícestupňový - učedník - tovaryš - mistr.
8) Je třeba ošetřit, co se školami a učiteli, kteří Standard nesplní...
9) Standard by neměl vznikat shora od MŠMT, ale zdola - od sdružení a
asociací učitelů - nejlépe Pedagogické komory. Tu je tudíž třeba
nejprve ustavit zákonem.

Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Standard popisuje kvalitu, kterou musí škola nabídnout, jakožto organizace poskytující veřejnou službu - musí být pojmenováno, na co mají zákazníci (rodiče, žáci) této služby nárok. Zákazníkem je i stát, který platí školy z peněz daňových poplatníků! Kvalitu této služby nejvýrazněji ovlivňuje kvalitní vedení ředitelem školy. Proto musí být definován Standard kvalitně pracujícího ředitele. A samozřejmě kvalitu školy určují i jednotliví učiteké - proto je třeba definovat Standard i pro jeji práci - Standard kvalitně pracujícího učitele. Jde vždy o minimum, které musí splňovat. Lze ovšem definovat i nadstnadard - dokonce několik stupňů nadstandardních činností učitele, ředitele i školy. Pokud škola, ředitel či učitel pracuje nadstandardně kvalitně, měl by dostat více financí (škola) či peněz (ředitel, učitel).

Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Definovat kvalitu. Oddělit kvaltu od nekvality. Definovat nadstandardní kvalitu - příkladnost - mistrovství. Měl by definovat postupné zlepšování kvality od učedníka přes tovaryše k mistrovi.

Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Rodiče by si podle něj mohli vybírat kvalitní školu. Školy by usilovaly o to dosáhnout co nejvyššího stupně kvality. Tím by se zlepšilo české školství jako celek. Zrovna tak by motivoval ředitele a učitele k lepší práci a vyšší finanční odměně za kvalitní práci. nekvalitní učitelé by museli ze školství odejít, pokud by nesplnili v určitém časovém období ani minimální Standard. Školy, které v určitém časovém období neplní minimální Standard by musely vyměnit ředitele a obměnit pedagogický sbor. Navrhujeme nasazení do čela školy jako ředitele učitele, který dosáhl nejvyššího Standardu v pedagogickém sboru. Učitelé, kteří dosáhnou nejvyššího Standardu by se mohli ucházet o místo ředitele školy. Ostatní učitelé níkoliv. Pokud by stávájící ředitel nedosáhl určitého standardu, byl by nahrazen na základě konkurzu jiným ředitelem který standard splňuje, nebo učitelem, který dosáhl nejvyššího Standardu - a to ze stejné, nebo i jiné školy. Nejkvalitnější učitelé by se stávali nejkvalitnějšími řediteli a jejich školy by byly také stále kvalitnější!

Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
Promyšlené navázání stupňů standardu na finanční prostředky - pro kvalitní školu např. vyšší normativ na žáka, pro kvalitního učitele a ředitele navýšení platu o 25% za každý vyšší stupeň Standardu. V případě 4 stupňového standardu by měl dvojnásobný plat oproti učiteli, který standard ještě nesplňuje! Promyšlené hodnocení dosažení Standardu, které bude vycházet z dalšího vzdělávání učitele a odrazu získaných nových kompetencí v praxi - výuce, vedení školy.

Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
Standard musí vytvářet učitelé zezdola - členové Pedagogické komory, kterou je třeba uzákonit. Šlo by o obdobu České komory lékařské. Podmínky musí vytvářet vláda - ministr financí rozpočtem - ministr školství podporou legislativy - zákon o Pedagogické komoře.

Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano
Velmi významný!

V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Nedostatek financí. Neměřitelný Standard. Nesplnitelný Standard.

Má standard být povinný pro všechny učitele?
Ano

Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Měl by mít více úrovní: jednu základní závaznou pro všechny učitele a nejméně jednu vyšší pro vynikající učitele

Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Nemohl by učit, dokud Standardu nedosáhne - přešel by na místo asistenta pedagoga s nižším platem.

Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Měla by být přesně popsána kritéria a indikátory kvality - popis stanardního výkonu - viz kriteriální hodnocení. Musí být popsáno i to, co dělá ten, kdo standard nesplňuje. Učitel pak bude muset před komisí dokázat, že všechna stanovená kritéria splňuje. Např. osvědčeními o absolvování dlouhodobého kurzu DVPP (minimálně ročního), pracemi žáků, které vycházejí z metod, které se naučil na daném kurzu, vlastním učitelským portfoliem apod. Komisi by měli tvořit učitelé, kteří dosáhli nejvyššího Standardu - mistři by posuzovali učedníky, zda už je lze nazvat tovaryši, nebo zatím nikoliv...

Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Ne
Jde o specifickou práci s žáky různého věku. U učitele SŠ bude významná oborová odbornost, u učitele I. stupně ZŠ zase komplexnost v přístupu k dítěti.

Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
VŠ a kurzy DVPP by měly připravovat učitele tak, aby dosahovali alespoň minimálního Standardu.

Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
Standard musí být svázán s platovým kariérním řádem a DVPP.

Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Ano, pokud budou vytvořeny systémové podmínky pro zavádění standardu do praxe

Vyhovuje Vám předložené členění standardu (zvolené oblasti a podoblasti)?
Ne

Jaké úpravy členění případně navrhujete?
Úvodní slovo obecně o smyslu a cílech standardů
A) Standard kvalitně pracující školy
B) Standard kvalitně pracujícího ředitele školy
C) Standard kvalitně pracujícího učitele 1) SŠ 2) ZŠ II. st. 3) ZŠ I. st. 4) MŚ
D) Standard kvalitně pracujícího inspektora České školní inspekce
E) Standard kvalitně pracujícího zaměstnance MŠMT
F) Standard kvalitně pracujícího zaměstnance organizací zřizovaných MŠMT (NIDM, NÚOV, ÚIV atd.)
Tabulka s procentuálním vyjádřením navýšení platu při dosažení určitého vyššího stupně oproti základnímu standardu - 25% za každý vyšší stupeň navíc.

Zde je prostor pro Vaše návrhy nebo úpravy formulací, které by standard měl obsahovat
Tak daleko myslím diskuze není...

Jakékoli Vaše komentáře k tématu diskuse:
Děkuji za možnost vyjádřit se a rád se zapojím osobně do práce na Standardnech.



Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 334 vyplněný za organizaci Abeceda, občanské sdružení
PříspěvekNapsal: 16 kvě 2009, 22:21 
Velmi podnětné návrhy, tedy pro "standardní" tým nezajímavé. Nesouhlasil bych pouze s těmi učedníky a tovaryši - těžko by asi nějaký rodič souhlasil s tím, že jeho dítě učí "učedník". Takto nastavený standard by skutečně mohl sloužit rodičům a žákům při rozhodování o volbě školy, úřednický návrh k tomuto účelu nesměřuje.

Ještě by se dalo dodat, že základní stupeň standardu by měl každý dosáhnout obsolvováním pedagogické fakulty, jinak je pětileté studium k ničemu. Zajímalo by mne ovšem, jak MŠMT bude schopno dosáhnout "sdandardní" kvality absolventů pedagogických fakult. Znal jsem ještě několik absolventů učitelských ústavů, byli to Páni Učitelé. Takže kvalitní vzdělávání budoucích pedagogů možné je, pouze chtít.

Karel Horák


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz