přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 25 bře 2009, 21:24 
Jste žena nebo muž?
muž

Platí o Vás, že jste:
- ředitel(ka) základní školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele?
Smysluplnost této "akce"
Jsou řešeny problémy, které pálí učitele a školy v dnešní době?

Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Mít jednotná pravidla pro hodnocení učitelů. Nepovažuji to však vůbec za dobrý nápad.

Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Myslím si, že nulový. Pro učitele se stane honbou za dokazováním své kvality a shahy získat vyšší plat.
Pro ředitele množství papírů, dokazování, sporů atd.

Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano
Schopný ředitel - a těch je většina - už dávno své učitele hodnotí. Každá škola je specifická, má svůj osobitý styl.
Naprosto odmítám unifikaci, která připomíná dobu před 20 lety.
Samozřejmě, že je třeba hodnotit učitelovu práci. Letošní zvýšení motivačních složek paltů je tou správnou cestou.
Pokud škola má svůj systém, hodnotící pohovory a kontrolní činnost během celého roku, NENÍ problém učitele správně hodnotit. Je to o KOMUNIKACI s lidmi a NE o PAPÍROVÁNÍ.

V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Byrokracie, nedůvěra, unifikace a sjednocování škol (proč můžeme mít vlastní ŠVP a nemůžeme mít vlastní systém hodnocení a vlastních standardů ve své škole?)

Má standard být povinný pro všechny učitele?
Nevím

Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Nevím

Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Nelze přeci centralizovat a pak přijímat množství výjimek !!!

Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Vždy ředitel školy společně se zástupci, ale NE podle nějakých centrálních a od stolu vyráběných pravidel.

Měla by být vytvořena jedna společná verze standardu pro všechny učitele MŠ, ZŠ a SŠ?
Ne
Vůbec nevytvářet nějaké centrální standardy.

Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
To je práce s vysokými školami a jejich učiteli. Pedagogické fakulty by měly brát větší zřetel na poznatky a připomín ky nižších typů škol, změnit způsob výběru budoucích učitelů a "věnovat" svým studentům daleko větší množství praxí během školního roku a současně vyžadovat "povinné praxe" s dětmi o prázdninách. Pak se nestane, že student studuje ne na učitele, ale kvůli snadnější vysoké škole.

Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
O tom to není. Prestiži učitele to nepomůže. Profesní růst fungoval nejlépe v době existence pedagogických center.

Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Ne

Vyhovuje Vám předložené členění standardu (zvolené oblasti a podoblasti)?
Ne

Jaké úpravy členění případně navrhujete?
Vůbec s tím nesouhlasím.

Jakékoli Vaše komentáře k tématu diskuse:
Každý zkušený ředitel má vytvořen nebo dokonce vypracován svůj systém pro hodnocení a motivaci svých učitelů. Dokáže pracovat s kritérii, podmínkami nadtarifních složek platů, které letos byly konečně navýšeny.
Jakákoli centralizace způsobů řízení škol je scestná. Veďme na poradách nebo seminářích diskuse a předávejme si zkušenosti. NEVYTVÁŘEJME VŠAK ŽÁDNÁ JEDNOTNÁ PRAVIDLA, která stejně nepomohou těm méně schopným a poškodí a otráví ty školy, které fungují velmi dobře.
Pracoval jsem 11 let v komerční oblasti. Každá firma má svou firemní kulturu a NIKDO nemůže určovat, že to všichni budou dělat stejně.



Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 25 bře 2009, 23:04 
Domnívám se, že standard má popisovat dobrou kvalitu práce, k níž má učitel směřovat, nikoli jednotná pravidla pro práci.
Fungování pedagogických center bych snad asi nepřipomínla - povinné akce, kam musel někdo za školu - případně i jiné aprobace, jen aby tam někdo byl... Opravdu si nepamatuji, že bych tam narazila na kvalitu, ktará by mi něco přinesla.
Navíc to byla "kvalita" - pokud jste měl zkušenost s dobrými centry - daná autoritou zvenčí, tedy každopádně nižší, než když se člověk sám rozhodne k něčemu směřovat. Standar by mohl být jistou oporou.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 26 bře 2009, 09:25 
Offline

Registrován: 17 bře 2009, 01:42
Příspěvky: 23
Vyzdvihl bych jednu myšlenku:
František Halada píše:
...proč můžeme mít vlastní ŠVP a nemůžeme mít vlastní systém hodnocení a vlastních standardů ve své škole?...

(když už ten ŠVP musíme mít)

_________________
Standard byl již dávno vytvořen kolegou Komenským. Bod 16.
http://citanka.cz/komensky/fort1-1.html


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 27 bře 2009, 23:55 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
František Halada píše:
Jste žena nebo muž?

Byrokracie, nedůvěra, unifikace a sjednocování škol (proč můžeme mít vlastní ŠVP a nemůžeme mít vlastní systém hodnocení a vlastních standardů ve své škole?)



Vážený pane řediteli,
v zahraničí je standard učitelské profese většinou považován za nástroj podpory učitelů a výraz hluboké profesionality učitelů. Vyjadřuje kritéria kvality, na kterých se shodne celá profese a která pomáhají směrovat nejen pregraduální studium, ale rovněž celoživotně usměrňují profesní růst. Současně umožňují velmi pestré způsoby realizace standardů.

Z jakého důvodu se domníváte, že by čeští učitelé a ředitelé nedokázali pracovat se standardy podobným (tj. užitečným) způsobem?

A když hovoříte o RVP - vždyť i tento závazný rámec umožňuje velmi pestré způsoby realizace a poksytuje školám velký prostor. Proč by standard měl být jiné povahy?

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 01 dub 2009, 17:35 
pro pana Srba - potom ovšem musíte standard napsat v 6 základních bodech a hlavně česky- je psán pseudojazykem, pedagogickým ptydepe, kterým je zaplevelena většina teoretické výuky na největších kostlivcích českého vysokého školství, na pedagogických fakultách. Jako kantor, který učil na učilišti, střední odborné škole, vysoké škole v zahranicí a nyní na gymnáziu, hluboce nesouhlasím s tím co připravujete. Jedná se o útok na učitelskou svobodu a autonomii, největší od roku 1989. PaedDr. Milan Kulhánek, Pionýrská 365, 550 01 Broumov


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 02 dub 2009, 08:23 
skvělý příspěvek, ředitel jak má být, sami učitelé jsme si nechali na hlavu již dlouho...

Že by to vše bylo tím, že by ve školství převažovalo jedno pohlaví?
Když otevřete Nietzscheho, najdete tam něco na téma, že našim školám chybí silní lidé.
Většina mých učitelů(elek) byla katastrofa a žiju vesele dál


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 04 dub 2009, 16:59 
Offline

Registrován: 15 bře 2009, 09:23
Příspěvky: 55
Návštěvník píše:
potom ovšem musíte standard napsat v 6 základních bodech a hlavně česky- je psán pseudojazykem, pedagogickým ptydepe ...


Vážený pane kolego,
mohl byste, prosím, načrtnout těchto 6 základních bodů, a to takovým jazykem, který byste považoval za srozumitelný? Text předkládaný k diskusi je má podobu "vykopávacího míče" a konečná podoba standardu může vypadat velmi odlišně.

Někteří diskutující se s Vámi shodují v tom, že položek standardu by mělo být velmi málo (jako například v Nizozemí). Jaké položk by to tedy, podle Vás, mohly být?

S úctou,

Vladimír Srb


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 04 dub 2009, 19:45 
Většina diskutujících standard nechce, co Vy na to , pane Srbe?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 04 dub 2009, 20:17 
Téměř nikdo to nechce, tak jaká pak závěrěčná podoba standardu učitele, vážený pane Srbe?


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník číslo 177
PříspěvekNapsal: 04 dub 2009, 20:30 
Přesně tak,většina učitelů žádné standardy nechce, jsou k ničemu, jedná se o další zrůdnost v pořadí - švp- státní maturita-standardy. Dnes jsem se díval na maturitní test z čj- otázka větší obtížnosti je např. doplňte do textu,zda se jedná o předměty.... humánní, humanitární, humanitní? Tohle přece nemůže nikdo myslet vážně, čím na gymnáziu, tyto testy by udělaly děti z kvarty, jaká bude potom hodnota státní maturity? Ministerstvo školství prostě má politické zadání, tak ho hrne před sebou, názory učitelské veřejnosti je téměř nezajímají. I zde se jedná o řízenou diskusi tj. jenom slušně, žádné emoce. Přijďte se, pane Srbe, podívat do sboroven a ptejte se učitelů, s jakým nadšením povinně dělají švp atd.? Jaká je třeba úroveň švp, kterou dělají na vesnických školách nekvalifikovaní učitelé, protože tyto školy některé prostě jiné nemají? Třeba slečna s maturitou, která učí 2 roky, umí udělat švp z předmětu, nad kterým nemá prostě nadhled? Je to k smíchu, žádná reforma školství neexistuje, jen si to nechcete přiznat. Ten rozpor mezi vámi nahoře a mezi námi dole je čím dál větší. Kdybych ve škole neměl děti, které mám rád a kterým se snažím něco předat, tak bych tam již dávno nebyl. Pokud prosadíte standardy, tak jen otrávíte další a další kantory. S úctou Milan Kulhánek


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz