přejít na úvodní stránku

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dotazník číslo 137
PříspěvekNapsal: 07 črc 2009, 22:30 
Jste žena nebo muž?
žena

Platí o Vás, že jste:
- učitel(ka) střední odborné školy

Budete v tomto příspěvku mluvit pouze sám (sama) za sebe nebo za nějakou skupinu, která si Vás vybrala, abyste hovořil(a) jejím jménem?
Mluvím pouze sám (sama) za sebe.

Je podle Vás tvorba takto pojatého systému podpory profesního růstu učitelů v našem školství potřebná?
ano, v každém případě
Učitel, který na sobě nechce dále pracovat, nemá ve školství místo.

Klade současná společnost na učitele nějaké nové a náročné požadavky ve srovnání s dobou, kdy jste sami byli žáky?
nevím
Dnešní stav školství nerozlišuje, zda jste dobrým či špatným učitelem. Jestli pracujete s mládeží nad rámes své pracovní doby nebo ne nebo jaký máte přístup k mládeži. Kladně jsou hodnoceny v českém školství neproblematické učitelky/učitelé, kteří nemají vlastní názor a navíc nic nedělají.

Jaké věci v současné době nejčastěji zbytečně odvádějí pozornost a síly učitelů od toho, aby se mohli věnovat zvyšování kvality vlastní výuky a vlastnímu profesnímu růstu? Buďte co nejkonkrétnější (například místo „zbytečná administrativa“ napište, co tím konkrétně myslíte).
V mém případě se jedná o zatížení hledání existence. Rušení školy přináší řadu problémů osobních, profesních. pokud máte vlastní názor na řešení problému, ne vždy se setkáváte s tolerancí.

V prvním kole diskuse učitelé popisovali, co by jim pomohlo lépe se soustředit na kvalitu výuky a vlastní profesní rozvoj. Kdybyste měl(a) Vy osobně rozhodnout, do jakých opatření se mají investovat miliardy korun ze státního rozpočtu s cílem zvýšit kvalitu učitelské práce a musel(a) byste seřadit následující položky podle priorit, jak byste je seřadil(a)? Každé z následujících položek smíte přiřadit pouze jedno číslo od 1 do 10. Každé číslo smíte použít pouze jednou (1 = nejvyšší priorita, 10 = nejnižší priorita).
- 8 - Podstatně zvýšit mzdy učitelům.
- 10 - Vytvořit takové podmínky (vzdělávací, legislativní i finanční), které zajistí, že na školách budou pouze kvalitní ředitelé, kteří budou případně i odvolatelní na základě objektivních kritérií kvality.
- 6 - Odstranit neodborné činnosti učitelů prostřednictvím pomocného personálu (dozory, kopírování, vybírání peněz na školní akce, evidence a inventarizace majetku, …).
- 2 - Zajistit kvalitnější nabídku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a výrazně navýšit příděl peněz školám na toto vzdělávání (kurzy).
- 8 - Sdílet praktické zkušenosti mezi učiteli a financovat odbornou kolegiální podporu učitelů navzájem (činnost uvádějící učitelů a mentorů, činnost učitelů-metodiků, oborových didaktiků, činnost navzájem se učících týmů učitelů).
- 4 - Výrazněji zohlednit další odborné činnosti učitelů, které však nesouvisejí přímo s výukou (například výrazněji snížit počet hodin výuky pro výchovné poradce, metodiky prevence, koordinátory ŠVP, koordinátory ICT apod.).
- 5 - Zlepšit materiální vybavení škol (pomůcky, učebnice, literatura, počítače, nábytek, …).
- 9 - Vytvořit lepší podmínky pro duševní hygienu učitelů (opatření zaměřená na předcházení vyhoření).
- 7 - Zajistit kvalitnější přípravné vzdělávání učitelů na fakultách, které je lépe připraví na školní praxi.
- 1 - Vytvářet a zpřístupňovat kvalitní osvědčené metodické materiály.

Jak by podle Vás mohla probíhat odborná podpora učitelů, kteří budou usilovat o dosahování kritérií popsaných ve standardu? Kdo a jak by mohl tuto podporu účinně poskytovat?
Odborná podpora učitelů by měla probíhat pod vedením zkušených učitelů z praxe, nikoliv pod vedením VŠ učitelů, u nichž je patrná ztráta kontinuity s praxí. Vhodným spatřuji komisi vytvořenou z aktivních učitelů.

Jak by podle Vás mohl konkrétně probíhat proces sebehodnocení učitelů s použitím standardu?
sebehodnocení učitelů s návazností na uvádejícího nebo metodického učetele - kolegy

Jakým způsobem by mělo probíhat prokazování, že učitel dosáhl některé úrovně standardu? Kdo a jakým konkrétním způsobem by se měl podílet na tomto procesu, aby prokazování bylo spolehlivé, důstojné a užitečné pro profesní rozvoj učitele? Navrhněte konkrétní postup:
Metodická nebo předmětová komise školy složená z nejméně 5 učitelů. Školy s menším počtem zaměstnanců po dohodě s partnertnerskou školou.

Jak zajistit, aby práce se standardem nesvazovala originalitu a tvořivost jednotlivých učitelů a škol a jedinečnost každé pedagogické situace?
Lze zajistit jen vyšším počtem hodnotitelů.

V současné době uvažujeme o třech úrovních standardu. Jak vysoká měsíční mzda učitele by byla pro Vás osobně dostatečně motivující pro dosahování jednotlivých úrovní standardu?
- při dosažení základní (povinné) úrovně standardu po 2 - 3 letech praxe: 20.OOO,-
- při dosažení vyšší (nepovinné) úrovně standardu po 5 - 10 letech praxe: 30.000,-
- při dosažení nejvyšší (nepovinné) úrovně standardu po dalších 5 - 10 letech praxe: 40.000,-
Komentář
Ohodnocení je stanoveno vzhledem k dnešním platům.

Jak by se podle Vás dala snížit nebo vyloučit další rizika, která byla pojmenována v prvním kole diskuse (nadměrná administrativní zátěž, formalismus apod.)?
Průběžnou kontrolou. Pokud by učitel polevil ze svých nároků, měla by být možnost odebrat nebo přezkoumat dosažená úroveň.

Plánování - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
Nelze podcenit. Problémem je nevyváženost jednostlivých tříd, takže plánování se může zdát zbytečným. Plánování je vhodné zejmména tam, kde se nestřídají často učitelé a je zachována určitá kontinuita.

Přístup k žákům - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
Učitel, který neumí pracovat s žáky, je špatným psychologem, nemá ve školství co pohledávat.

Komunikace a klima ve třídě - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
Každý žák porozumí přísnému i odlehčenému slovu učitele, pokud učitel i žák chtějí vzájemné porozumění. To vyjadřuje celkové klima ve třídě.

Hodnocení žáků - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
Naučit žáky sebehodnotit se, je to nejpodstatnější. Umění posoudit své výkony i výkony svého spolužáka. je to oblast, kterou budou žáci v budoucnu potřebovat.

Reflexe výuky - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
nerozlišení výuky na různých stupních školství

Rozvoj školy a ŠVP - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
Problém fluktuace učitelů

Klima školy - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
Důležitá stránka života školy, kterou v žádném případě nemůžou splňovat učitelé bez ducha.

Profesní rozvoj učitele - váš komentář (prostor pro pozměňovací návrhy)
neztrácí kontakt s žáky, umí je povzbudit k další přípravě i k vyšším výkonům

Je podle Vás výčet profesních znalostí pro účely standardu vyhovující?
ne
nejdůležitější ja znalost a umět použít psychologii praxi



Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
OPVK Provoz diskusního fóra Standard kvality profese učitele technicky zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání jako součást Metodického portálu RVP.cz.

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz