přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 16:01 
Jste žena nebo muž?
muž

Platí o Vás, že jste:
- ředitel(ka) gymnázia

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Je to vůbec možné? Co ještě se bude kromě ŠVP, státních maturit atd. valit na učitele, než se úplně zhroutí? Co nám to zase rádoby reformátoři školství podsouvají? Škoda, že v realizačním týmu není normální učitel, který učí 25 hodin týdně, je třídním učitelem, vedoucím předmětové komise, tvůrcem ŠVP, garantem nějaké školní soutěže, environmentalistou, školním maturitním komisařem atd.

Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Já tomu fakt nerozumím - 25 let už podle standardu učím, tak proč ho ještě formalizovat a nutit učitele, aby sami na sebe psali portfolio - neschopní učitelé si tam budou vymýšlet a už vůbec nebude možné se jich zbavit a schopní budou jen více naštvaní.

Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Dorazit poslední zbytek normálních kantorů v českých školách.

Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Všem nadřízeným orgánům jako super bič na školy a kantory. Už vidím ČŠI jak se bude vyžívat v tunách papírů, které budeme muset kolem standardů vyrábět.

Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
Nevím - normálnímu kantorovi to prostě sloužit nemůže.

Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
Že by ředitel? Nebo jste chtěli v tomto řízeném dotazníku slyšet něco jiného?

Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano

V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Vymýšlí to zakuklení přátelé angažovaného učení a budou to nutit normálním kantorům, kteří se nemohou bránit, protože na to nemají čas, neb musí učit.

Má standard být povinný pro všechny učitele?
Ne

Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Nevím

Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Asi ho vyhodit ze školství - před mou školou stojí zástupy nadšených učitelů, kteří chtějí plnit profesní standard učitele.

Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Profesor Rýdl (Myslím to vážně, on standardům a učitelům opravdu rozumí, ale asi by to nestihl.)

Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Nevím

Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
Nevím.

Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
Nevím.

Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Ne

Vyhovuje Vám předložené členění standardu (zvolené oblasti a podoblasti)?
Nevím

Jakékoli Vaše komentáře k tématu diskuse:
Vážení, omlouvám se za to, že jsem asi při vyplňování dotazníku nedodržel pravidla slušné a věcné diskuze, ale z dob socialismu nesnáším řízené diskuze. Vše, co je na stránkách MŠMT o standardech, je jednostranná účelová propagace standardů a manipulace veřejnosti. Nezlobte se, prosím, ale kolonka "Instrukce k diskuzi" mě opravdu uráží. To si opravdu myslíte, že učitelé jsou tak nesvéprávní, že potřebují instrukce k diskuzi, nebo se bojíte jejich skutečných názorů?
Také mě pobavily anonymní dotazníky vyjadřující podporu standardům - formulace názorů v nich mě svádí ke kacířské myšlence, že je píše někdo z VÚP.
Vážení, vím, že můj zoufalý hlas nikdo nevyslyší a že se na realizaci standardů nic nezmění. Vím, že je v této republice mnoho kantorů smýšlejících jako já, ale neozvou se a nepodpoří mě - buď jsou již zcela apatičtí a je jim všechno jedno, nebo se bojí. A to mi na celé situaci se standardy, ŠVP, státními maturitami ... přijde jako úplně nejstrašnější, že se za 20 let po revoluci bojíme ve školství svobodně vyjadřovat svoje názory a že nám je opět nařizováno, jak máme učit, jak máme myslet, co je správné a co ne. Klasickým příkladem je tento řízený dotazník.
Jako loajální státní úředník Vám dále musím sdělit (protože také nechci přijít o místo), že až bude standard uzákoněn, budu jeho nadšeným realizátorem ve své škole. Myslím si, že bude vrcholem pedagogického blaha, až budeme v pedagogické trojce - já, mentor, učitel - rozmlouvat o profesním portfoliu učitele a o hvězdném kariérním (o finančním ani nemluvě) růstu učitele. Přeji všem reformátorům českého školství hodně zdaru při vytváření a násilném zavádění profesního standardu učitele! Karel Výravský, Gymnázium Broumov



Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 21:29 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
PaedDr. Karel Výravský píše:
Jste žena nebo muž?
muž

Je to vůbec možné? Co ještě se bude kromě ŠVP, státních maturit atd. valit na učitele, než se úplně zhroutí?


Vážený pane řediteli,
velmi si vážíme toho, že se řadíte mezi ty účastníky diskuse, kteří hovoří otevřeně pod svým jménem.

Jedním z cílů diskuse je umožnit všem učitelům i ředitelům jasně a důrazně popsat podmínky, jaké potřebují ke své kvalitní práci. A dále popsat, jaká kritéria by měl splňovat každý český učitel, pokud mu budou vytvořeny tyto podmínky pro tuto práci.

Je jasné, že bez vytvoření těchto podmínek (finančních i nefinančních) nelze o zavádění standadru do praxe hovořit.

Základním východiskem celé diskuse je to, že (navzdory současnému stavu školství) je nezbytné popsat kvalitu cílového stavu, abychom na tento stav získali nezbytné prostředky.

Diskutující se potom obvykle rozdělují do dvou velkých skupin:
a) ti, kteří již ztrácejí naději a bojí se především toho, že namísto podpory přijde jen další byrokratická zátěž,
b) ti, kteří důvěřují předkládané koncepci a vnímají ji jako výzvu a naději na změnu

Rád bych Vás poprosil o to, abyste podle svých zkušeností popsal, jaké podmínky musí být podle Vás n u t n ě splněny, aby bylo možno vůbec uvažovat o zavádění standardu kvality učitelské profese. A jak zařídit, aby se to celé nezvrhlo ve Vaši noční můru byrokratické a nesmyslné mašinérie (a v noční můru nejméně poloviny diskutujících).

Pro inspiraci si dovoluji upozornit na to, že na našich stránkách www.standarducitele.cz jsme uveřejnili příklady 4 zahraničních standardů, které podle dostupných informací dobře fungují a přinášejí učitelům vizi profesního růstu, podporu i společenskou prestiž.

S úctou,

Vladimír Srb


PS: Diskusní příspěvky nikterak necenzurujeme ani nemaipulujeme. Přesně odrážejí konrtroverznost předkládaného návrhu. Anonymitu nabízíme jako důležitou podmínku pro pocit bezpečí jak zastánců tak i odpůrců standardu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 31 bře 2009, 22:49 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Omlouvám se, že při kopírování citace mi v textu zůstalo: "Jste žena nebo muž".

Reagoval jsem pouze na text začínající: "Je to vůbec možné...".

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 08:40 
Pane Výravský, fandím vám a plně s vámi soucítím.
Něvím kam zařadit standard učitele.Zda do sci-fi nebo hororu,nebo obojí.
S úctou
Tony


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 19:22 
Plně souhlasím s panem Výravským. Pracuji ve školství 39 let, prošel jsem několika reformami i tou nejhorší, poslední. Celý život poslouchám jenom sliby, v poslední době od konkrétních politických stran, ale skutky stále někam unikají. Důstojného, moderního vybavení školy, které známe z výstav a nabídek se už asi nedočkám, o důstojném platu ani nemluvě. (Proč se asi absolventi nehrnou do škol?) Živě si pamatuji, jak se před mnoha lety snižovala administrativa ve školství. Chtěl bych vidět růst les, nebo spíše lesy, ze kterých je vyroben papír na hlášení, směrnice, plány, ... a nyní nově i standardy kvality pro současného byrokratického šimla.
Učitel potřebuje hlavně klid na práci, svéprávného ředitele - potom můžete zrušit i přežitek CK mocnářství - školní inspekci, kvalitní zázemí a dobré ohodnocení (nevím jak ostatním, ale mně po několik let navzdory slibům plat klesá !?). Pokud bude kantor jenom plánovat a autoevaluovat, na práci se žáky mu nezbydou síly.
Byrokracii zmar! Mgr. Jan Souček, ZŠ Meziměstí


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 11:38 
Celá reforma , domnívám se, začala ze špatného konce. Zatímco na mnoha pedagogických fakultách se učí 50 let a více stejně, zezdola se reformuje.Praxe je minámlní,takřka není možné si na pedagogických fakultách dálkově doplnit vzdělání, pokud ano, tak pouze pro učitelství I. stupně, což je skandální.Opakuje se stále totéž, studenti z pedagogických fakult vycházejí mnohdy zpoufale nepřipraveni.Učitelé slyší jen o svých povinnostech, žáci o svých právech.Více snad není třeba dodávat!Mgr. T. Vlček, učtel ČJL-DEJ, t.č. místostarosta České Lípy


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 16:41 
přesně, pane kolego, pěkný dotazník a názory,

dodávám, že hlavní problém nás kantorů, že nestávkujeme 3 týdny v kuse! (důvod, proč jsem vystoupil z odborů byl právě tento návrh, vzápětí odmítnutý ostatními)

říkávám studentům toto: jsem kantor, ne chůva a už vůbec ne vaše kojná!
totéž vzkaz ministerstvu,

s dovětkem: Učitelé všech zemí nehrbte se konečně!


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 18:20 
Offline

Registrován: 25 bře 2009, 17:55
Příspěvky: 5
V mnohém mi mluvíte z duše. Jsem kantor začátečník. Mohlo by se zdát, že se jedná o generační problém. Milé MŠMT, nejedná.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 15 dub 2009, 23:20 
Pan ředitel Výravský mluví z duše opravdu ledaskomu. Ale z reakce pana Srba je patrné, že docela zbytečně...

Ale i tak je příjemné vědomí, že ještě existují takoví ředitelé! Takoví, co milují svou práci, a jsou připraveni pro děti i kantory udělat vše, co je v jejich silách. Takoví, co pro školu dýchají. - A reakce pana Srba? Zase jen další prázdná fráze.

Karel Horák


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 199
PříspěvekNapsal: 16 dub 2009, 12:43 
Pane řediteli,

nelze než souhlasím. Patřím mezi učitele, kteří ještě tak dlouho neučí (tak 10 let) a do školství jsem přišla z praxe. Za těch deselet let se citelně zhoršily podmínky pro smysluplnou výuku i přes roustoucí technickou vybavenost učeben a geometrickou řadou narůstají povinnosti, které se samotnou výukou souvisí jen vzdáleně - udělat je musím. Obdivuji všechny, co mají odslouženo (kantorská práce je opravdu služba kdekomu) desítky let.


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz