přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 15 dub 2009, 16:34 
Tak co, pane Srbe, pořád čekám na Vaši odpověď, asi jsme ji my, obyčejní učitelé, nepochopili, zkuste to znovu, Michala


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 16 dub 2009, 00:35 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Citace:

Jestliže je opravdu cílem vytvořit smysluplný a funkční standard, musíte nás učitele přesvědčit, že to myslíte vážně a jste schopni zapracovat naše připomínky.


Vážený kolego,
ano je to tak a je to hlavní cíl této diskuse. Naším jasným zadáním, které jsme obdrželi z MŠMT (a se ktrým se zcela ztotožňujeme) je vytvářet kvalitní standard s širokým odborným konsensem - na základě pečlivé analýzy připomínek.

Není v našich silách individuálně reagovat na všechny diskusní příspěvky. Ale je naší povinností nechat plně zaznít hlas všech diskutujících a zodpovědně reagovat na předkládané obavy, naděje a návrhy.

Všechny příspěvky čteme, analyzujeme, srovnáváme a připravujeme shrnující odpovědi na často kladené dotazy a návrhy - souhrnné vyjadření vydáme vždy na konci každé fáze diskuse.

Rád bych ještě připomněl, že pracovní skupina pro tvorbu standrdu je složena nikoli z ministerských úředníků ale z reprezentantů učitelské profese. A dále že cíleně vyzýváme nejen učitele, ale též celé učitelské sbory, pedagogické asociace a představitele faktult připravujících učitele, aby nominovali své reprezentanty pro diskusi.

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 16 dub 2009, 00:54 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Michala píše:
Mám totiž obavu, že pokud bude zaveden standard, budu sepisovat další bláboly, tentokrát do svého portfolia. Hrozně mě mrzí, že svému řediteli, který mě už nyní zná, budu muset takto potupně dokazovat, jaká jsem.


Dobrý den, Michalo,
rád bych zopakoval, že standard je připravován jako základní stavební kámen pro podporu učitelů - nikoli primárně jako nástroj kontroly učitelů. To samé platí o práci s porfoliem (všichni učitelé, o kterých vím, že pracují s portfoliem, to dělají kvůli sobě - stejně jako jejich žáci, kteří portfolio používají pro doklad svého učebního pokroku, pro sebehodnocení a plánování dalšího pokroku). Nebo máte jiné osobní zkušenosti s prací s portoliem, na kterých se zakládají Vaše obavy?

Z reakce mnoha učitelů je ale jasné, že se obávají, že tento hlavní cíl (standard jako nástroj podpory učitelů, cíleného vzdělávání, koučování, vyšší mzdy..) není míněn vážně, nebo že se časem vytratí a zvrhne se v nástroj vnější kontroly apod.

Ve standardu tedy musí být jasně popsáno, jaký je jeho smysl, jak se sním má pracovat a jak se s ním v žádném případě pracovat nemá...

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 16 dub 2009, 13:00 
Dobrý den, pane Srbe,

zkušenosti s portfoliem nemám vůbec žádné. Moje obavy, myslím si, že oprávněné, pramení ze zkušeností s jinými výmysly, které MŠMT zdůvodňovalo jako nutné, učitelům usnadňující práci.
Již jsem zmínila výstupní hodnocení žáků ZŠ, dále uvedu ŠVP, kde učitelé opět plodili něco, čemu vůbec nevěří, v letošním roce tři přihlášky na SŠ, o státní maturitě ani nemluvím.
Ráda bych Vám věřila, že mně portfolio konečně uspokojí, bohužel jste ani nenaznačil, jak se bude lišit mzda učitele výborného od mzdy učitele podprůměrného. A kde se vezmou peníze na navýšení by mě také velmi zajímalo. Po takových zkušenostech se člověku těžko věří něčemu jako portfolio. Na maturitní stužce měli žáci mojí třídy napsáno, že bude hůř. Mohlo by to být i moje heslo po 15 letech ve školství.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 16 dub 2009, 19:01 
Citace:
Dobrý den, Michalo,
rád bych zopakoval, že standard je připravován jako základní stavební kámen pro podporu učitelů - nikoli primárně jako nástroj kontroly učitelů. To samé platí o práci s porfoliem (všichni učitelé, o kterých vím, že pracují s portfoliem, to dělají kvůli sobě - stejně jako jejich žáci, kteří portfolio používají pro doklad svého učebního pokroku, pro sebehodnocení a plánování dalšího pokroku). Nebo máte jiné osobní zkušenosti s prací s portoliem, na kterých se zakládají Vaše obavy?

Z reakce mnoha učitelů je ale jasné, že se obávají, že tento hlavní cíl (standard jako nástroj podpory učitelů, cíleného vzdělávání, koučování, vyšší mzdy..) není míněn vážně, nebo že se časem vytratí a zvrhne se v nástroj vnější kontroly apod.

Ve standardu tedy musí být jasně popsáno, jaký je jeho smysl, jak se sním má pracovat a jak se s ním v žádném případě pracovat nemá...

S úctou,

Vladimír Srb


Vážený pane Srbe,

to jste asi valnou většinu odpovědí nepochopil. Učitelé se standardu neobávají, učitelé ho ODMÍTAJÍ jako (v našich současných podmínkách) naprosto nepotřebný, nevyužitelný, zdržující od práce, ponižující, byrokratický, formální,...................... Prostě by bylo potřeba začít od nuly. Vykašlat se na standard a začít se bavit o tom, co je potřeba zlepšit v naší práci, tak jak to tady už mnohokrát zaznělo. A až se to všechno zlepší, pak se můžeme bavit o standardu.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 17 dub 2009, 02:11 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Návštěvník píše:
A až se to všechno zlepší, pak se můžeme bavit o standardu.


Dobrý den,
souhlasím s tím, že by tento postup mohl být jednodušší a byl by učiteli lépe přijímán. Důvody, proč se to doposud nikomu nepodařilo realizovat a proč MŠMT volí právě tuto strategii (nejdříve standard, potom finance) popisuji ve své odpovědi na dotazník číslo 263.

S úctou,
Vladimír SRb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 17 dub 2009, 18:59 
Takže je to skutečně tak, jak to tu už několikrát zaznělo. MŠMT naprosto, ale naprosto nezajímám, co si myslí učitelé z praxe a Vaším úkolem je nás tady přesvědčovat, že standard je skvělý, že je potřeba, že je má určovat cílový stav, a já nevím, co ještě všechno vychvalujete..... Ale ve skrytu duše víte, že nás tady nutíte do naprostého nesmyslu, který téměř naprosto všichni odmítají. A námitky typu, že zhruba 40% respondentů si nějakou formu standardu přeje, jsou pouze vytrženy z kontextu. On totiž dotazník ani jinou vhodnou alternativu na výběr nedává a většina těch, kteří zatrhnou tuto variantu ihned doplňuje to, že je nejprve nutné pro to vytvořit podmínky (ale to už samozřejmě neuvádíte). A ministerstvo opět, tak jako v předcházejících "pokusech" o reformu (RVP, maturity) začíná na tom nejnižším článku, místo aby začalo v prvé řadě u sebe, a dále u vysokých škol (které naprosto nereflektují potřeby současných škol, učí neskutečné a naprosto zbytečné množství teorie).
A jedna osobní otázka, pane Srbe? Znáte zákon o pedagogických pracovnících? Zřejmě ne, protože jinak by ministerstvo jako první věc mělo řešit to, že od 1.1.2010 (tedy za cca 8 měsíců) na školách nesmí učit pedagogové bez kvalifikace (tedy bez vysoké školy). Kde chcete vzít od ledna zhruba (ministerské odhady) 20% učitelů (samozřejmě kvalifikovaných), kteří musí ke zmiňovanému datu ze školství odejít? A jak by řešil standard situaci, kdy by kantor neměl kvalifikaci? A jsme zase na začátku. Vytvořte důstojné podmínky pro naši práci (viz samostatné aktivní téma) a pak se do školství kvalifikovaní pedagogové poženou. A pak máte zelenou pro tvorbu standardu.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 22 dub 2009, 22:27 
Citace:
Rád bych ještě připomněl, že pracovní skupina pro tvorbu standrdu je složena nikoli z ministerských úředníků, ale z reprezentantů učitelské profese.


Pan Srb na můj přímý dotaz nakonec přiznal, že je placeným úředníkem MŠMT, třebaže externím.
Jeho tvrzení o složení komise je zjevně nepravdivé, ostatně se na ně stačí podívat (http://www.msmt.cz/standarducitele/koordinacni-skupina). Učitelé ZŠ a SŠ zcela zásadně zastoupeni NEJSOU!!! Opakovaně jsem na to upozorňoval, ale pan Srb se k tomu zásadně nevyjadřuje.

Jinak bych řekl, že se ministerstvu poněkud diskuse vymkla z rukou. Učitelé se totiž přestali bát a začali psát, co si skutečně myslí. Takže aspoň nějaké pozituvum...

Karel Horák


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 05 kvě 2009, 22:54 
Citace:
Většina diskutujících se zcela shoduje na tom, že učitelé potřebují kvalitnější podmínky pro svou práci. A to je současně první hlavní důvod, proč je standard vytvářen. Jeho hlavní smysl je cíleně zvyšovat podporu učitelům - finanční i nefinanční.


Zajímalo by mne, kdo těmto slibům pana Srba - 20 let po převratu - ještě může uvěřit. Za dvacet let se nezměnilo ve školství k lepšímu v podstatě nic, s výjimkou popřevratové euforie za časů ministra Adama, který nechal změny skutečně vytvářet kantory. Tehdy šlo o reformu zdola, tj. přesně pravý opak způsobu zavádění standardů.

Od té doby se pokusil školství prospět už snad jen ministr E. Zeman - odstraněním alespoň části ničivých zásahů svého předchůdce Pilipa. Od té doby nic. Jen postupné a cílené zhoršování podmínek pro učitele a žáky. A snižování reálné a často i nominální výše mezd, s neustálým zdůrazňováním v médiích, že se zvyšují. Jen LHANÍ, LHANÍ a LHANÍ. A tak tomu bude a je i se standardy.

Karel Horák


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 16 kvě 2009, 21:28 
Cíl "standardů" je celkem jasný: uštvat učitele, resp. vyštvat ze školství ty, kteří se ještě stále snaží kvalitně učit. Stačí se podívat pár let zpátky. Každý krok (tzv. reformy) MŠMT (bez ohledu na to, kdo byl právě ministrem) směřuje ke zhoršení úrovně českého školství. Nejde jen o to absurdní papírování, nazývané RVP a ŠVP. Teď se pracuje na "standardu" a na "zvyšování vzdělání" učitelů. K čemu, když jsou učitelé tak přetížení, že stejně nemohou plně využít svou kvalifikaci, protože by se docela obyčejně uštvali!?!

Úvazek na střední škole (v 6 pracovních dnech) za 1. republiky činil 15 hodin týdně. Za komunistů 19 hodin. Za postkomunistů po dvojím navýšení (druhé bylo z části korigováno ministrem E. Zemanem) 21 hodin (v 5 dnech) přímé vyučovací povinnosti (a k tomu samozřejmě suplování a zprv. ještě třídnictví). Učitelé jsou tedy jedinou profesí, které se ve 20. století délka pracovní doby soustavně navyšovala! Dále musíme připočítat množství opravování a k tomu neskutečnou byrokracii. Tolik nejrůznějších papírů se nevyplňovalo nikdy! Kolik času učitelům zbývá na přípravu vyučovací hodiny? Kdo z učitelů nenastavuje noci a soboty, aby výuka za něco stála? Takže k čemu standardy?!? Systém je nastaven tak, aby učitelům znemožňoval, nebo aspoň ztěžoval kvalitní práci. Tak o čem tady pan Srb stále dokola mluví?!?

Pokud by ministerstvo skutečně skutečně chtělo zvýšit úroveň českého školství, může hned začít - a bez "standardů". Prvním krokem může být snížení úvazků učitelů a snížení počtu žáků ve třídách (na 20, max. 25 - s poměrným navýšením finančních normativů na žáka). Potom učitelé třeba uvěří tomu, že cílem MŠMT je skutečně něco zlepšit. Planých slibů už bylo dost!!!

Karel Horák


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz