přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 143
PříspěvekNapsal: 13 črc 2009, 13:22 
Jste žena nebo muž?
žena

Platí o Vás, že jste:
- učitel(ka) střední odborné školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Je podle Vás tvorba takto pojatého systému podpory profesního růstu učitelů v našem školství potřebná?
ano, v každém případě

Klade současná společnost na učitele nějaké nové a náročné požadavky ve srovnání s dobou, kdy jste sami byli žáky?
spíše ano
domnívám se, že je dnes více než dřív otvírána otázka výchovné funkce školy, což je dle mého názoru podstatné. V rámci tohoto se očekává od kantora, že bude předávat nejen znalosti, ale i hodnoty, které by si žáci měli osvojit.

Jaké věci v současné době nejčastěji zbytečně odvádějí pozornost a síly učitelů od toho, aby se mohli věnovat zvyšování kvality vlastní výuky a vlastnímu profesnímu růstu? Buďte co nejkonkrétnější (například místo „zbytečná administrativa“ napište, co tím konkrétně myslíte).
jednak pracuji externě na střední škole jako vyučující, jednak působím v neziskovém sektoru a mám možnost hovořit s učiteli základních škol - opakovaně se objevují výtky ve smyslu vytváření ŠVP - řada kantorů považuje tuto reformu za zbytečnou, znamenala pro ně řadu práce navíc, nikdo jim kromě toho nevyložil,, co má být obsahem průřezových témat a podobně

V prvním kole diskuse učitelé popisovali, co by jim pomohlo lépe se soustředit na kvalitu výuky a vlastní profesní rozvoj. Kdybyste měl(a) Vy osobně rozhodnout, do jakých opatření se mají investovat miliardy korun ze státního rozpočtu s cílem zvýšit kvalitu učitelské práce a musel(a) byste seřadit následující položky podle priorit, jak byste je seřadil(a)? Každé z následujících položek smíte přiřadit pouze jedno číslo od 1 do 10. Každé číslo smíte použít pouze jednou (1 = nejvyšší priorita, 10 = nejnižší priorita).
- 3 - Podstatně zvýšit mzdy učitelům.
- 2 - Vytvořit takové podmínky (vzdělávací, legislativní i finanční), které zajistí, že na školách budou pouze kvalitní ředitelé, kteří budou případně i odvolatelní na základě objektivních kritérií kvality.
- 5 - Odstranit neodborné činnosti učitelů prostřednictvím pomocného personálu (dozory, kopírování, vybírání peněz na školní akce, evidence a inventarizace majetku, …).
- 4 - Zajistit kvalitnější nabídku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a výrazně navýšit příděl peněz školám na toto vzdělávání (kurzy).
- 7 - Sdílet praktické zkušenosti mezi učiteli a financovat odbornou kolegiální podporu učitelů navzájem (činnost uvádějící učitelů a mentorů, činnost učitelů-metodiků, oborových didaktiků, činnost navzájem se učících týmů učitelů).
- 8 - Výrazněji zohlednit další odborné činnosti učitelů, které však nesouvisejí přímo s výukou (například výrazněji snížit počet hodin výuky pro výchovné poradce, metodiky prevence, koordinátory ŠVP, koordinátory ICT apod.).
- 10 - Zlepšit materiální vybavení škol (pomůcky, učebnice, literatura, počítače, nábytek, …).
- 9 - Vytvořit lepší podmínky pro duševní hygienu učitelů (opatření zaměřená na předcházení vyhoření).
- 1 - Zajistit kvalitnější přípravné vzdělávání učitelů na fakultách, které je lépe připraví na školní praxi.
- 6 - Vytvářet a zpřístupňovat kvalitní osvědčené metodické materiály.

Jak by podle Vás mohla probíhat odborná podpora učitelů, kteří budou usilovat o dosahování kritérií popsaných ve standardu? Kdo a jak by mohl tuto podporu účinně poskytovat?
neziskový sektor

Jak by se podle Vás dala snížit nebo vyloučit další rizika, která byla pojmenována v prvním kole diskuse (nadměrná administrativní zátěž, formalismus apod.)?
standard by neměl být příliš rozsáhlý a zbytečně komplikovaný

Plánování - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
v zásadě souhlasím

Přístup k žákům - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
velmi se přimlouvám za požadavek schopnosti sledovat individuální vzdělávací potřeby a sledovat žákův individuální pokrok

Komunikace a klima ve třídě - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
přimlouvám se vedle zmíněného také o vložení dalšího požadavku patřícího do tohoto bodu - a sice požadavek potírání projevů šikany, přičemž učitel sám musí být aktivní při sebemenším náznaku podobného chování
- zejména pak se přimlouvám za uvedení dalšího požadavku, a sice sledování klima třídy vůči dětem se znevýhodněním, zejména pak pokud jsou ve třídě dětí etnických menšin, měl by kantor přistupovat k jejich pozici v třídním kolektivu zvlášť citlivě, měl by striktně přistupovat k jakémukoliv projevu intolerance ze strany majoritních dětí, sám by pochopitelně prvotně pak měl umět pracovat se svými předsudky

Strategie výuky (vyučování a učení) - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
souhlasím, všechny uvedené body jsou podstatné

Hodnocení žáků - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
také podporuji slovní možnost hodnocení, jsem pro

Reflexe výuky - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
autoevaluace je jednak součástí ŠVP, takže by s ní měl být seznámen celý pedagogický sbor, jednak by každý učitel měl mít zpracovaný vlastní plán autoevaluace - souvisí to s posledně uvedeným bodem, tj. učitel reflektuje svou práci soustavně, i písemně

Rozvoj školy a ŠVP - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
jasně se nám při výzkumech ukazuje, že nejkvalitnější školy mají společnou minimálně jednu věc: výbornou atmosféru na pracovišti a nadstandardní komunikaci mezi ředitelem a učiteli - proto jsem také jako jednu z nejzásadnějších priorit označila kvalitní osobnost na postu ředitele (to je obrovský nedostatek českého základního školství, mnohde tato podmínka splněna zdaleka není)

Klima školy - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
nepochybně souhlasím

Spolupráce s kolegy, rodiči a širší veřejností - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
zdůraznila bych jednoznačně spolupráci s neziskovým sektorem: řada neziskovek má kvalitní a zajímavé programy jak pro děti, tak pro DVPP, dále zaměření školy jako školy komunitní, tj. ochotné spolupracovat a komunikovat s místní veřejností

Profesní rozvoj učitele - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
souhlasím, byť respekt k etickým principům nepovažuji za součást učitelova profesního rozvoje
opět bych uvedla požadavek sebezdokonalování ve smyslu práce s vlastními předsudky (například ještě i v dnešní době je řada pedagogů schopna tvrdit, že Romové jsou nevzdělavatelní)

Je podle Vás výčet profesních znalostí pro účely standardu vyhovující?
spíše ano
znalost práce s dětmi, které se jakýmkoli způsobem odlišují nebo mají specifické vzdělávací potřeby

Jaké další oblasti by podle Vás měl standard obsahovat? A jaká kritéria by měla být obsažena v těchto oblastech?
viz výš

Obsah standardu bude i v budoucnu revidován na základě získaných zkušeností. Jak často by podle Vás mělo v budoucnu docházet k přepracování standardu a jakým způsobem by k tomu mělo docházet?
toto nejsem schopna přesně odvodit, domnívám se, že vhodné by bylo přezkoumání toho, do jaké míry odpovídá realitě, jestli na kantory neklade příliš velké nároky a naopak, v jaké míře je schopen rozpoznat vskutku kvalitního učitele, cca. po třech letech



Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz