přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 140
PříspěvekNapsal: 09 črc 2009, 22:28 
Jste žena nebo muž?
žena

Platí o Vás, že jste:
- učitel(ka) mateřské školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Je podle Vás tvorba takto pojatého systému podpory profesního růstu učitelů v našem školství potřebná?
ano, v každém případě

Klade současná společnost na učitele nějaké nové a náročné požadavky ve srovnání s dobou, kdy jste sami byli žáky?
ano
Učitel už není ten nejchytřejší za všech
Škola dnes neusiluje o výchovu dětí, mnohdy ani neví jak, chování se známkouje, ale nikdo jej neučí. Neměli by se tedy známkovat rodiče? Začít s výchovou bude v dnešní společnosti velmi náročné, a bude to předpokládat nové znalosti i nové postupy.

Jaké věci v současné době nejčastěji zbytečně odvádějí pozornost a síly učitelů od toho, aby se mohli věnovat zvyšování kvality vlastní výuky a vlastnímu profesnímu růstu? Buďte co nejkonkrétnější (například místo „zbytečná administrativa“ napište, co tím konkrétně myslíte).
Málo peněz. Vést levnou domácnost vyžaduje hodně času a úsilí. Např.: s malou mzdou si nemůžete nechat umýt okna, ale myjete je sami
Nízké povědomí o nezbytnosti a výhodnosti plánovacího procesu Plánování je často považováno u zkušených učitelů za formální činnost

V prvním kole diskuse učitelé popisovali, co by jim pomohlo lépe se soustředit na kvalitu výuky a vlastní profesní rozvoj. Kdybyste měl(a) Vy osobně rozhodnout, do jakých opatření se mají investovat miliardy korun ze státního rozpočtu s cílem zvýšit kvalitu učitelské práce a musel(a) byste seřadit následující položky podle priorit, jak byste je seřadil(a)? Každé z následujících položek smíte přiřadit pouze jedno číslo od 1 do 10. Každé číslo smíte použít pouze jednou (1 = nejvyšší priorita, 10 = nejnižší priorita).
- 8 - Podstatně zvýšit mzdy učitelům.
- 10 - Vytvořit takové podmínky (vzdělávací, legislativní i finanční), které zajistí, že na školách budou pouze kvalitní ředitelé, kteří budou případně i odvolatelní na základě objektivních kritérií kvality.
- 1 - Odstranit neodborné činnosti učitelů prostřednictvím pomocného personálu (dozory, kopírování, vybírání peněz na školní akce, evidence a inventarizace majetku, …).
- 9 - Zajistit kvalitnější nabídku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a výrazně navýšit příděl peněz školám na toto vzdělávání (kurzy).
- 6 - Sdílet praktické zkušenosti mezi učiteli a financovat odbornou kolegiální podporu učitelů navzájem (činnost uvádějící učitelů a mentorů, činnost učitelů-metodiků, oborových didaktiků, činnost navzájem se učících týmů učitelů).
- 5 - Výrazněji zohlednit další odborné činnosti učitelů, které však nesouvisejí přímo s výukou (například výrazněji snížit počet hodin výuky pro výchovné poradce, metodiky prevence, koordinátory ŠVP, koordinátory ICT apod.).
- 7 - Zlepšit materiální vybavení škol (pomůcky, učebnice, literatura, počítače, nábytek, …).
- 2 - Vytvořit lepší podmínky pro duševní hygienu učitelů (opatření zaměřená na předcházení vyhoření).
- 4 - Zajistit kvalitnější přípravné vzdělávání učitelů na fakultách, které je lépe připraví na školní praxi.
- 3 - Vytvářet a zpřístupňovat kvalitní osvědčené metodické materiály.

Jak by podle Vás mohla probíhat odborná podpora učitelů, kteří budou usilovat o dosahování kritérií popsaných ve standardu? Kdo a jak by mohl tuto podporu účinně poskytovat?
Vzdělávání vedoucí k porozumění standaru
konzultace s ředitelem
vzájemná konzultace všech ve škole
konzultace s vybranými učiteli ve škole
možnost přizvat si externího odborníka konzultanta

Jak by podle Vás mohl konkrétně probíhat proces sebehodnocení učitelů s použitím standardu?
Po seznámení a porozumění si učitel sám postupně během 1-2 let shromažďuje materály ( portfolio) které z větší části prokáže plnění standardu a v průběhu doby konzultuje s ředitelem a žádá o vzdělávání v oblasti, kde vázne.


Jakým způsobem by mělo probíhat prokazování, že učitel dosáhl některé úrovně standardu? Kdo a jakým konkrétním způsobem by se měl podílet na tomto procesu, aby prokazování bylo spolehlivé, důstojné a užitečné pro profesní rozvoj učitele? Navrhněte konkrétní postup:
U prvního stupně by měl stačit ředitel. Musí ale existovat i zpětný postup jak učiteli statut standardu odejmout, pokud standar přestane naplňovat. Stejně tak musí být ředitelé motivováni k objektivnímu hodnocení i za cenu odvolatelnosti v případě většího selhání.
Další stupně by již měly být komisionálně prokazovány a v určitém čase ověřovány.

Jak zajistit, aby práce se standardem nesvazovala originalitu a tvořivost jednotlivých učitelů a škol a jedinečnost každé pedagogické situace?
Standard musí být popsán jen jako rámec ( plot.) Co je mimo je špatně, uvnitř standardu se mohou volně pohybovat a vzkvétat školy a tvořit tvořiví učitelé.
Je třeba obecné charakteristiky učitelovy práce popsat velmi konkrétními slovy.

Jak by se podle Vás dala snížit nebo vyloučit další rizika, která byla pojmenována v prvním kole diskuse (nadměrná administrativní zátěž, formalismus apod.)?
Tím že standard nebudeme považovat za formální, ale za svůj vlastní osobní zájem být co nejlepší učitel a dostat za to odpovídající plat.
Potom cokoliv budu dělat, dělám s porozuměním a ráda. Při tomto aktivním postoji snadno společně ve škole eliminujeme zbytečnosti.
Další rizika eliminuje moudrý a vzdělaný ředitel, který filrtuje informace "shora" zbytečnosti do učitelského sboru nepouští.



Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz