přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 157 vyplněný za organizaci bývalé studentky z UHK - učitelství pro mateřské školy z HK a okolí
PříspěvekNapsal: 15 črc 2009, 22:59 
Jste žena nebo muž?
žena

Platí o Vás, že jste:
- učitel(ka) mateřské školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím za skupinu, která si mne vybrala, abych hovořil(a) jejím jménem.

Přesný název skupiny nebo organizace, za kterou budete hovořit:
bývalé studentky z UHK - učitelství pro mateřské školy z HK a okolí

Je podle Vás tvorba takto pojatého systému podpory profesního růstu učitelů v našem školství potřebná?
ano, v každém případě
Potřeba profesního růstu učitele byla v našem školství zcela ignorována dlouhá léta. Při změnách v našem školství je nutností. Otázkou zůstává, zda standard učitele nesklouzne zcela jinam než bylo zamýšleno a zda obsáhne spravedlivě učitele – respektive pedagogické pracovníky (abychom byli přesní, protože byli jaksi opomenuty některé pedagogické profese) všech stupňů vzdělávání.

Klade současná společnost na učitele nějaké nové a náročné požadavky ve srovnání s dobou, kdy jste sami byli žáky?
ano
Součastná společnost klade na učitele zcela jiné nároky a požadavky. Nelze je porovnat s dobou, kdy jsme samy byly studentkami.
Doba je hektická, přibylo "papírů," učitelé jsou stresováni, řeší zcela jiné životní i profesní situace.

V prvním kole diskuse učitelé popisovali, co by jim pomohlo lépe se soustředit na kvalitu výuky a vlastní profesní rozvoj. Kdybyste měl(a) Vy osobně rozhodnout, do jakých opatření se mají investovat miliardy korun ze státního rozpočtu s cílem zvýšit kvalitu učitelské práce a musel(a) byste seřadit následující položky podle priorit, jak byste je seřadil(a)? Každé z následujících položek smíte přiřadit pouze jedno číslo od 1 do 10. Každé číslo smíte použít pouze jednou (1 = nejvyšší priorita, 10 = nejnižší priorita).
- 1 - Podstatně zvýšit mzdy učitelům.
- 4 - Vytvořit takové podmínky (vzdělávací, legislativní i finanční), které zajistí, že na školách budou pouze kvalitní ředitelé, kteří budou případně i odvolatelní na základě objektivních kritérií kvality.
- 3 - Odstranit neodborné činnosti učitelů prostřednictvím pomocného personálu (dozory, kopírování, vybírání peněz na školní akce, evidence a inventarizace majetku, …).
- 2 - Zajistit kvalitnější nabídku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a výrazně navýšit příděl peněz školám na toto vzdělávání (kurzy).
- 6 - Sdílet praktické zkušenosti mezi učiteli a financovat odbornou kolegiální podporu učitelů navzájem (činnost uvádějící učitelů a mentorů, činnost učitelů-metodiků, oborových didaktiků, činnost navzájem se učících týmů učitelů).
- 9 - Výrazněji zohlednit další odborné činnosti učitelů, které však nesouvisejí přímo s výukou (například výrazněji snížit počet hodin výuky pro výchovné poradce, metodiky prevence, koordinátory ŠVP, koordinátory ICT apod.).
- 7 - Zlepšit materiální vybavení škol (pomůcky, učebnice, literatura, počítače, nábytek, …).
- 4 - Vytvořit lepší podmínky pro duševní hygienu učitelů (opatření zaměřená na předcházení vyhoření).
- 5 - Zajistit kvalitnější přípravné vzdělávání učitelů na fakultách, které je lépe připraví na školní praxi.
- 10 - Vytvářet a zpřístupňovat kvalitní osvědčené metodické materiály.

Jak by podle Vás mohla probíhat odborná podpora učitelů, kteří budou usilovat o dosahování kritérií popsaných ve standardu? Kdo a jak by mohl tuto podporu účinně poskytovat?
Jak jsme již psaly v prvním kole dotazníků, důležité je vytvoření kvalitního systému dalšího průběžného vzdělávání učitelů. Vytvořené kvalitní týmy , které budou pedagogy podporovat, poskytovat odbornou pomoc a hodnotit, to je běh na dlouhou trať.

Jak by podle Vás mohl konkrétně probíhat proces sebehodnocení učitelů s použitím standardu?
Pedagogové se již nějaký čas učí sebehodnotit. Konkrétní průběh vyplyne z nastavení standardů. Určitě musí být vytvořena osnova bodů podle kterých bude pedagog hodnotit své pedagogické působení a jeho výsledky.

Jakým způsobem by mělo probíhat prokazování, že učitel dosáhl některé úrovně standardu? Kdo a jakým konkrétním způsobem by se měl podílet na tomto procesu, aby prokazování bylo spolehlivé, důstojné a užitečné pro profesní rozvoj učitele? Navrhněte konkrétní postup:
Prokazování dosažení určité úrovně standardu by mělo vyhodnotit vlastní sebehodnocení pedagoga společně s jeho portfoliem a s hodnocením nezávislého odborného týmu pedagogů.

Jak zajistit, aby práce se standardem nesvazovala originalitu a tvořivost jednotlivých učitelů a škol a jedinečnost každé pedagogické situace?
Standard nesmí být příliš konkrétní a svazující. Musí podporovat kreativitu, originalitu pedagoga. Hodnocení týmu odborníků pak musí velmi obezřetně hodnotit pedagoga. V naší profesi nelze počítat kvalitu práce měrnými jednotkami, body, nebo škatulkovat do tabulek. Jako jsou individuální studenti, žáci, děti, tak individuální jsou a musí zůstat učitelé.

V současné době uvažujeme o třech úrovních standardu. Jak vysoká měsíční mzda učitele by byla pro Vás osobně dostatečně motivující pro dosahování jednotlivých úrovní standardu?
- při dosažení základní (povinné) úrovně standardu po 2 - 3 letech praxe: 30 000
- při dosažení vyšší (nepovinné) úrovně standardu po 5 - 10 letech praxe: 40 000
- při dosažení nejvyšší (nepovinné) úrovně standardu po dalších 5 - 10 letech praxe: 50 000
Komentář
50 000 Kč - zde jsme na dnešním průměru finančních poradců, myslím si, že by to bylo zcela adekvátní, možná ještě podceněné ohodnocení tohoto stupně kvality

Jak by se podle Vás dala snížit nebo vyloučit další rizika, která byla pojmenována v prvním kole diskuse (nadměrná administrativní zátěž, formalismus apod.)?
Důležité je systém dobře nastavit a předem „vychytat“ všechna rizika, připravené týmy hodnotících pedagogů, vše musí být srozumitelné a nezatížené papírovou byrokracií.

Je podle Vás výčet profesních znalostí pro účely standardu vyhovující?
ano

Obsah standardu bude i v budoucnu revidován na základě získaných zkušeností. Jak často by podle Vás mělo v budoucnu docházet k přepracování standardu a jakým způsobem by k tomu mělo docházet?
Podle hodnocení situace, potřeb.



Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz