přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 156
PříspěvekNapsal: 15 črc 2009, 22:42 
Jste žena nebo muž?
muž

Platí o Vás, že jste:
- učitel(ka) základní školy
- rodič

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Je podle Vás tvorba takto pojatého systému podpory profesního růstu učitelů v našem školství potřebná?
ne
Ano, pro úředníky na ministerstvu, odborníky na vysokých školách, soukromé firmy, různá vydavatelství atd. Tvorba tohoto dokumentu bude pro ně opět zlatou žílou . Ne pro učitele. Nebuďme naivní , státní rozpočet s tak obrovským navýšením financí nepočítá a dlouho počítat nebude. Kolikrát už to tady bylo, přibude nám velké množství zbytečné práce a oči pro pláč.

Klade současná společnost na učitele nějaké nové a náročné požadavky ve srovnání s dobou, kdy jste sami byli žáky?
spíše ano
- tvorba vzdělávacích programů
- snižuje se pozice učitele ve společnosti - žáci a rodiče většinou mluví o svých právech, ale zapomínají na své povinnosti
- velké sociální rozdíly mezi dětmi a rodiči - " máš peníze , máš postavení"
- vyšší míra soc. - patologických jevů - větší vliv televize, časopisů, internetu
- nové technologie - počítače, internet, interaktivní tabule

Jaké věci v současné době nejčastěji zbytečně odvádějí pozornost a síly učitelů od toho, aby se mohli věnovat zvyšování kvality vlastní výuky a vlastnímu profesnímu růstu? Buďte co nejkonkrétnější (například místo „zbytečná administrativa“ napište, co tím konkrétně myslíte).
- neustálé změny ve školství - tvorba ŠVP, kolotoč kolem přihlášek na střední školy, co učitelé nemůžou a žáci můžou atd.
- nedostatek financí - na pomůcky, na další vzdělávání, na platy atd.
- málo učitelů na školách což vede ke spojování tříd nebo učitelé musí učit předměty na, které nemají aprobaci ( problém státu, ne ředitelů )
- neustálé řešení žáků s kázeňskými problémy ( agresivita, záškoláctví , šikana) - kolikrát se stane že učitel řeší velkou část hodiny pouze tyto žáky

V prvním kole diskuse učitelé popisovali, co by jim pomohlo lépe se soustředit na kvalitu výuky a vlastní profesní rozvoj. Kdybyste měl(a) Vy osobně rozhodnout, do jakých opatření se mají investovat miliardy korun ze státního rozpočtu s cílem zvýšit kvalitu učitelské práce a musel(a) byste seřadit následující položky podle priorit, jak byste je seřadil(a)? Každé z následujících položek smíte přiřadit pouze jedno číslo od 1 do 10. Každé číslo smíte použít pouze jednou (1 = nejvyšší priorita, 10 = nejnižší priorita).
- 3 - Podstatně zvýšit mzdy učitelům.
- 5 - Vytvořit takové podmínky (vzdělávací, legislativní i finanční), které zajistí, že na školách budou pouze kvalitní ředitelé, kteří budou případně i odvolatelní na základě objektivních kritérií kvality.
- 6 - Odstranit neodborné činnosti učitelů prostřednictvím pomocného personálu (dozory, kopírování, vybírání peněz na školní akce, evidence a inventarizace majetku, …).
- 2 - Zajistit kvalitnější nabídku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a výrazně navýšit příděl peněz školám na toto vzdělávání (kurzy).
- 4 - Sdílet praktické zkušenosti mezi učiteli a financovat odbornou kolegiální podporu učitelů navzájem (činnost uvádějící učitelů a mentorů, činnost učitelů-metodiků, oborových didaktiků, činnost navzájem se učících týmů učitelů).
- 9 - Výrazněji zohlednit další odborné činnosti učitelů, které však nesouvisejí přímo s výukou (například výrazněji snížit počet hodin výuky pro výchovné poradce, metodiky prevence, koordinátory ŠVP, koordinátory ICT apod.).
- 1 - Zlepšit materiální vybavení škol (pomůcky, učebnice, literatura, počítače, nábytek, …).
- 10 - Vytvořit lepší podmínky pro duševní hygienu učitelů (opatření zaměřená na předcházení vyhoření).
- 4 - Zajistit kvalitnější přípravné vzdělávání učitelů na fakultách, které je lépe připraví na školní praxi.
- 8 - Vytvářet a zpřístupňovat kvalitní osvědčené metodické materiály.

Jak by podle Vás mohla probíhat odborná podpora učitelů, kteří budou usilovat o dosahování kritérií popsaných ve standardu? Kdo a jak by mohl tuto podporu účinně poskytovat?
- kvalitní učitelé z praxe - společné setkávání učitelů - semináře, kurzy atd.
- zkušení kolegové - hospitace v hodinách
- kvalitní ředitel
- pomoc ze strany vysokých škol - pouze od odborníků , kteří prošli základní nebo střední školou a mají zkušenosti z výuky

Jak by podle Vás mohl konkrétně probíhat proces sebehodnocení učitelů s použitím standardu?
Na sebehodnocení učitelů není třeba standart, pro koho. Kvalitní učitel musí zvládnout sebehodnocení sám, vysledky jeho práce ať vyhodnotí ředitel.

Jakým způsobem by mělo probíhat prokazování, že učitel dosáhl některé úrovně standardu? Kdo a jakým konkrétním způsobem by se měl podílet na tomto procesu, aby prokazování bylo spolehlivé, důstojné a užitečné pro profesní rozvoj učitele? Navrhněte konkrétní postup:
Žádným způsobem , věřme ředitelům. Ředitel by měl být odborník na svém místě a měl by umět citlivě posoudit, kdy a jakým způsobem učitel dosáhne určité úrovně. Ke každému učiteli by měl přistupovat individuálně a měl by ho hodnotit podle jeho výsledků práce, ne podle standartu.

Jak zajistit, aby práce se standardem nesvazovala originalitu a tvořivost jednotlivých učitelů a škol a jedinečnost každé pedagogické situace?
Nedělat žádný standart. Pokud je učitel špatný a nedokáže žáky zaujmout, chybí mu tvořivost a originalita, pokud je učitel dobrý, žáky naučí a dokáže zaujmout, mohl by mu standart svázat ruce.

V současné době uvažujeme o třech úrovních standardu. Jak vysoká měsíční mzda učitele by byla pro Vás osobně dostatečně motivující pro dosahování jednotlivých úrovní standardu?
- při dosažení základní (povinné) úrovně standardu po 2 - 3 letech praxe: 25 000
- při dosažení vyšší (nepovinné) úrovně standardu po 5 - 10 letech praxe: 35 000
- při dosažení nejvyšší (nepovinné) úrovně standardu po dalších 5 - 10 letech praxe: nad 40 000

Jak by se podle Vás dala snížit nebo vyloučit další rizika, která byla pojmenována v prvním kole diskuse (nadměrná administrativní zátěž, formalismus apod.)?
Tato rizika vyloučit nelze, proto nezavádět žádný standart.



Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz