přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 139
PříspěvekNapsal: 09 črc 2009, 18:34 
Jste žena nebo muž?
žena

Platí o Vás, že jste:
- učitel(ka) střední odborné školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Je podle Vás tvorba takto pojatého systému podpory profesního růstu učitelů v našem školství potřebná?
ano, v každém případě

Klade současná společnost na učitele nějaké nové a náročné požadavky ve srovnání s dobou, kdy jste sami byli žáky?
ano

Jaké věci v současné době nejčastěji zbytečně odvádějí pozornost a síly učitelů od toho, aby se mohli věnovat zvyšování kvality vlastní výuky a vlastnímu profesnímu růstu? Buďte co nejkonkrétnější (například místo „zbytečná administrativa“ napište, co tím konkrétně myslíte).
přílišná a dvojitá administrativa (tištěná verze + Pc verze), nedostaečná vybavenost, nedostatečná nabídka vzdělávacích kurzů a často nekvalitní školitelé,

V prvním kole diskuse učitelé popisovali, co by jim pomohlo lépe se soustředit na kvalitu výuky a vlastní profesní rozvoj. Kdybyste měl(a) Vy osobně rozhodnout, do jakých opatření se mají investovat miliardy korun ze státního rozpočtu s cílem zvýšit kvalitu učitelské práce a musel(a) byste seřadit následující položky podle priorit, jak byste je seřadil(a)? Každé z následujících položek smíte přiřadit pouze jedno číslo od 1 do 10. Každé číslo smíte použít pouze jednou (1 = nejvyšší priorita, 10 = nejnižší priorita).
- 8 - Podstatně zvýšit mzdy učitelům.
- 9 - Vytvořit takové podmínky (vzdělávací, legislativní i finanční), které zajistí, že na školách budou pouze kvalitní ředitelé, kteří budou případně i odvolatelní na základě objektivních kritérií kvality.
- 6 - Odstranit neodborné činnosti učitelů prostřednictvím pomocného personálu (dozory, kopírování, vybírání peněz na školní akce, evidence a inventarizace majetku, …).
- 7 - Zajistit kvalitnější nabídku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a výrazně navýšit příděl peněz školám na toto vzdělávání (kurzy).
- 3 - Sdílet praktické zkušenosti mezi učiteli a financovat odbornou kolegiální podporu učitelů navzájem (činnost uvádějící učitelů a mentorů, činnost učitelů-metodiků, oborových didaktiků, činnost navzájem se učících týmů učitelů).
- 10 - Výrazněji zohlednit další odborné činnosti učitelů, které však nesouvisejí přímo s výukou (například výrazněji snížit počet hodin výuky pro výchovné poradce, metodiky prevence, koordinátory ŠVP, koordinátory ICT apod.).
- 5 - Zlepšit materiální vybavení škol (pomůcky, učebnice, literatura, počítače, nábytek, …).
- 4 - Vytvořit lepší podmínky pro duševní hygienu učitelů (opatření zaměřená na předcházení vyhoření).
- 2 - Zajistit kvalitnější přípravné vzdělávání učitelů na fakultách, které je lépe připraví na školní praxi.
- 1 - Vytvářet a zpřístupňovat kvalitní osvědčené metodické materiály.

Jak by podle Vás mohla probíhat odborná podpora učitelů, kteří budou usilovat o dosahování kritérií popsaných ve standardu? Kdo a jak by mohl tuto podporu účinně poskytovat?
orgán: krajský odbor školství
odborná podpora: literatura, kvalitnější kurzy v místě zaměstnání, školení přímo na škole, externí školitelé (kvalitní, zahraniční)

Jak by podle Vás mohl konkrétně probíhat proces sebehodnocení učitelů s použitím standardu?
zhodnocení splnění cílů, které byly předem stanoveny (prokazatelně, na základě externích testů a pod.), elektronické testování MŠMT,

Jakým způsobem by mělo probíhat prokazování, že učitel dosáhl některé úrovně standardu? Kdo a jakým konkrétním způsobem by se měl podílet na tomto procesu, aby prokazování bylo spolehlivé, důstojné a užitečné pro profesní rozvoj učitele? Navrhněte konkrétní postup:
kraj, ředitel školy, samotní učitelé, školská inspekce, samotní studenti (zpětná vazba přes PC)
standardizovaný elektronický test (mnohdy josu například u PC gramotnosti znalosti učitelů velmi odlišné a získlali stejnou odbornost, která tak o ničem nevypovídá)

Jak zajistit, aby práce se standardem nesvazovala originalitu a tvořivost jednotlivých učitelů a škol a jedinečnost každé pedagogické situace?
dostatečné finanční ohodnocení i na soukromých středních školách (výrazné ovlivnění ze strany státu!!)
podpora při výrobě netradičních pomůcek a materiálů (finanční podpora)
nezávislý poradce pro učitele mimo školu např. na krajském úřadě

V současné době uvažujeme o třech úrovních standardu. Jak vysoká měsíční mzda učitele by byla pro Vás osobně dostatečně motivující pro dosahování jednotlivých úrovní standardu?
- při dosažení základní (povinné) úrovně standardu po 2 - 3 letech praxe: 25000
- při dosažení vyšší (nepovinné) úrovně standardu po 5 - 10 letech praxe: 31000
- při dosažení nejvyšší (nepovinné) úrovně standardu po dalších 5 - 10 letech praxe: 38000
Komentář
Základní mzda 15 000 Kč je spíše demotivující (situace na soukromé SŠ), s ostatními složkami se člověk s vysokoškolským vzděláním nedostane ani na 20 000 Kč. Momentálně práci vykonávám z důvodu lásky k dětem a originalitě a možnosti tvůrčího způsobu zaměstnání, ale při takové situaci to opravdu není únosné. Rozhodně by tyto standardy měly platit nejen ve státním školství, ale i ve školství soukoromém, kde často zaměstnanci dostávají nižší mzdu než ve státním školství.
Standardy by měly být plněny externě, mimo pracoviště na základě důkladného objektivního prověření. Aby nedošlo k protěžování nekvalitních učitelů z důvodů \"kamarádství\" apod.

Jak by se podle Vás dala snížit nebo vyloučit další rizika, která byla pojmenována v prvním kole diskuse (nadměrná administrativní zátěž, formalismus apod.)?
Veškerou agendu vést elektronicky v kvalitních programech, PC v každé třídě, aby se například docházka dala zapsat aktuálně. Na to ale školy nejsou vybavené. Absolutně ne. Jako například fungují bankovní systémy.

Plánování - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
bez komentáře

Přístup k žákům - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
vyžaduje od žáků respekt a dodržování určitých pravidel vzájemného soužití ve třídě (učitel - žák)

Komunikace a klima ve třídě - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
bez komentáře

Strategie výuky (vyučování a učení) - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
aktivně a efektivně využívá nové přístupy (PC, spoutěže a pod.)

Hodnocení žáků - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
bez komentáře

Rozvoj školy a ŠVP - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
učitel je loajální ke škole, kde působí
pokud jeho činností dojde ke zkvalitnění ŠVP a pod., měl by být patřičně pochválen od vedení

Klima školy - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
aktivně komunikuje s vedením, kolegy, externími orgány

Spolupráce s kolegy, rodiči a širší veřejností - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
bez připomínek

Je podle Vás výčet profesních znalostí pro účely standardu vyhovující?
ano

Obsah standardu bude i v budoucnu revidován na základě získaných zkušeností. Jak často by podle Vás mělo v budoucnu docházet k přepracování standardu a jakým způsobem by k tomu mělo docházet?
dotazníky do škol, elektronicky i písemně,
dotazy školní inspekce



Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz